סיעת הליכוד החליטה: כל החברים יתמכו בתקציב ובחוק ההסדרים

נתניהו ינסה לגייס תמיכה במפלגות החרדיות ומפלגת העבודה; התקציב יועלה מחרתיים לקריאה ראשונה

שר האוצר, בנימין נתניהו, לחץ היום (ב') על כל חברי סיעת הליכוד להתעלם מהמחלוקות המדיניות ולתמוך כאיש אחד בתקציב 2005, שיעלה בכנסת להצבעה בקריאה ראשונה מחרתיים (ד'), כדי להמשיך בתהליך הצמיחה. נתניהו הזהיר מכל ניסיון לפרוץ את מסגרת התקציב בדרישות תקציביות חדשות.

נתניהו הצהיר בסיעת הליכוד כי אם יוגדלו המיסים על ההון מעבר לשיעורי המס הנוכחיים, המשק עלול להידרדר לקריסה "אני לא מציע למישהו להצנער ממנועי הצמיחה האמיתיים שהם ריסון ההוצאות, הורדת המיסים", אמר נתניהו, ושלל גם את ההצעות להגדיל את שכר המינימום. הוא אמר גם "העלאת שכר המינימום תביא למכה המונית של אבטלה".

בתום ישיבת הסיעה הוחלט כי כל חברי הסיעה יתמכו בתקציב ובחוק ההסדרים בקריאה הראשונה. כמו כן הוחלט להקים צוות בראשות יו"ר ועדת הכספים, אברהם הירשזון, אשר יגבש הצעות מוסכמות לשינויים בתקציב מבלי לפגוע במסגרתו. הצוות יעבוד יחד עם שר האוצר נתניהו. המגעים של נתניהו לגבש רוב לתקציב היו על רקע האיומים שעדיין נשמעים בקרב "מורדי הליכוד" שלא לתמוך בתקציב ובחוק ההסדרים, בנוסף להתנגדותם לחוק ההתנתקות.

מוקדם יותר נתניהו אמר, כי אם המסגרת לא תישמר ואם לא יאושרו הרפורמות המבניות המוצעות בחוק ההסדרים, לא ניתן יהיה לעמוד ביעד הצמיחה. לדבריו, מי שמבקש לבצע שינויים צריך להצביע גם על המקור הכספי שיממן אותם. "לא ניתן להעביר כספים ליעדים אחרים מאלה שתוכננו, מבלי שנקבע מאיפה יבוא הכסף".

נתניהו אמר, כי התקציב הוא נכון וטוב להבראת הכלכלה, בהיותו המשך של מדיניות האוצר אשר בלמה את הדרדרות המשק והביאה לפסי צמיחה מעבר לכל הציפיות. נתניהו הוסיף, כי אם לא נעמוד בציפיות, "התוצאה תהיה רעה לכולנו".

נתניהו ביקש לשדר בהופעתו בסיעה ש"העסקים כרגיל", והוא אף לחץ את ידו של רה"מ, אריאל שרון. גם שרון אמר שהוא מצפה מהסיעה לתמוך במלואה בשני החוקים שיעמדו להצבעה זה אחר זה מחרתיים (ד'): חוק פינוי-פיצוי וחוקי התקציב.

במקביל, המשיך נתניהו בגיוס התמיכה בחוקי התקציב גם בקרב יתר סיעות הבית. את הפגישות הראשונות קבע נתניהו עם ראשי הסיעות החרדיות, הח"כים יעקב ליצמן (יהדות התורה) ואלי ישי (ש"ס). ישי הודיע, כי יציג בפני נתניהו את השגות ש"ס לתקציב. בפועל, יפרט ישי את מחיר תמיכת ש"ס בתקציב, שאמור להיות בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים, ובעיקר החזרת הקצבאות למשפחות ברוכות ילדים וכן לישיבות ולמוסדות התורניים.

ליצמן אמר ל"גלובס", כי לפני הפגישה תקיים יהדות התורה ישיבה בה יסכמו את תנאי תמיכתם בתקציב. בליכוד מעריכים כי ניתן "לקנות" לפחות תמיכת יהדות התורה.

סיעת העבודה ביטלה את הדיון שקבעה על התקציב מפאת מחלת יו"ר הסיעה, דליה איציק. העבודה עומדת להקצין את התנגדותה לתקציב, בטענה שהוא "אנטי-חברתי". עם זאת, בליכוד מעריכים, כי ניתן יהיה לגייס את רוב חברי העבודה לאחר הידברות.