יכין-חקל בעקבות החלטת מזוז: החברה בוחנת העברת ההכרעה לביהמ"ש

להחלטה לפיה הבטחות שרון לחברה חרגו מסמכות ישנה השלכה מיידית על שווי החברה וכוונות הנפקתה

מנכ"ל חברת יכין-חקל, ישראל גרבינסקי, אמר בתגובה להחלטת היועמ"ש, מני מזוז, בנוגע לקרקעות החברה, כי "החברה בוחנת בימים אלה את ההחלטה, ותפעל בהתאם לשיקול דעתה מתוך הנחה ברורה שעליה להילחם על זכויותיה המובטחות, גם אם משמעות הדבר היא להעביר את ההכרעה לבית המשפט".

כפי שפורסם אתמול (ב`) ב"גלובס", מזוז הכריע בעניין קרקעות יכין-חקל והטענה להבטחה שלטונית. מזוז קבע, כי לשר השיכון דאז, אריאל שרון, לא היתה הסמכות להעניק הבטחה שלטונית (להטבות ביישום חוזי החכירה של יכין-חקל) בכל הקשור לקרקעות המדינה וחוזי החכירה, וכי גם ליועצת המשפטית של המינהל, רחל זכאי-נוימן, אין סמכות להעניק הטבות לחוכרים ללא אישור מועצת המינהל.

להחלטת מזוז השפעה רבה על עתידה של יכין-חקל. החברה הזמינה בשלהי שנת 2003 הערכת שווי על כל נכסיה. הנכסים הוערכו ע"י שמאי מקרקעין, מתוך הנחה שיש בידי החברה התחייבות שלטונית, בגבולות של כ-200 מיליון דולר. החברה, אשר הזמינה את הערכת השווי למטרת הנפקה בבורסה, מוצאת עצמה כיום, בעקבות ההחלטה, מקזזת עשרות מיליוני דולרים משוויה. סביר להניח שכעת, עם קבלת ההחלטה, החברה תחזור בה מכוונת ההנפקה, לפחות עד להכרעה סופית בפרשה.

בזמנו הצהיר בעלי יכין-חקל, סמי שמעון, כי במידה ומזוז יחליט לדחות את דרישותיו לא תיוותר בידיו ברירה אלא לפנות לבית המשפט.

אחד מריכוזי הקרקעות היקרים של יכין-חקל הינו 600 דונם בצומת מורשה, לבניית כ-5,000 יחידות דיור. הרווח היזמי בעיסקה זו, על פני השנים, עשוי היה להיות 100-150 מיליון דולר, אלמלא ההחלטה.

יש לזכור, כי החלטתו של מזוז משליכה גם על שווי הקרקעות של חברת מהדרין מקבוצת אי.די.בי, שבידיה חוזים היסטוריים זהים לאלה שבידי יכין-חקל.