דלתא גליל סיימה רבעון חלש ומזהירה לרבעון הרביעי

ארנון טיברג, מנכ"ל החברה: "כשאנחנו ראינו את התוצאות זה היה זמן קצר לפני פרסומן, ולכן לא חשבנו שיש הבדל גדול אם תהיה אזהרת רווח לפני פרסום התוצאות המלאות"

דלתא גליל ממשיכה לאכזב. משפט זה מתמצת את הדו"חות של החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, וגרוע מכך, גם את הצפי של החברה לרבעון הרביעי. השוק ההמוני בארה"ב (Mass market) - השוק העיקרי שדלתא פועלת בו, ממשיך לאכזב את החברה ולעשות שמות גם במנייתה בבורסה.

ולמספרים: ברבעון השלישי רושמת דלתא מגמה חיובית רק בשתיים משורות הדו"ח - ההכנסות, שצמחו ב-21.5% ל-487 מיליון דולר, והרווח הגולמי, שצמח ב-10% ל-94.6 מיליון דולר. בכך, פחות או יותר, מסתיימות החדשות הטובות בדו"חות, ומתחילות הצרות.

פגיעה בשוק ההמוני

השוק העיקרי של דלתא הוא, כאמור, השוק ההמוני בארה"ב - שוק שכולל מכירת הלבשה תחתונה לא ממותגת ברשתות הגדולות, דוגמת וול-מארט ואחרות. כאן נמשכת המגמה מהמחצית הראשונה של השנה, של ירידה במכירות וירידה חדה עוד יותר ברווח התפעולי. מכירות החברה לשוק זה הסתכמו ברבעון השלישי ב-55.2 מיליון דולר - ירידה של 6.3% לעומת הרבעון המקביל, וב-140.4 מיליון דולר מתחילת השנה - ירידה של 18.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הרווחיות מהשוק ההמוני צנחה ביותר מ-50%: 3.2 מיליון דולר בלבד ברבעון השלישי (לעומת 7.3 מיליון דולר במקביל), ו-7.5 מיליון דולר מתחילת השנה (לעומת 20.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה). פגיעה זו מחקה לחברה את השיפור ביתר החטיבות, שדווקא הציגו שיפור ביחס לשנה שעברה.

חטיבת השוק העליון בארה"ב (upper market, שכולל מכירות ממותגות למותגים מובילים דוגמת קלווין קליין ועוד) צמחו ברבעון ב-70% ל-27.4 מיליון דולר, ועברו לרווח תפעולי של 1.7 מיליון דולר. חטיבת אירופה הגדילה המכירות ב-8.7% ל-50.7 מיליון דולר והרווח התפעולי שלה צמח פי 4 ל-2.1 מיליון דולר. חטיבת הגרביים הגדילה המכירות ב-63.5% ל-23.7 מיליון דולר, אך כאן נשחק הרווח התפעולי בשליש ל-1.4 מיליון דולר.

כאמור, השחיקה בשוק ההמוני פגעה ברווחיות התפעולית והנקייה של דלתא וקיזזה את השיפור ביתר החטיבות. הרווח התפעולי של החברה נשחק ב-4%, ועמד על 8.7 מיליון דולר, ומתחילת השנה מדובר בשחיקה של 24% ל-22 מיליון דולר. הרווח הנקי נשחק ב-16.2% ברבעון ל-5 מיליון דולר, ומתחילת השנה מדובר בשחיקה של 31.1%, ל-12.9 מיליון דולר.

לצד ההרעה ברווחיות, מציגה דלתא גם תזרים מזומנים שלילי, כשמתחילת השנה שרפה החברה בפעילותה השוטפת 8.3 מיליון דולר, לעומת תזרים חיובי של 30.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הפגיעה התזרימית נובעת בעיקר מגידול בהון החוזר של החברה, ובעיקר מגידול של 21 מיליון דולר ביתרת החייבים והלקוחות, בעקבות הארכת ימי האשראי שמעניקה החברה.

ואם לא די בכך, מקנחת דלתא במעין אזהרת רווח גם לרבעון הרביעי של השנה. בהודעה שמצורפת לדו"חות כותב ארנון טיברג, מנכ"ל החברה, כי "ה-Mass market האמריקני, שלא עמד בתחזיות המוקדמות של החברה, וכתוצאה מכך אנו מעריכים כי התוצאות העסקיות של דלתא השנה יהיו נמוכות מאלו שהוערכו בתחילת השנה", לשון ההודעה.

תחזיות אופטימיות מדי

כזכור, במחצית הראשונה של השנה, כשדלתא הציגה הרעה בתוצאות, אמר טיברג כי הדבר נובע מהסטת הקניות למחצית השנייה של השנה. כעת, כשגם הרבעון השלישי מאכזב, מודים בדלתא סוף-סוף שהתחזיות שהוצגו ל-2004 היו מופרכות ואופטימיות מהמצב בפועל.

היום אומר טיברג ל"גלובס", כי הפגיעה ברווחיות חטיבת השוק ההמוני נובעת בעיקר מירידה במכירות לרשת וול מארט, כשעל הירידה במכירות לרשת פיצה גידול במכירות לרשת אחרת, ג'יי.סי פני (JC Penny). "המכירות לוול מארט, שמאופיינת ברווחיות גבוהה, ירדו בסגמנטים מסוימים, כשבמקביל הגדלנו את המכירות לג'יי.סי פני, כשנכון לרבעון השלישי מכרנו להם את המוצרים במחירי היכרות במרווחים נמוכים יותר כ'דמי כניסה', והמכירות הללו לא תרמו לנו בינתיים לרווחיות. בהמשך זה ישתנה, כשבשנה הבאה ג'יי.סי. יהיה משמעותי יותר במכירות שלנו, והוא יתחיל להניב לנו רווחים. נכון לעכשיו, הרשת מהווה פחות מ-8% מהמכירות שלנו".

* מה יהיה הלאה?

"אנחנו למדנו את הלקח, וכבר שיפרנו הרבה דברים, שאני מקווה שיקבלו ביטוי בתוצאות הבאות. לפני 4 שנים דלתא הייתה חברה קטנה בהרבה עם לקוח אחד, מרקס אנד ספנסר, שהיווה למעלה ממחצית המכירות שלנו. מאז עברנו לא מעט שינויים, הגדלנו פעילות בשוק האמריקני והקטנו סיכונים, כך ש-M&S מהווה רק 29%-28% מהמכירות של דלתא, בזכות גידול במכירות ליתר הלקוחות".

ואגב מרקס אנד ספנסר - בחודש יולי הודיעה דלתא כי רשת הקמעונאות הבריטית פנתה לכלל ספקיה, בדרישה למתן הנחות נוספות. על פי דרישתה, ההנחות שדורשת M&S מספקיה יעשו באופן מדורג, ולמרות שהחברות לא מסרו את שיעור ההנחה אותו דרשה הרשת, ככל הנראה, מדובר בסדר גודל של עד 6.5% בסוף התהליך.

* איך הרגשתם את ההנחות של M&S ברבעון השלישי?

"מה-15 באוגוסט החלו ההנחות של הרשת. ברור שיש השפעה במכירות, אבל עשינו פעולות מקדימות כדי שהמרווחים יפצו על כך, כמו החלפת אתרי יצור וחומרי גלם ופעולות נוספות, כך שהפגיעה ברווחיות שלנו נמוכה בהרבה לעומת ההנחות שהרשת דרשה. בנוסף, גם שער החליפין פיצה על הפגיעה, בזכות המשך התחזקות הליש"ט מול הדולר בעולם".

כאמור, שוק ההון הגיב היום בחריפות לדו"חותיה של דלתא, כשהמניה נפלה בכ-15%, תוך שהיא מרכזת מחזור חריג של למעלה מ-40 מיליון שקל - פי 20 מהממוצע היומי הרגיל שלה (כמיליון וחצי שקל ביום בלבד).

"לא ניתן תחזית רווח שנתית"

* איך אתה מרגיש מול תגובת השוק לתוצאות שלכם?

"ברור שזה מאוד לא נעים. אני חושב, שהטעות שלי הייתה שנתתי תחזית רווח לשנה. זה דבר שלא נכון היה לעשות, ויותר לא ניתן תחזית רווח שנתית. אנחנו בהחלט נמשיך לשתף את השוק ולנהוג בשקיפות מקסימלית, כמו בדו"ח הרבעוני, שנותן פירוט מלא של הפעילות על החטיבות השונות".

* הנהלת דלתא זוכה לפרגון רב בשוק ההון, ורבים מציינים לשבח את האמינות והשקיפות שלכם. ובכל זאת - למה לא פרסמתם אזהרת רווח, אלא חיכיתם לאמצע נובמבר, כחודשיים וחצי לאחר תום הרבעון?

"כשאנחנו ראינו את התוצאות זה היה זמן קצר לפני פרסומן, ולכן לא חשבנו שיש הבדל גדול אם תהיה אזהרת רווח לפני פרסום התוצאות המלאות".

* ייתכן שהעובדה שלא אזהרתם היא האחראית לפגיעה במניה כיום, יותר מהתוצאות עצמן, כי זה יצר סדק באמינותכם בעייני השוק.

"אם זה נכון אז אני מצר על כך מאוד. אבל אין טעם לדבר על כך יותר. אמרנו את מה שאמרנו ועברנו את מה שעברנו. נמשיך לפעול בשקיפות מלאה מול השוק וניתן למשקיעים את מירב האינפורמציה שנוכל בעתיד, כי המשקיעים הם ציבור שחשוב מאוד לדלתא".

במסגרת שיחת הוועידה עם האנליסטים, גילה היום טיברג, כי דלתא נמצאת בעיצומם של 3 מהלכים מקבילים לחיזוק מעמדה, עם דגש על ה-mass market בארה"ב ובאירופה. החברה בוחנת רכישת חברה שעיקר פעילותה בשוק זה בארה"ב, כשזהות החברה והיקף הרכישה עדיין לא ידועים.

במקביל, נערכת דלתא להגדיל את פעילותה בשוק ההמוני גם באירופה על ידי רכישת מותג מוביל ביבשת. עד כה עיקר פעילות החברה ביבשת נעשה בבריטניה, ואם רכישת המותג תצליח, הדבר יגביר את פעילות החברה בשוק ההמוני גם ביתר מדינות היבשת.

מהלך שלישי של החברה צפוי להסתיים עד סוף השנה. דלתא רכשה מבנה בשטח של 10,000 מ"ר בדרום סין, עליו תקים מפעל לייצור מוצרים, שעיקרם ייועד לשוק ההמוני בארה"ב. המפעל צפוי להתחיל לפעול עוד השנה, ולהעסיק 350 פועלים.

במקביל לפרסום התוצאות הודיעה היום דלתא על הדיבידנד הרבעוני. החברה תחלק 2.2 מיליון דולר (12 סנט למניה), כשהיום הקובע חל ב-16 בנובמבר, והחלוקה תתבצע ב-29 בחודש.