חברת דאו ג`ונס רוכשת את מארקט-ווץ` במטרה להרחיב את הפרסום המקוון

ותוך סטיה ממודל האתר בתשלום של וול סטריט ג`רנל * הצלחה גדולה ללארי קריימר

חברת דאו ג`ונס, המו"ל של וול סטריט ג`רנל, הסכימה שלשום (שבת) לרכוש את מארקט-ווץ`, החברה האם של אתר האינטרנט הפיננסי CBS מארקט-ווץ`, תמורת 520 מיליון דולר. שתי החברות אישרו אמש (א`) את חתימת העסקה ביניהן.

העסקה תפתח בפני דאו ג`ונס פלח קהל נרחב של צרכנים שמעוניינים בחדשות פיננסיות ותרחיב את מקורות ההכנסה שלה מפרסום מקוון.

המחיר שתשלם דאו ג`ונס, 18 דולר למניה, מהווה פרמיה של 45% למחיר מניית מארקט-ווץ` לפני שנודע על כוונתה להימכר לכל המרבה במחיר, באוקטובר. ביום שישי עלתה מניית מארקט-ווץ` ב-13 סנט ל-16.79 דולר.

הגלישה באתר CBS מארקט-ווץ` אינה טעונה תשלום (לכניסה לחלקים מסוימים באתר נדרש רישום). רכישת מארקט-ווץ` מהווה סטיה משמעותית מהפילוסופיה השיווקית של דאו ג`ונס, שנשענת כמעט בלבדית על שירותים שזמינים למנויים בתשלום בלבד, כגון וול סטריט ג`רנל, אחד מאתרי המנויים המוצלחים ביותר ביקום המקוון.

אבל מודל עסקי זה מגביל את יכולתה של דאו ג`ונס ליהנות מהעלייה החדה בהוצאות על פרסום מקוון, מפני שהיא אינה יכולה להציף את אתריה בפרסומות מתפרצות (POP-UPS), כמו אתרים שהגלישה בהם חופשית, ובעיקר מפני שמספר הגולשים באתר המרכזי שלה, וול סטריט ג`רנל, מגיע ל-701 אלף בלבד, בעוד שב-CBS מארקט-ווץ` ביקרו בספטמבר, למשל, 5.8 מיליון גולשים, לפי נתוני נילסן.

לפי ניו יורק טיימס, גברה דאו ג`ונס על כמה מתמודדות אחרות שהתעניינו במארקט-ווץ`, בכללן חברת ניו יורק טיימס, יאהו ו-ויאקום, החברה האם של סי.בי.אס., שמחזיקה ב-22.4% ממניות מארקט-ווץ`, כאחת התומכות המקוריות בחברה.

אנליסטים המצוטטים בטיימס אומרים שהצעת דאו ג`ונס גבוהה הרבה יותר מהמצופה. כמה אנליסטים אומרים, שדאו שילמה יותר מדי.

העסקה היא הצלחה גדולה ללארי קריימר, לשעבר עורך בעיתון, שהקים את האתר בשביל דאטה ברודקאסטינג קורפוריישן ב-1995. השם המקורי של האתר היה מארקט-ווץ` דוט קום. קריימר הנפיק את החברה לאחר שדאטה ברודקאסטינג הקימה מיזם משותף עם סי.בי.אס. לניהול האתר ועלה בידו לקיים את מארקט-ווץ` גם לאחר פקיעת בועת האינטרנט בסוף שנות ה-90.

ההנפקה הפומבית הראשונית של מארקט-ווץ` דוט קום היתה אחת מזיקוקי הדינור הבוהקים ביותר בתקופת הגאות של האינטרנט. מניותיה זינקו ב-475% לאחר הנפקתן.

נראה שחברת דאו ג`ונס תוסיף לקיים את CBS מארקט-ווץ` כאתר נפרד, אם כי היא תאחד, קרוב לוודאי, את משרדי המכירות של המודעות המקוונות עם אלה של וול סטריט ג`רנל ואולי גם כמה תפקידים מערכתיים. נראה שהאותיות CBS יושמטו משם האתר מפני שיופסק הקשר שלו עם רשת השידור סי.בי.אס. עדיין לא ברור אם דיווחים מוול סטריט ג`רנל יופיעו במארקט-ווץ`.