האיחוד האירופי מצטרף לאמריקנים: ינקוט סנקציות נגד הפרות קניין רוחני גם בישראל

על רשימת ה"מדינות המועדפות לרעה" יוטלו סנקציות בתחום היחסים ההדדיים והצרכנים בהן יוזהרו

האיחוד האירופי הודיע כי יחזק את מאבקו בהעתקות פיראטיות, בזיופים ובפגיעה בזכויות יוצרים במדינות שלישיות - קטגוריה הכוללת את ישראל. לפי עמדת האיחוד האירופי עד כה, ההגנה על קניין רוחני במדינת ישראל אינה מספקת.

בהודעה שפרסם בסוף השבוע נציב הסחר האירופי, פסקל לאמי, נאמר כי במטרה למתן את הגידול בהיקף הזיופים, ההעתקות והפגיעה בזכויות קניין רוחני, החליטה הנציבות לנקוט אסטרטגיה זו.

תוכנית הפעולה תתמקד ביישום אפקטיבי של חוקי הגנה על קניין רוחני הקיימים, לצד בדיקה שתקבע "מדינות מועדפות לרעה", שבהן יש לחזק את האכיפה.

על מדינות אלה יופעל לחץ מצד הנציבות. כלפי מדינות שבדיקת הנציבות תקבע, כי מתרחשת בהן הפרה שיטתית של זכויות יוצרים, הנציבות אף לא תהסס לנקוט סנקציות בתחום היחסים הבילטרליים והמולטילראליים (בין מדינות באיחוד למדינה שלישית ובין האיחוד כגוף למדינה שלישית).

כן יפנה האיחוד לצרכנים הסופיים במדינות המפירות, להזהירם מפני נזקי הפיראטיות: אובדן השקעות זרות, חשש להעברת טכנולוגיות וסיכוני בריאות. כן יוסבר הקשר האפשרי לפשע מאורגן.

במקביל, יתקיים דיאלוג פוליטי עם מדינות אלה, יינתנו תמריצים וסיוע להגברת האכיפה, וכן תמיכה בהקמת גופי אכיפה ציבוריים בשילוב גופים פרטיים, מהנפגעים מההפרות.

לאמי אמר, כי "היקף הפיראטיות ממשיך לגדול מדי שנה והפך לתעשייה המופעלת בידי גורמים פליליים... כמה מזיופים אלה, כמו בתרופות ומזון, יוצרים סכנה מוחשית לציבור, בעוד אחרים, מחבלים בקיומם של הסקטורים האינובטיביים (מקוריים - למשל בתחום תוכנה ותרופות) ביותר באיחוד האירופי".

לדבריו, "אימוץ חקיקה חדשה להגנה על קניין רוחני היא דבר אחד, ואכיפתה היא דבר אחר. זו עתה העדיפות שלנו". צעדי האיחוד יינקטו כהמשך למדיניות האיחוד להחמרת ההגנה על זכויות קניין רוחני באיחוד עצמו.

הודעת האיחוד אינה מתייחסת להחמרת החקיקה להגנה על קניין רוחני בתחום הפרמצבטי. עם זאת, חברות תרופות בינלאומיות, הנאבקות על החוק שיקבע בישראל בלעדיות מידע לתיקי התרופות האתיות, רואות בהחמרת מדיניות האיחוד חיזוק לעמדתן.

עד כה הובילה ארה"ב את הלחץ על ישראל להחמרת החקיקה בתחום. באחרונה נפגשו הנספחים הכלכליים של מדינות אירופה בישראל, והחליטו על הגדלת מעורבות האיחוד בנושא.

נציב הסחר האמריקני, רוברט זליק, עומד להיפגש בקרוב עם שר התמ"ת, אהוד אולמרט, כדי לסכם את הנושאים שעדיין נמצאים במחלוקת בין ישראל לארה"ב, בחוק שייקבע בישראל להגנה על המידע של חברות התרופות הבינלאומיות. ישראל מבקשת כי החוק יאפשר בכל זאת ייצור תרופות גנריות בארץ בתקופת הבלעדיות לאתיות, לצורך ייצואן למדינות שלישיות.

הממשל האמריקני מייצג בנושא זה את עמדת הלובי החזק של חברות התרופות האמריקניות, הנאבקות ביצרניות הגנריקה הישראליות, ובעיקר בטבע.