ועדת המכרזים בראשות סגן החשב הכללי, חגי מילר, אישרה הטבה במסגרתה המתמודדת שהצעתה תגיע למקום השני תקבל החזר של 1.5 מיליון דולר בגין הוצאות הכנת המכרז. עלות הכנת המכרז בפרויקט הרכבת הקלה - הקו האדום בת"א, נאמדת ב-10 מיליון דולר.
הוועדה אישרה הטבות נוספות, ביניהן קביעת החזר הוצאות למתמודדים בגין ביטול מכרז. הטבה זו באה להפיג את החשש שלך המתמודדות מפני ביטולו של המכרז.
הטבות אלה מצטרפות לשינויים נוספים במכרז ביניהם פריסת תשלום מענק ההקמה לכל אורך תקופת הבנייה.
כיום מתמודדות על המכרז שלוש קבוצות: קבוצת MTS, קבוצת מטרו רייל, וקבוצת סיפידן. הקבוצות הגישו למעלה מ-1,000 שאלות ובקשות להבהרה בתיקוני המכרז. המתמודדות טענו כי המכרז מסורבל ולא ניתן להתמודד בו.
מילר אמר, כי החזר הוצאות מכרז הוא נוהל מקובל בפרויקטים דומים בעולם. לדבריו, בישראל מדובר בתקדים. החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, הדגיש כי ההטבה באה כדי לשמור על אלטרנטיבה אם הזוכה במכרז לא תעמוד בהתחייבויותיה. לדבריו, במקרה כזה המדינה לא תהיה שבויה בידי הזוכה ולא יופעל לחץ.
מנכ"ל נ.ת.ע החבר בוועדה, ישי דותן, אמר כי במכרז BOT יש לחלק את הסיכונים בין הזכיין למדינה. "ועדת המכרזים בחנה מחדש את סעיפי המכרז בניסיון ליצור תשתית אופטימלית לביצוע הפרויקט תוך חלוקת סיכונים יעילה בין המדינה מתמודדים", אמר.
נציג אחד הקבוצות המתמודדות אמר ל"גלובס", כי ההחזר הוא בבחינת טיפה בים. "על ועדת המכרזים ונ.ת.ע ליצור תשתית לביצוע הפרויקט, שתביא לשינוי יחסי הסיכון שלוקחים על עצמם הזכיין ביחס למדינה. פרויקט רכבת הקלה בת"א הוא פרויקט עצום בקנה מידה בינלאומי חייבת להיות היערכות שונה של המדינה בפרויקט", אמר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.