דאו ג'ונס ירכוש את CBS מרקטווץ' תמורת 519 מיליון דולר

דאו ג'ונס, הבעלים של וול סטריט ג'ורנל, תמשיך להפעיל את שני האתרים בנפרד

חברת דאו ג'ונס, הבעלים של וול סטריט ג'ורנל ושל WSJ.com, המהדורה המקוונת של וול סטריט ג'ורנל, הודיעה אתמול (א') כי במהלך סוף השבוע האחרון סגרה עסקה לרכישת MarketWatch, החברה האם של אתר החדשות הפיננסיות CBS MarketWatch, תמורת 519 מיליון דולר.

העסקה הושלמה אחרי תהליך של מכרז שבמסגרתו הביעו עניין בין היתר גם גורמים כויאקום, החברה האם של CBS, וניו יורק טיימס.

במחצית הראשונה של השנה נכנסו מדי חודש 2.8 מיליון מבקרים שונים (להבדיל מכניסות של אותו מבקר) לאתר WSJ.com, אתר מנויים בתשלום שחלקים ממנו ניתנים לצפייה בחינם. לאתר החינם מרקטווץ', לעומת זאת, נכנסו 7.6 מיליון מבקרים יחידים מדי חודש.

העסקה תהפוך את דאו ג'ונס לבעל הנוכחות השלישית בגודלה במרחב החדשות הפיננסיות במונחי מבקרים יחידים, אחרי Yahoo! Finance של יאהו ואתר MSN Money של מיקרוסופט.

בינתיים המניה עולה

דאו ג'ונס ישלם 18 דולר לכל מניית מרקטווץ'. מניות החברה נסחרו בשפל של 12.40 דולר רק לפני כמה שבועות, אולם מאז התפרסמו הידיעות על פתיחת המכרז למכירת החברה בחודש שעבר, עלתה המנייה בחדות. במסחר המשולב בבורסת נאסד"ק נסגרו ביום ו' מניות מרקטווץ' ב-16.79 דולר אחרי עלייה של 13 סנט. במהלך בועת האינטרנט בסוף שנות התשעים נסחרה המנייה ביותר מ-90 דולר.

המכרז למכירת מרקטווץ' מדגים כיצד מתחמם עתה מחדש העניין במדיה מקוונת, כמה שנים אחרי פקיעת בועת האינטרנט. בחודשים האחרונים צומח הפרסום המקוון בקצב מהיר מזה של הפרסום המודפס. דאו ג'ונס, במיוחד, נפגע קשות בשנים האחרונות בשל השפל בפרסום בתחומי הפיננסים והטכנולוגיה, פגיעה שהותירה את חותמה בעיקר בוול סטריט ג'ורנל, ספינת הדגל של הקבוצה.

דאו ג'ונס מתכנן להמשיך ולהפעיל את מרקטווץ' כאתר חינם, שיפעל בנפרד מ-WSJ.com, כחלק מהתפיסה שבמסגרתה רואה החברה את שני האתרים כמשלימים זה את זה. ה-WSJ.com מוצף במכורי חדשות עסקים ומנהלים פיננסיים המחפשים אחר מנת הפיננסים היומית שלהם. אתר מרקטווץ', לעומתו, מיועד יותר להמונים, ועונה על צרכי המשקיעים הפרטיים וחסידים אחרים של חדשות עסקים.

בחודש שעבר דיווחה מרקטווץ' כי ברבעון השלישי צמחו הכנסותיה בשיעור של 71% ל-20 מיליון דולר ורווחיה זינקו פי שתיים ויותר ל-949 אלף דולר. הצמיחה בהכנסות הואצה בזכות רכישה שהושלמה בתחילת השנה. בנוסף לאתר האינטרנט שלה, מרקטווץ' היא בעלת כמה עלוני מנויים בתשלום, והיא עסוקה עתה בבניית שירות חדשות פיננסיות.

מצמצמים את התלות בפרסום הפיננסי

רכישת מרקטווץ' בידי דאו ג'ונס מתרחשת כשברקע נערך המו"ל להשקת מהדורת סוף שבוע של וול סטריט ג'ורנל בשנה הבאה. הדאו ג'ונס נקט בשנים האחרונות מספר צעדים כדי להרחיב את משיכת הג'ורנל ולצמצם את תלותו בפרסום פיננסי וטכנולוגי. בשנה האחרונה הוא השקיע כ-100 מיליון דולר ברכישות, בכללן רכישת Alternative Investor Group מ-Wicks Business Information במארס השנה בעסקת 85 מיליון דולר.

דאו ג'ונס, המדורג על ידי מוד'יס אינבסטור סרביסס כ-3A כפול, מצוי במעקב אשראי של מוד'יס, מה שאומר שרכישת מרקטווץ' עלולה לזרז עתה הפחתה בדירוגו. עם זאת, עלות הרכישה - 519 מיליון דולר - תקוזז בחלקה ממזומנים בהיקף 56 מיליון דולר המצויים במאזני מרקטווץ' והטבות מס בהיקף של 46 מיליון דולר.

דאו ג'ונס מסר כי הרכישה תגדיל את הרווח למניה החל משנת 2006, שנת הבעלות המלאה הראשונה. ב-2005 תגרום העסקה לדילול הרווח למניה ב-5 סנט. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון של השנה הבאה.

בין הגורמים האחרים שהביעו עניין במרקטווץ' היו ויאקום, שכבר מחזיקה בנתח של 22% בחברה. לויאקום יש חוזה עם האתר המאפשר לה להשתמש בשם CBS. החוזה אמור לפוג בשנה הבאה, ודאו ג'ונס אינו צפוי לחדש אותו, מה שאומר ששם CBS ייעלם מהאתר בשנה הבאה.

בנוסף לוול סטריט ג'ורנל, על המהדורות הבינלאומית והמקוונת שלו, ועיתוני בארונ'ס ו-Ottaway, מוציא הדאו ג'ונס לאור את Dow Jones Newswires ומפרסם את מדדי דאו ג'ונס. דאו ג'ונס הוא גם הבעלים למחצה של Factiva, ביחד עם קבוצת רויטרס; של SmartMoney, ביחד עם הרסט; ושל פעילות הטלוויזיה של CNBC באסיה ובאירופה, ביחד עם NBC Universal מקבוצת ג'נרל אלקטריק. דאו ג'ונס מספק גם תכנים חדשותיים ל-CNBC ולתחנות רדיו.