ביהמ"ש אישר את ההסכם בין טלרד ותדיראן לבין שטרום בנושא חקירת קרטל המרכזיות

ישלמו 8 מיליון שקל אך לא יועמדו לדין, בין היתר בנימוקים של בטחון המדינה והזמן שחלף מביצוע העבירות

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר היום (ד') את עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, לפיה אין עניין לציבור בהעמדה לדין של חברות טלרד נטוורקס ותדיראן בשל חשדות לקיום קרטל בלתי חוקי בפרשת המרכזיות שנחשפה ב"גלובס".

הדבר בא במסגרת אישורו של הסכם אליו הגיעו שתי החברות עם שטרום, אשר הוגש לבית המשפט. השופטת מיכאלה שידלובסקי-אור קיבלה את ההסכם כלשונו.

במסגרת זו התחייבו שתי החברות לשלם לקופת האוצר 8 מיליון שקל בתוך חודש מהיום, והתחייבו שלא להיות צד להסדר כובל ללא אישורו של בית הדין. עוד התחייבו החברות, כי שיקולי סודיות ובטחון המדינה לא ישמשו עילה להתנהגות כלשהי בניגוד לחוק הגבלים עסקיים. מאידך, התחייב שטרום שלא לפעול בהליכים פליליים נגד החברות ומנהליהן.

שתי החברות היו בשנות ה-90 היחידות אשר סיפקו מרכזיות דיגיטליות ציבוריות ושירותי אחזקה לבזק. על-פי החשד, החברות ביקשו לחלק ביניהן את שוק המרכזיות הציבוריות, באמצעות תיאום מוקדם של ההצעות במכרזי בזק.

שטרום טען, כי לפחות במקרה אחד הצליחו החברות לתאם ביניהן את חלוקת המכרזים. עוד חשד, כי באמצעות הסכמי המסגרת עם בזק, הסכימו טלרד ותדיראן לחלק ביניהן את שוק העבודה מול בזק. החשדות התייחסו גם להתחייבות של בזק שלא להתקשר עם ספק שלישי בתחום המיתוג הציבורי.

חשדות נוספים התייחסו לאספקת ציוד ושירותים על-ידי שתי החברות בתחום המיתוג הפרטי. בשנים 1994-1997 התקשרו החברות עם חברת בזקכל, ולטענת שטרום יצרו הסדרים כובלים, על מנת לשמר את מעמדן הדומיננטי בשוק המיתוג הפרטי לאחר פתיחתו לתחרות.

שטרום החליט שלא להגיש כתב אישום נגד החברות בעניין המיתוג הפרטי, בשל העובדה שבפועל לא צומצמה התחרות. בנוגע לקרטל מול בזק, העלה שטרום את הנימוקים הבאים:

חומר הראיות כולל חומר חסוי, אשר עשוי לפגוע בבטחון המדינה בנוגע למעורבות המדינה במיתוג הרשת הציבורית. נימוק נוסף הוא חלוף הזמן מעת ביצוע העבירות. כמו כן, בעובדה בפועל לא נפגעה התחרות בצורה ממשית.

שתי החברות היו בבעלות מלאה של כור , ועובדה זו משפיעה על דרך פעולתן ועל תמריץ התחרות ביניהן.

הסכום אותו התחייבו החברות לשלם לקופת המדינה, אומרת שידלובסקי-אור, משקף את חומרת המעשים שיוחסו להם ואת גודל הרווח הכספי, אשר על-פי החשד ביקשו לרכוש כתוצאה מהמעשים הללו. את הממונה ייצגו עוה"ד הלפרין ובלומנפלד, ואת החברות - עו"ד צבי אגמון. (ב.ש 7020/04).