עסקי הרכב של פולאר ותעבורה כבר הניבו הכנסות של יותר מ-100 מיליון שקל

מחזיקות 80% מיבואנית פורד ויגואר בקרואטיה

רענון תיק ההשקעות בפולאר בשנים האחרונות, כלל יצירת ארבעה מנועי צמיחה חדשים לקבוצה. הללו כוללים את פעילות הנדל"ן המתפתחת בארה"ב, את יצרנית הטלפונים הסלולריים דאי איטליה, את חברת הדפוס המונפקת ניפסון ורכישת סוכנויות רכב במזרח אירופה.

בדו"חות הרבעון השלישי ניכרות לראשונה תוצאות פעילות מגזר הרכב, אותו מרכזת חברת גרנד אוטו, יבואנית בלעדית של רכבי פורד ויגואר בקרואטיה. גרנד אוטו הניבה לפולאר ולשותפתה, חברת תעבורה של משפחת לבנת (מבעלי אי.די.בי), הכנסות של 104 מיליון שקל מתחילת השנה ושל 38 מיליון שקל ברבעון השלישי. ככל הידוע, עדיין לא מניבה פעילות הרכב רווחים מהותיים.

בחודש פברואר רכשו פולאר ותעבורה 80% ממניותיה של גרנד אוטו, בחלקים שווים, תמורת 5.1 מיליון אירו. תעבורה, שעוסקת, בין היתר, ביבוא משאיות (DAF) וציוד כבד לישראל, התחייבה להעמיד ביטחונות של עד 7 מיליון אירו להבטחת אספקת מכוניות שוטפת כמקובל מול יצרן הרכב. במקרה של חילוט הערבות, תשפה פולאר את תעבורה במחצית מסכום החילוט. פולאר ותעבורה הסכימו, כי אם יידרשו בטחונות נוספים, יינתנו הללו בחלקים שווים על ידי השתיים (עד כה נדרשו ערבויות שכאלה ב-2 מיליון אירו).

תחת גרנד אוטו מתנהלת פעילות ייצוג נוספת של פורד במספר מדינות במזרח אירופה, בעיקר במדינות יוגוסלביה לשעבר. פורד היא יצרנית הרכב השלישית בהיקף מכירותיה באירופה (9%), ובכוונת פולאר, פורסם בעבר, להגדיל את חלקו של יצרן הרכב במדינות בהן היא פועלת ע"י הרחבה הדרגתית של הפעילות באמצעות סוכנויות משנה, חדירה לציי רכב של משרדי ממשלה וחברות גדולות והפעלת תוכניות ליסינג, בשיתוף עם מוסדות פיננסיים מקומיים.

גרנד אוטו עצמה מוכרת מכוניות פורד ויגואר בזגרב ומפעילה 25 סוכני משנה בכל רחבי קרואטיה. לחברה, על שטח שבבעלותה, אולמות תצוגה, מוסך ומשרדים בזגרב (2,400 מ"ר בנוי). החברה מתכננת השנה מכירות בהיקף של כ-3,000 כלי רכב, מתוך שוק של מעל ל-80 אלף כלי רכב חדשים. בקרואטיה נעים כיום כ-90 אלף כלי רכב מתוצרת פורד.

בנוסף, היא מחזיקה, ככל הידוע, סוכנויות פורד בסרביה, מונטנגרו ואלבניה, סוכנות מאזדה בסרביה וסוכנות יגואר בקרואטיה. הפעילות בסרביה מתבצעת באמצעות חברת גרנד מוטורס שבסיסה בבלגרד והמשרתת שוק של כ-10 מיליון איש.