לידיעת המתמודדים

מי הם חברי מועצת הרשות השנייה אשר יכריעו את גורלו של ערוץ 2? מי מהם שואף להיות חבר כנסת, מי סומן כיורש לשקלאר, מי נותן לכל קבוצה את ההרגשה שיבחר בה ומי עוסק בגרפולוגיה כתחביב? "גלובס" מציג את הרקע, הכישורים והשמועות לגבי כל אחד מהחבורה המחוזרת ביותר בתולדות הענף. פרויקט מיוחד

מיהם אותם 13 חברי מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שיכריעו מי יהיו הזוכים במכרז הקרב ובא על ערוץ 2, ויכריעו גם עבור הצופים איך ייראה בשנים הקרובות הערוץ המוביל במדינה? מיהם אותם 13 (שאמורים על פי חוק להיות 15) שאנשי עסקים מובילים במשק הישראלי, כמו מוזי ורטהיים, אביב גלעדי ואודי רקנאטי חפצים היום ביקרם? מיהם אותם חברי מועצה שהלוביסטים עובדים היום שעות נוספות כדי לספק עליהם פרופילים לקליינטים שלהם, המתמודדים במכרז על הערוץ?

חברי מועצת הרשות נבחרים על-פי כישוריהם לייצג את הפלחים השונים של האוכלוסיה בארץ. לכן, על כל חבר וחבר להציג ניסיון מוכח בתחום בגינו נבחר. על-פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הבחירה נעשית בהמלצת שר התקשורת לאחר התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים. על המועמדים לתפקיד לעבור את אישור הממשלה, וזאת לאחר שעברו את ועדת רביבי.

למרות האידיליה שמנסה המועצה לשדר, במועצת הרשות השנייה, כמו גם בגופים אחרים בעלי ניחוח פוליטי זה או אחר, יש לא מעט מאבקי כוחות בין אי אילו חברי מועצה, בעיקר סביב המעמד, הכוח וההשפעה. בנוסף, כל חבר מועצה שואף ולו במעט לתפקיד יו"ר המועצה, או יותר מכך, מנכ"ל המועצה - תפקיד רב השפעה במיוחד בתקופה זו.

זה המקום לבחון מי הם אותם חברי מועצה, מה אומרים עליהם ומה הם אומרים אחד על השני. פרופיל לפי סדר הא"ב.

דוד אלכסנדר

רקע: במשך 32 שנה חבר סגל ההוראה באוניברסיטת ת"א ובשמונה השנים האחרונות חבר סגל בחוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה. אלכסנדר מכהן כראש האקדמיה לעיצוב בחיפה. בעבר שימש אלכסנדר כמנכ"ל הבימה, מנכ"ל בית התפוצות וראש מינהל התרבות במשרד החינוך והתרבות, וכן חבר לשעבר במועצת הקולנוע.

כמה זמן במועצה: מונה כחבר מועצה ביוני 2004.

מה אומרים עליו: אלכסנדר מונה לתפקיד על-ידי שר התקשורת הנוכחי, אהוד אולמרט. אלכסנדר הוא איש אמון ומקובל על חברי מועצת הרשות, ומתוקף זה מונה גם ליו"ר ועדת הכספים במועצה. אלכסנדר נחשב לדמות חזקה ומשפיעה במועצה.

על אלכסנדר אומרים, כי הוא איש שנון המשלב הבנה מקצועית של תחום הטלוויזיה לצד הבנה כלכלית. הוא אינו פטפטן, אך נתפס כמנהיג, אם כי מנהיג שקט. על אף היותו חובש כיפה, הוא נחשב ליברלי מאוד. בעבר נחשב אלכסנדר למקורבו של זבולון המר, ועל-פי ההערכות הוא מזוהה או שזוהה בעבר עם המפד"ל.

מוסקו אלקלעי

רקע: בעל תואר M.A בתיאטרון. חבר קבוע בלהקת תיאטרון הבימה עד הפרישה. הופיע על בימת התיאטרון בחו"ל ובארץ מאז 1948. במשך חמש שנים יושב ראש איגוד אמני ישראל, וחמש שנים חבר הוועד המרכזי של F.I.A (הפדרציה הבינלאומית של האמנים). ממלא מקום יו"ר הרשות השנייה, חבר מועצת התרבות של משרד החינוך והתרבות במשך שש שנים. שחקן תיאטרון, סרטים וטלוויזיה. חתן פרס קלצקין 1996, חתן פרס האקדמיה לסרטים ולטלוויזיה 1999 ו-2003.

כמה זמן במועצה: משנת 1999, המועצה השנייה שלו.

מה אומרים עליו: אלקלעי הינו החבר הוותיק ביותר במועצה, והוא מונה לחבר מועצה על-ידי השר יצחק לוי, שחיפש אחר אנשי תרבות המזוהים עם הימין כחברי מועצת הרשות. אלקלעי שימש יו"ר זמני של המועצה עד מינויו הקבוע של סמירה, דבר שלא מצא חן בעיניו כלל, ויש האומרים כי יחסו של אלקלעי לסמירה הוא אמביוולנטי.

אלקלעי נחשב לכזה שמכיר את כל החוקים, הנהלים והתקנות על בוריין. בכל פעם שעולה נושא ספציפי מזכיר אלקלעי אילו החלטות מועצה היו בעניין, ואילו עדיין לא בוצעו. כמתבקש משחקן, אלקלעי דרמטי מאוד. על אלקלעי יעידו כי יש לו קו אידיאולוגי מאוד ברור: שהטלוויזיה צריכה לשרת את הציבור. הצד הכלכלי פחות מדבר אליו.

אומרים שאלקלעי הוא בעצם חבר המועצה היחיד, בנוסף לסמירה, שקורא עד תום כל חוות דעת שהוכנה למועצה על-ידי גורמים חיצונים, וכי הוא מדקדק בפרטים. אלקלעי ידוע ככזה שנלחם בחירוף נפש עבור היוצרים, הבימאים, השחקנים והמפיקים, וכי מדובר באיש עם ערכים ועקרונות, אשר מאמין בכל רמ"ח איבריו בדברים אותם הוא אומר ועליהם הוא נלחם. אלקלעי הוא כזה שמסוגל לצעוק את הדברים בהם הוא מאמין, ובדרך כלל הוא מעדיף לעשות זאת בעמידה.

ראובן אנוך

רקע: מומחה לשפה הגרוזית; מרצה במכללה האקדמית יהודה ושומרון בנושא תולדות הציונות; חוקר במכון למחקר ע"ש טרומן למען קידום השלום; עורך בכיר בירחון "דרושה" בשפה הגרוזית; יו"ר ועדת התקשורת והקונגרס. עלה מגרוזיה ב-1992, לאחר שבמשך 20 שנה היתה לו תכנית שבועית בטלוויזיה הממלכתית של גרוזיה.

כמה זמן במועצה: מיולי 2002.

מה אומרים עליו: אנוך מונה לתפקיד על-ידי שר התקשורת לשעבר, ראובן ריבלין, שהגיע אליו דרך שבתאי צור, סגן ראש עיריית אשקלון בעבר וכיום שגריר ישראל בגרוזיה. צור עצמו גם הוא ממוצא גרוזיני. אנוך מאופיין ככזה שמדבר לאט אך לעניין. בגלל סגנון הדיבור קיימת תחושה, כי לעיתים אנשים מקבלים את דבריו בחוסר סובלנות. אנוך אחראי במועצה על ייצוגם של העולים החדשים.

אנוך נחשב לאדם אינטליגנטי, כזה שיש לו הרבה מה לתרום ודמות אהודה על חברי המועצה. בקרב חברי המועצה נחשב אנוך למקורבו של חבר המועצה נזי חלבי.

דוד בוחניק

רקע: ד"ר לפילוסופיה של החינוך, בעל MA בהיסטוריה יהודית ו-BA בהיסטוריה כללית ומדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן. בוחניק כיהן בעבר כחבר מועצת הרשות השנייה וכחבר דירקטוריון חדשות ערוץ 2, עסק בעיתונות, כיהן בתפקידים שונים בתחום החינוך והתרבות, חבר במועצה להשכלה גבוהה, עיתונאי לשעבר ועוד.

כמה זמן במועצה: מיוני 2004.

מה אומרים עליו: מונה על-ידי שר התקשורת, אהוד אולמרט, גם בקדנציה הראשונה שלו כחבר מועצה וגם בזו, הקדנציה השנייה. בוחניק, דתי, ממלא מקום ראש עיריית צפת, נחשב לאיש מפד"ל ותיק מאוד. היה ראש האגף המוניציפאלי במפד"ל, ומקורב לזבולון אורלב. בוחניק, אדם ענייני, נחשב לכזה שמבין בכספים, אך לא ברור עד כמה הוא מבין בטלוויזיה. בוחניק נחשב לשקט ומנומס, כזה שמבקש רשות לדבר ואינו מתפרץ לדבריהם של אחרים, והוא מתעסק בגרפולוגיה כתחביב.

הדה בושס

רקע: עיתונאית, עסקה שנים רבות בתחום הכתיבה והביקורת.

כמה זמן במועצה: משנת 2001.

מה אומרים עליה: בושס נחשבת לידידה אישית של בנימין בן-אליעזר, ומונתה לתפקיד על-ידו. "אשה חדה כתער", אומרים על בושס, ומוסיפים כי היא ממעטת להופיע לישיבות המועצה, ולמרות זאת נחשבת לאשת מקצוע ולמבינה בתחומי הטלוויזיה.

בקרב המועצה אומרים על בושס, כי מדובר באשה חכמה אשר קוראת נכון תמונה ומבינה את הצורך בשילוב של טלוויזיה כמדיום בידורי וחינוכי. בושס בקיאה היטב גם בהיסטוריה של הטלוויזיה בישראל. בקרב המקורבים למכרז אומרים, כי בושס תצביע עניינית, והיא מנוטרלת לגמרי מהשפעות. אומרים עליה, כי למרות יכולותיה היא לא תהיה זו האחראית על שינוי עמדות במועצה.

נורית דאבוש

רקע: שימשה כדוברת האגודה למען החייל במשך 12 שנה, עסקה ועדיין עוסקת בקידום פרויקטים לאומיים כדוגמת מפעל ה"שירותרום", "יום המילואים" וכו'. כיום משמשת דאבוש כמרצה לאסטרטגיה תקשורתית באוניברסיטת בר-אילן, המכללה בעמק יזרעאל וביה"ס לתקשורת "כותרת". כמו כן מעניקה שירותי ייעוץ תקשורתי אסטרטגי לאנשים וגופים ציבוריים.

כמה זמן במועצה: מיוני 2004.

מה אומרים עליה: בניגוד לרוב חברי המועצה, דאבוש אינה מזוהה פוליטית, וזאת אולי בזכות לא מעט חברים שיש לה הן מהימין ומהשמאל. דאבוש, המקורבת מאוד לאפרים סנה מחד ולזאביק בוים מנגד, היא אשקלונית במקור, אחת מתוך שמונה ילדים, שנולדה בבית דתי. היא הגיעה למועצה על-ידי סמירה עצמו, לאחר שהכירו בתקופה בה שימשה כדוברת האגודה למען החייל וסמירה איש קבע בצה"ל. דאבוש הובאה למועצה כנציגת ציבור מתחום האקדמיה.

למרות התקופה הקצרה יחסית של דאבוש במועצה, לא מעט מסמנים אותה כיורשת, בין אם מדובר בתפקיד מנכ"ל הרשות ובין אם מדובר בתפקיד יו"ר המועצה. דאבוש החלה את הקריירה שלה במפד"ל, והפכה עם הזמן ליועצתו של זבולון המר. על דאבוש אומרים כי מדובר באשה עם המון כוח ובעלת תכונות רבות שפוליטקאי בכיר זקוק להם, בעיקר תכונות אופי הקשורות בהישרדות. על דאבוש מעידים, כי היא אשה חכמה ואמביציוזית מאוד. היא, יחד עם מוטי שקלאר, נחשבת מובילת דעה ובורג מרכזי ברשות. "אף אחד לא אדיש אליה. היא מאוד דומיננטית, יש לה אג'נדה ברורה", אומרים עליה. באשר לקריירה שלה באגודה למען החייל אומרים, כי "זה פשע להגדיר אותה כדוברת, שכן היא שלטה שם ביד רמה".

חיותה דויטש

רקע: בעלת תואר ראשון בחינוך, ולימודים בתחומי הספרות, הקולנוע והטלוויזיה. בעלת טור בעיתונים "ידיעות אחרונות" ו"נקודה". דויטש היא מורה לקולנוע ולספרות.

כמה זמן במועצה: מיולי 2002.

מה אומרים עליה: מינוי של ראובן ריבלין. דויטש היא דתיה לאומית פעילה. עורכת את מדור הספרות בעיתון "הצופה". דויטש נחשבת לחידה במועצה, שכן לעיתים העמדות שלה ליברליות ולעיתים עמדותיה מאוד קיצוניות. דויטש לא נחשבת לאחת הדמויות הדומיננטיות במועצה, ויש האומרים כי היא ידועה כמאחרת לישיבות באופן קבוע, או לחילופין אינה מגיעה כלל. בניגוד לחברים אחרים, דויטש מצהירה כי היא רוצה לשנות את המסך. היא מאמינה שהמסך צריך לחנך, לאור השפעתו על בני הנוער. יש האומרים כי דויטש מקורבת למוטי שקלאר, מנכ"ל הרשות.

נזי חלבי

רקע: עורך דין ובעל משרד עורכי דין בחיפה, מכהן בין היתר כסגן יושב ראש לשכת עורכי הדין בישראל. לשעבר אב בית הדין לימאים בישראל, נציג לשכת עו"ד בוועדה לבחירת שופטים דרוזים (קאדים).

כמה זמן במועצה: משנת 2001.

מה אומרים עליו: חלבי הוא נציג הדרוזים במועצת הרשות. הוא נבחר לתפקיד על-ידי בנימין בן-אליעזר. בנוסף לזאת, בנו של חלבי הוא בעל מסעדה לבנונית בדלית אל כרמל הנחשבת למקום מפגש, עתה גם של גורמים המעורבים במכרז. חלבי נחשב לאחד מאנשי המפתח באזור. על חלבי אומרים כי מדובר באדם שנון, איש עסקים, חסר סובלנות לברבורי סרק עם אג'נדה ברורה, וכזה שמסתכל על החור של המטבע. חלבי, שנחשב לקצר וענייני, מגיע לכל ישיבות המועצה. אומרים, כי חלבי אוהב מאד את התפקיד ואת המעמד שניתן לו.

מרגלית יניב

רקע: בעלת תואר שני במינהל עסקים, עם התמחות במימון ושיווק. מכהנת כראש מינהל פיתוח עסקים בתעשייה האווירית וחברה בדירקטוריונים של חברות שונות בתחום התעשייה והפיננסים.

כמה זמן במועצה: אוגוסט 2004.

מה אומרים עליה: מונתה על-ידי אהוד אולמרט. אשה חילונית, מאוד מעורכת ובעלת קשרים ענפים. האג'נדה שלה כלכלית לחלוטין. בתקופה הקצרה שלה במועצה ההערות אותן היא נותנת תמיד מוגדרת כ"לעניין". היא לא מתיימרת להבין בטלוויזיה, ונחשבת לשקטה, עניינית, וכזו שמנסה ללמוד הרבה. לאור התקופה הקצרה שלה במועצה היא עדיין נחשבת לחידה.

רוני סומק

רקע: משורר, לאחרונה זכה בפרס עמיחי. שיריו תורגמו לשפות רבות. מלמד ספרות ותקשורת. בעבר היה סומק מדריך חבורות רחוב, ובשנים האחרונות מלמד ספרות ומנחה סדנה לכתיבה יוצרת. בשנות ה-50 עלה סומק יחד עם משפחתו מעיראק.

כמה זמן במועצה: משנת 2001.

מה אומרים עליו: סומק מונה לחבר מועצה על-ידי בנימין בן-אליעזר, ויש האומרים כי מדובר במינוי אישי. מעבר לכך, סומק נחשב לידיד אישי של יאיר לפיד. על סומק אומרים כי מדובר באדם נעים, אשר תמיד מנסה לתווך ולפשר בין אנשים. על סומק יעידו, כי מדובר באיש של אנשים אשר משרה אווירה נינוחה, וכי הוא מבין היטב את השליחות שלו בעניין קידום התרבות והאומנות אולם אינו עושה זאת בצורה בוטה.

סומק ידוע ככזה שמנסח ומתנסח נכון. כמורה לספרות, הוא בוחר תמיד לצטט שירה בישיבות המועצה. בנוסף לשירה, סומק ידוע ככזה שאינו יורד לפרטים הקטנים, וכי בניגוד לאחרים הוא אינו נכנס למתודולוגיות כלכליות. "אין אדם שמכיר אותו ולא אוהב אותו. סומק מתעסק יותר ברוח ופחות בתוכן", אומרים עליו.

מנשה סמירה

רקע: יו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו זה כשנה ושלושה חודשים, לאחר שקודם לכן שימש כחבר מועצה. סמירה בוגר תואר ראשון באוניברסיטת חיפה במינהל חינוך ולימודי ארץ ישראל, וכיום לומד במסגרת תוכנית מנהלים לתואר שני (M.A) באוניברסיטת בן-גוריון. סמירה, אל"מ במיל' בחיל חינוך, שימש בין היתר בתפקיד סגן קצין חינוך ראשי, פיקוד על הגדנ"ע וראש מקא"מ (נערי רפול), מפקד בסיס ההדרכה לחינוך והשכלה בצה"ל ועוזר קצין חינוך ראשי לארגון וכ"א. קודם לתפקידו כיו"ר המועצה שימש במשך חמש שנים כמנהל תיכון אזורי של באר טוביה, בית הספר בו הוא עצמו למד. במסגרת תפקידו כיו"ר הרשות מכהן סמירה גם כדירקטור בחברת החדשות של ערוץ 2, וכיום מכהן גם כחבר מליאת המכללה האקדמית של אוניברסיטת בן-גוריון במכללת אחוה.

כמה זמן במועצה: חבר מועצה משנת 2001 ויו"ר מיולי 2003.

מה אומרים עליו: סמירה מונה לתפקיד חבר מועצה על-ידי בנימין בן-אליעזר (אמו של בן-אליעזר היתה מורתו של סמירה) כבר לפני מספר שנים, בהמלצתו של ח"כ שלום שמחון, המכהן כיום כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ונחשב לחבר קרוב של סמירה. לתפקיד היו"ר מונה סמירה על-ידי שר התקשורת, אהוד אולמרט.

סמירה, שנחשב לאחד המעומדים לתפקיד מנכ"ל הרשות השנייה במידה ושקלאר ימונה למנכ"ל רשות השידור, נחשב לאדם אינטליגנטי, בולט ומוביל. אולם, בקרב חברי המועצה, בה הוא נחשב איש ישר והגון, נמתחת עליו ביקורות בכל הקשור לניהול ישיבות מועצה. רוב חברי המועצה אומרים, כי מדובר באדם אמוציונאלי ואמיתי. מקורבים לרשות השנייה אומרים, כי למרות הניסיונות לטשטש זאת, מתנהלים מאבקים סמויים בין סמירה ומוטי שקלאר ובין סמירה למוסקו אלקלעי, כל מאבק וסיבותיו הוא.

יש האומרים, כי בסמירה קיימת האמביציה להפוך ולהיות חבר כנסת. "מחד הוא מקרין חוכמה, רוך ועוצמה מאידך הוא רודף כבוד", אומרים על סמירה, ומוסיפים כי מדובר באיש של פרטים, כזה שלומד ובקיא בפרטים הקטנים.

מחמוד עבאסי

רקע: בעל תואר דוקטור בספרות מהאוניברסיטה העברית, וד"ר לשם כבוד מטעם האקדמיה העולמית לתרבות ולאמנות שליד אונסקו. סופר, מתרגם ומוציא לאור, חיבר ותרגם למעלה מ-60 ספרים, עורך כתב העת "אלשרק" משנת 1970. יזם מפגשים בין סופרים יהודים וערבים ופעל לקידום ההבנה בין שני העמים. זכה בפרסים יוקרתיים על יצרתו ועל פעילותו לקידום השלום ודו הקיום בין ערבים ליהודים.

עבאסי עסק בלימוד קורסים בנושאי תקשורת באוניברסיטת חיפה, והיה חבר רשות השידור הראשונה. לשעבר מנחה בטלוויזיה בתכניות ספרות, כתב תסריטים ותכניות לרדיו ולטלוויזיה. חבר ועדת חקירה לאסון ורסאי, תרגם את סאדאת בביקורו בישראל.

כמה זמן במועצה: משנת 2001.

מה אומרים עליו: עבאסי הינו מינוי של בנימין בן-אליעזר, והוא קשור למפלגת העבודה ופעיל במגזר הערבי בצפון. עבאסי, המייצג את המגזר הערבי במועצה, נחשב לאיש שקט, וככזה שכותב את דבריו בטרם הוא אומר אותם. עבאסי, ממקימי הטלוויזיה בערבית, נחשב לדובר עברית ברמה גבוהה מאוד, וידוע ככזה שאינו מתערב במקומות בהם הוא אינו צריך להתערב. על עבאסי יגידו כי מדובר באיש נעים במיוחד, אשר אינו נוהג להגיע לכל ישיבות המועצה, אך באלה שבהן הוא משתתף הוא מנסה לקדם מאוד את המגזר הערבי. בכל שאר הנושאים דעותיו של עבאסי לא נשמעת בבירור. "כל הקבוצות המתמודדות במכרז מקבלות מעבאסי את הרושם כאילו יבחר בהם", אומרים המעורבים במכרז.

ניסן שריפי

רקע: שריפי למד באוניברסיטת בר-אילן, בעל משרד לעריכת דין בתחום המקרקעין והמיסים, יו"ר ועדת מיסים בלשכת עורכי דין וחבר הארגון הפיסקלי הבינלאומי (IFA), כותב מאמרים ב"גלובס" בנושא מיסוי מקרקעין.

בעבר שימש יו"ר מכון לחקר הנדל"ן בנתניה, ומרצה בכיר בו היה חבר ועדת החקירה של המועצה המקומית מבשרת ציון, ועיתונאי ב"חדשות" וב"אינדקס".

מזה שנתיים יו"ר חדשות 10 (מאז הקמתה), ויו"ר ועדת רדיו במועצת הרשות השנייה.

כמה זמן במועצה: יולי 2002.

מה אומרים עליו: שריפי מזוהה כאיש מפלגת ש"ס וכמקורב מאוד לרב עובדיה יוסף. לשריפי יש עניין רב בפוליטיקה. למרות קרבתו לש"ס, שריפי מונה לחבר מועצה על-ידי רובי ריבלין בהמלצה של בנימין בן-אליעזר. בעבר שימש שריפי כעוזרו של יצחק רבין לענייני חברה, בתקופה בה כיהן כראש ממשלה. בנוסף, שריפי נחשב למקורבו של אלי בן-מנחם ממפלגת העבודה, כך שהזהות הפוליטית של שריפי לוטה בערפל.

בקרב חברי המועצה אומרים על שריפי כי הוא מושחז לשון ואמיתי, אחד שאומר את אשר הוא חושב וכי הוא אינו דו פרצופי. בניגוד לשאר חברי המועצה, לשריפי אין כל בעיה להתראיין לתקשורת, וזאת על אף שהיתה הבנה בין חברי המועצה שלא מתראיינים. הוא מבין תקשורת, והערות המשפטיות שלו לרוב מדויקות מאוד. בעבר היו לו לא מעט סכסוכים עם דורון אבני, היועץ המשפטי של הרשות, אולם כיום הם משתפים פעולה.

על שריפי אומרים כי הוא מקדם את האג'נדה המאוד ברורה שלו, כמו נושא הרמיזות המיניות הן בפרסומות והם בתכנים, בהן הוא נלחם עד תום. "שריפי ידוע כאיש יחסי ציבור מצוין", אומרים עליו במועצה.