האופוזיציה באוקראינה: גלי זיופים בתוצאות הבחירות לנשיאות; הפגנות מחאה המוניות

מנהיג האופוזיציה באוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, קרא היום (ג') לעשרות אלפי המפגינים, שצעדו ברחובות קייב, במחאה על גלי זיופים, שלטענתה ארעו בבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות - לצעוד לכיוון הפרלמנט, שם התקיימה בשעות הצהריים ישיבת חירום, במהלכה הועלתה דרישה לפסול את תוצאות הבחירות.

"הפעולה המשותפת שלנו תוביל להצלחה פוליטית. לכן, אנו מאחדים כעת את השורות וצועדים לעבר הפרלמנט", קרא יושצ'נקו, שעל-פי התוצאות הבלתי רשמיות הוא הפסיד בבחירות שהתקיימו אתמול.

מוקדם יותר הצטרפו עשרות אלפי תושבים מכל רחבי אוקראינה להפגנות מחאה קולניות, תוך שהם דורשים מהמנהיגות הנתמכת על-ידי מוסקבה, להודות, כי זייפה את תוצאות הבחירות לטובת המתמודד השני, ראש הממשלה המכהן, ויקטור ינוקוביץ'.

מרכז הבירה קייב סוער מזה יומיים, כשעל בימת הנואמים בכיכר העצמאות עולים בזה אחר זה דוברים המצהירים על נאמנותם ליושצ'נקו, ליברל בעל נטיות מערביות. "אנחנו נלחמים על הדמוקרטיה שלנו, ואנחנו ננצח", הצהיר איהור אוסטאש, חבר בכיר באופוזיציה, שהיה לבוש כמו מפגינים רבים אחרים בכיכר בצבע הכתום המסמן את מחנה יושצ'נקו.

במערב אוקראינה, חסמו כ-3,000 מתומכיו המובהקים של יושצ'נקו כבישים המובילים לאוקראינה מפולין, כחלק משביתה כללית עליה הם הכריזו. הם הזהירו, כי לא יזוזו ממקומם עד אשר יוכרז יושצ'נקו כנשיא.

אלפים נוספים צפויים להיאסף בלבוב, ערש הלאומנות האוקראינית. בתי ספר נסגרו והתלמידים נשלחו לבתיהם. הרוחות המשיכו להתלהט וההמונים המשיכו להיאסף החל משעות הלילה ברחובות, למרות אזהרת כוחות הביטחון, כי השוטרים והחיילים לא יהססו 'לשבור' ב'מהירות ובתקיפות' כל סימן שהוא לתסיסה. באוקראינה הביעו היום חשש מגלישת הפגנות המחאה למהומות המוניות, שעלולות לצאת מכלל שליטה.

דוברים של האופוזיציה, שנאמו בלהט רב בכיכר העצמאות בקייב, קראו לסטודנטים שלא להירתע מאיומי כוחות הביטחון ולתפוס את השליטה באוניברסיטאות, הסגורות מזה כמה ימים.

משקיפים אמריקנים וזרים אחרים אומרים, כי הבחירות לנשיאות היו רחוקות מלעמוד בסטנדרטים בינלאומיים. וושינגטון הזהירה כי תנקוט בצעדי ענישה אם תימנע המנהיגות בקייב מחקירת ההאשמות על זיופי בחירות.

הפרלמנט, הנתפס על ידי האופוזיציה במדינה כמוסד הלגיטימי האחרון שעוד נותר באוקראינה, צפוי לפרסם היום הצהרה המביעה דאגה מאי השקט שהוצת בשל הבחירות השנויות במחלוקת.

לעומת זאת, הנשיא היוצא ליאוניד קושמה, שהביע תמיכה בינוקוביץ כממשיך דרכו עוד הרבה לפני הבחירות, לא אמר דבר מאז התפרסמו תוצאות הבחירות, ואין גם כל סימן כי הוא מתעתד לפנות את כיסאו.