הנפקת שמיר אופטיקה בנאסד"ק מתחממת: מחלקת אופציות ודיבידנדים

בין הנהנים מהאופציות: המנכ"ל גיורא בן-זאב, למרות היותו חבר קיבוץ * מחלקת 50 מיליון שקל כדיבידנד לבעלי המניות

לאחר שהנפיק שתי חברות בבורסה של ת"א בשנה האחרונה, עשוי קיבוץ שמיר שבגליל העליון ליצור מספר תקדימים נוספים בתנועה הקיבוצית בתקופה הקרובה. הנפקתה המתוכננת של חברת שמיר אופטיקה, אם תצא לפועל, תהפוך את החברה לנציגה ראשונה של התעשייה הקיבוצית בבורסות חו"ל. היא גם תהפוך את שמיר, המשתייך לתנועת השומר הצעיר, לבעל שליטה בשלוש חברות בורסאיות.

בנוסף, צפוי שמיר להיות הקיבוץ הראשון שמעניק לחבר קיבוץ אופציות הניתנות למימוש במניות חברה מונפקת. במהלך חודש אוגוסט אישר דירקטוריון חברת שמיר אופטיקה לחלק אופציות לעובדי החברה, הניתנות למימוש ב-7.1% ממניות החברה, מתוכן 5.1% באופן מיידי. בין מקבלי האופציות, כך נודע ל"גלובס", צפוי להיות גם מנכ"ל שמיר אופטיקה, גיורא בן-זאב, שהוא חבר קיבוץ שמיר.

מדובר בתקדים, שכן עד היום נמנעו קיבוצים שהנפיקו את מניותיהם בבורסה לחלק אופציות לחברי הקיבוץ השולט בהם (גם שכר העבודה של החברים המועסקים באותן חברות איננו מועבר לכיסם אלא לקופת הקהילה). את תגובתו של בן-זאב לידיעה לא ניתן היה להשיג עד סגירת הגיליון.

שמיר אופטיקה, המתכננת להנפיק את מניותיה בבורסת נאסד"ק בתחילת 2005, גם הכריזה על חלוקת דיבידנדים בהיקף של 50 מיליון שקל ערב ההנפקה. רוב הכסף יזרום לקופתו של בעל השליטה בחברה, קיבוץ שמיר, המחזיק כ-83% ממניותיה. בעלי מניות נוספים בשמיר אופטיקה הם בעיקר קבוצת משקיעים פיננסיים בראשות חברת פיבי של צדיק בינו, המחזיקה

בכ-10% ממניות החברה.

בנוסף לחלוקת הדיבידנדים, כללה היערכות שמיר אופטיקה להנפקה, שמתוכננת להתבצע לפי שווי של לפחות 200 מיליון דולר, גם הנפקה פרטית לחתם ההנפקה, בנק ההשקעות האמריקאי ויליאם בלייר, שהזרים לקופתה כ-2 מיליון דולר.

שמיר אופטיקה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של עדשות אופטיות מולטיפוקליות (רב מוקדיות). הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על 232 מיליון שקל, לעומת 202 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשנת 2003 כולה עמדו הכנסות החברה על 276 מיליון שקל, רובן ככולן מכירות לייצוא. הרווח הנקי של החברה בחודשים ינואר-ספטמבר עמד על כ-25 מיליון שקל.

שמיר אופטיקה שמציגה שיפור משמעותי בהיקפי המכירות והרווחיות שלה בשנים האחרונות, פועלת הן במחקר ופיתוח עבור יצרני עדשות באמצעות מחלקת מו"פ הנחשבת לאחת הטובות בעולם והן במכירת תבניות לעדשות ועדשות חצי גמורות למעבדות. בשנים האחרונות הרחיבה שמיר אופטיקה את תחומי פעילותה בתחום אופטמלי באמצעות רכישת חברות וכניסה למיזמי פיתוח בתחום.

בדצמבר 2003 בוטלה עסקה שבה אמורה הייתה חברת ההשקעות האמריקאית שמרוק, מקבוצת דיסני, לרכוש את מניות המיעוט בשמיר אופטיקה (15%) לפי שווי של 100 מיליון דולר. בשמרוק העריכו, כי המחיר הנדרש תמורת המניות גבוה מדי. כעת כאמור, מתכננת שמיר אופטיקה להנפיק את מניותיה לפי שווי כפול.

כאמור, במהלך השנה האחרונה הונפקו בבורסה של ת"א, בזו אחר זו, שתי חברות נוספות בשליטת קיבוץ שמיר הן ספאנטק והחברה-האם שלא"ג תעשיות.

שלא"ג, העוסקת בייצור בדים לא ארוגים בטכנולוגיות שונות, המיועדים לתעשיות החיתולים, ההיגיינה האישית, המגבונים הלחים והמטליות היבשות, הגדילה בחודשים ינואר-ספטמבר את פעילותה הן במכירות והן ברווחיות. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 166 מיליון שקל, עלייה של 14% לעומת התקופה המקבילה, ורווח תפעולי של 29 מיליון שקל, שיפור של 41%. הרווח הנקי של החברה, כולל רווח הון מהנפקת החברה-הבת, ספאנטק, עמד על 31.8 מיליון שקל - שיפור של 125%.

שלא"ג מפעילה שלושה קווי ייצור בקיבוץ שמיר ועוד שלושה של החברה-הבת ספאנטק, אחד בקיבוץ ושניים נוספים בטבריה. בתחילת החודש הודיעה החברה, כי היא מנהלת מו"מ לביצוע השקעה בחברת נועם אורים תעשיות, בהיקף של כ-14.3 מיליון שקל, לפי שווי של 13.8 מיליון שקל לנועם (לפני הכסף). נועם אורים מייצרת בדים לא ארוגים בטכנולוגיות שונות מאלה של שלא"ג וספאנטק. *