לקחי קאר אנד גו: הוקפאו הנפקות אג"ח לחברות ליסינג תפעולי לרכב

הערכות: ההקפאות - זמניות * תוספת הסיכון מעל ריבית הבסיס צפויה לעלות מ-1.8% בממוצע כיום ליותר מ-2%, כדי לגלם את הסיכון הגובר

פעילות גיוסי ההון לחברות ליסינג תפעולי לרכב, באמצעות הנפקת אג"ח, הוקפאה בשבועות האחרונים, למעט מקרים חריגים. ההקפאה באה עקב הקריסה של חברת הליסינג קאר אנד גו, שגרמה לחששות ולמשבר אמון בקרב המשקיעים. ל"גלובס" נודע, כי הוקפאו מספר גיוסים גדולים למימון פעילות רכישת כלי רכב חדשים, שהיו אמורים להתבצע בקרוב.

על-פי הערכות, ההקפאה היא לתקופה של חודשיים-שלושה, במהלכם יגבשו החתמים וחברות הדירוג קריטריונים חדשים ומחמירים לגיוסי הון באמצעות אג"ח. תוספת הסיכון מעל ריבית הבסיס צפויה לעלות מ-1.8% בממוצע כיום ליותר מ-2%, כדי לגלם את הסיכון הגובר.

בכירים בענף הליסינג לרכב העריכו, כי מספר חברות עשויות להאט את קצב רכישת כלי הרכב החדשים שלהן ואת קצב הצטרפות הלקוחות, בשל הקשיים בגיוס ההון.

בענף מעריכים עוד, כי כאשר יתחדשו הגיוסים, לפחות חלק מהעלות הנוספת של חברות הליסינג תתגלגל למחירים שמשלמים הלקוחות. אלה צפויים לעלות באופן ניכר בעיקר בחברות, שגיוסי אג"ח מהווים את רוב מקורות ההון שלהן.

בנוסף מעריכים בענף, כי מספר חברות ליסינג, שהתחייבו מול לקוחות לאספקת כלי רכב, ינסו לגייס הון לטווח קצר ממקורות חוץ-בנקאיים, כגון חברות ביטוח או גופי מימון בינלאומיים.

יבואנים בענף הרכב מסרו על לחץ גובר בענף הליסינג להרחיב את היקף האשראי והמימון, שהן מעניקות בעסקאות רכישה גדולות. היקף הנפקת האג"ח לחברות ליסינג תפעולי לרכב בארץ היה בשנתיים האחרונות יותר מ-2 מיליארד שקל.