הולנדר בדו"ח מיוחד: שירות המדינה אינו מוצף במינויים פוליטיים ולא תקינים

לדבריו, מספר עובדים הצהירו בשאלונים הצהרות לכאורה שקריות, ותיפתח נגדם חקירה משמעתית

נציב שירות המדינה, עו"ד שמואל הולנדר, פרסם אתמול (ה') דו"ח מיוחד על מצב המינויים הפוליטיים והלא תקינים לכאורה בשירות הציבורי, לרבות במשרדי הממשלה ויחידות הסמך. הדו"ח מתייחס לתקופה החל מ-1 בינואר 2000, במהלכה כיהנו מספר ממשלות ובהרכבים פוליטיים שונים.

הדו"ח מתייחס ל-6,172 עובדים בשירות הציבורי הרחב, מתוכם מילאו והחזירו את השאלונים 5,917 עובדים. בשאלונים היו צריכים העובדים להצהיר על זהות או קרבה פוליטית. הולנדר הודיע, כי העובדים שלא החזירו את השאלונים (רובם מסיבות טכניות) ייבדקו באופן פרטני בנפרד.

בדו"ח קובע הולנדר, כי התופעה של מינויים פוליטיים ולא תקינים לכאורה, כפי שהתגלתה על-ידי מבקר המדינה במשרד לאיכות הסביבה, אינה משקפת את המצב בתחום זה בכל שירות המדינה. לדבריו, מספר המינויים במשרדי הממשלה, ובמיוחד ביחידות הסמך, לגביהם קיים חשש שנעשו מזיקה פוליטית - קטן יחסית, ואינו מצביע על תופעה.

הולנדר אומר עוד, כי לטענות שנשמעו מצד גורמים שונים, לפיהן שירות המדינה "מוצף" במינויים פוליטיים, לא נמצא בסיס.

מתוך השאלונים עולה, כי רוב העובדים במשרות שנבדקו נתקבלו לכאורה כדין ובדרך תקינה. יחד עם זאת הולנדר מאשר, כי אין בכך כדי לטעון שאין צורך בהמשך הטיפול כדי להבטיח את תקינות המינויים בשירות המדינה, בהתאם לחוק ולפסיקת בית משפט העליון ודו"חות מבקר המדינה.

על גיבוש הדרכים לסתימת פרצות בנושא מופקד צוות משותף לנציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים, ועם סיום העבודה וקבלת המלצותיו ועצותיו על-ידי היועמ"ש ועל-ידי נציב שירות המדינה - יפורסמו הוראות והנחיות מתאימות.

עוד מתברר מהבדיקה שנעשתה, כי תשעה עובדי מדינה מבין אלו שמילאו את השאלונים היו חברים בגוף בוחר בעת שהתקבלו לשירות המדינה, ולא התפטרו ממנו כנדרש על-פי החוק.

כמו כן, ממידע שהגיע לנציבות עולה חשש, כי מספר עובדים נוספים המכהנים במשרות אמון בלשכות שרים, שלא קיבלו את השאלונים - לא התפטרו אף הם מחברותם בגוף הבוחר.

בהקשר זה ציין הולנדר, כי נציבות שירות המדינה אינה מקבלת מהמפלגות את רשימות חברי הגופים הבוחרים שלהם, והדבר מקשה על הבדיקה.

כן מסר הולנדר, כי על-פי מידע שהגיע לנציבות עולה, כי מספר עובדים הצהירו בשאלונים הצהרות שלכאורה אינן אמת. נגד עובדים אלו תפתח חקירה משמעתית.

הולנדר הוסיף, כי הוא רואה את התופעה של הפרת החוק בחומרה, שכן תשומת הלב של הנהלות כל המשרדים הופנתה לא אחת להוראות החוק בעניין זה. עובדים כאמור, לרבות עובדים במשרות אמון בלשכות השרים, שלא יקיימו את הוראות החוק ולא ימציאו מכתבי התפטרות מהגוף הבוחר במסגרת הזמן שייקבע לכך - יועמדו לדין משמעתי.

עותקים מהדו"ח הועברו למבקר המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, ליועמ"ש מני מזוז, לישראל מימון, מזכיר הממשלה, ולמיכאל איתן, יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת.