למרות הכישלון של השיחות עם ארה"ב: ישראל דבקה בעמדתה בתחום הגנת הבלעדיות בתרופות

רונית קן: "האפשרות כי הדבר יפגע בסיכויי ישראל להצטרף ל-OECD, לא הועלתה בשום צורה במגעים"

תהליך חקיקת חוק בלעדיות מידע בתחום ההגנה על קניין רוחני, יימשך לפי הנוסח שגיבשה ישראל עד כה, למרות שארה"ב לא הסכימה לנוסחה זו בשיחות שהתקיימו השבוע בוושינגטון. כך אישר היום (ה') שר התמ"ת, אהוד אולמרט.

השר אולמרט והמשלחת הישראלית של נציגי התמ"ת, האוצר, הבריאות והמשפטים, שבו אתמול מהשיחות, אשר כפי שפורסם ב"גלובס", נכשלו.

המשלחת הישראלית נפגשה עם הצוותים המקצועיים, בראשות נציב הסחר האמריקני, רוברט זליק, וכן עם נציגי ארגון פארמה, המאגד את חברות התרופות האמריקניות האתיות, המתחרות בגנריקה הישראלית, בעיקר בטבע.

החברות האמריקניות דורשות הגנה מחמירה על בלעדיות מידע ל-5 שנים ממועד רישומה של תרופה בישראל, שתחול על תרופות שיצאו לשוק מאז 2000, בעוד ישראל מציעה בלעדיות מממועד רישום תכשיר במדינות מרכזיות בחו"ל והחלתה מינואר 2006.

לדברי ראש מנהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, רונית קן, קיים פער בין עמדות ישראל לעמדות נציבות הסחר ה-USTR, עקב "לחץ כבד מאוד שמפעילות חברות הפארמה על הממשל האמריקני.

לדבריה, השר אולמרט קבע באילו נושאים ישראל לא תתגמש, שכן פשרה בהם תגרום פגיעה מהותית לתעשייה הישראלית. היא הוסיפה, כי ארה"ב יודעת שמסגרת הזמן שנותרה להגיע להסכמה קצרה, וישראל מתכוונת להעביר את החקיקה בחוק ההסדרים. לאפשרות כי הדבר יביא לפגיעה בתמיכת ארה"ב בהצטרפות ישראל לארגון המדינות המתועשות, ה-OECD, אמרה קן, כי נושא זה לא הועלה בשום צורה במגעים, לא מצד נציב הסחר זליק ולא מצד פקידיו. קן הדגישה, כי "ישראל נחושה בעמדה שהחקיקה החדשה עומדת בכללי הסכם ההגנה על קניין רוחני של ארגון הסחר העולמי, W.T.O. "מי שיש לו אינטרס לנהל מדיניות קניין רוחני הדוקה יותר, לוקח פרשנות משפטית חמורה יותר. אנחנו מוצאים את הנוסחה ששומרת על האינטרס של מדינת ישראל בהיבטי תקציב הבריאות ובריאות הציבור ועל האינטרס של התעשייה הישראלית".