העבודה תמתין למרכז הליכוד לפני מתן התחייבויות כלשהן במו"מ הקואלציוני

העבודה אמורה לקבל 6-7 תיקים בממשלה אבל תדרוש 8 * ח"כ הרצוג: "גם לנו יש אג'נדה כלכלית-חברתית שתצטרך לבוא לביטוי בהסכם עם הליכוד"

צמרת העבודה החליטה לנקוט בקו זהיר ומאופק לקראת אפשרות הצטרפותה לממשלת שרון, ולא להחפז במתן התחייבויות כלשהן לפני שוועידת הליכוד החליטה לתת לכך אור ירוק. "כולנו בעמדת המתנה", אמר הבוקר (א') מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים ח"כ יצחק הרצוג, "אנחנו מוכנים להיכנס לממשלה נוכח האתגר ההיסטורי וחלון ההזדמנויות המדיניות שנפתח בהתפתחויות האחרונות באזורנו, אבל לא בכל מחיר".

הרצוג הדגיש: "גם לנו יש אג'נדה כלכלית-חברתית שתצטרך לבוא לביטוי בהסכם עם הליכוד. על כן נקטנו במידה רבה של זהירות אחרי שנכווינו פעמיים בניסיונות נפל קודמים. הרבה תלוי גם בקו שינקוט שר האוצר, ולא פחות במספר ותפקידי השרים שיציעו לנו".

בסיעת העבודה מעריכים כי יש לשרון סיכוי סביר לקבל מוועידת הליכוד ביום ה' את האישור לפתוח במו"מ עם העבודה, אם יתגבר על מחנות מתנגדי ההתנגדות באיום הקדמת הבחירות. אם כך יהיה, המו"מ ייפתח כבר בראשית השבוע הבא. עם זאת מתקיימים כבר מגעים לא רשמיים בין ראשי הסיעות, כולל אמש בפתיחת ועידת העסקים של גלובס, שבהם מגיעים להבנות ראשונות, בהמשך לאלה שהושגו במגעים קודמים שנערכו בכנסת לפני פגרת הקיץ ובמהלכה.

בסיעה מציינים 2 אבני נגף במו"מ העתידי: מה יהיו הישגי העבודה בשינוי פניו של תקציב 2005 ואיזה תיקים תקבל הסיעה. הצהרת שרון לגלובס שפורסמה בסוף השבוע שעבר לפי לא יסכים להכניס בתקציב שינויים מהותיים כדי להקל על השתלבות העבודה התקבלה בסיעה כ"ספין תקשורתי", שכן בהמשך דבריו הוא הסכים לקיים רק "דיונים נקודתיים" אליהם חותרת גם העבודה.

בעבודה יראו כהישגים הכנסת שינויים תקציביים משמעותיים לטובת הכלל או מגזרים גדולים כמו הגמלאים, החד-הוריות, נפגעי תאונות עבודה ומיסוי פיצויי פיטורים, יחד עם הגדלת תקציבי המוסדות להשכלה גבוהה והמו"פ, ומתן סיוע לפיתוח הנגב והגליל. בסיעה מציינים כי חלק ניכר מתביעת המיליארדים שעמדה במרכז המו"מ בקיץ נפתר בינתיים, כגון מענקי התמיכה לעיריות או תשלום חובות הענק לספקים שהסדיר החשב הכללי.

באשר לתיקים, אומרים בסיעה כי "מוקדם לדבר" ומבטלים את כל התרחישים שעלו מסוף השבוע. בעבודה מעריכים שהליכוד לא יוותר להם על אף אחד מ-4 התיקים הבכירים (ביטחון, חוץ, אוצר וחינוך). עם זאת הם ינסו לתבוע כפיצוי לפחות את תיק החינוך וכן את בכירי התיקים בעלי ההשפעה במישור הכלכלי-חברתי מהרובד השני תמ"ת, פנים, רווחה, תחבורה, תשתיות וכו'.

המועמדים שיתחרו על התיקים הם שמעון פרס, דליה איציק, בנימין בן אליעזר, יצחק הרצוג, מתן וילנאי, אפרים סנה, אופיר פינס, אברהם שוחט ושלום שמחון. העבודה אמורה לקבל 6-7 תיקים אבל תדרוש 8. מספר התיקים תלוי בגודל הסיעה, אם תובטח גם תמיכת עמיר פרץ לאחר שהאיחוד עם עם אחד ייכנס לתוקף בינואר.

בעבודה עוקבים אחרי הקמפיין שהחל אמש בליכוד למתן תיק הפנים לישראל כץ וחוששים שאם יהיה משבר במו"מ זה יקרה על התיקים. עוקבים בסיעה גם אחר שתיקת שר האוצר נתניהו, ומזהירים כי אם הוא יתחיל להערים קשיים על הצטרפות העבודה בסירובו להכניס שינויים לתקציב הוא יצטרך להתייצב לפני הרבה גורמים בכלכלה הישראלית ובעולם כדי להסביר מדוע טרפד את הסיכוי להקים ממשלה יציבה.

בינתיים אין בסיעה הערכות לגבי משך המו"מ. עם זאת אומרת היו"ר ח"כ דליה איציק כי היא לא תזדקק לימים רבים כדי לדעת אם יוסכם על הצטרפות לממשלה. הרצוג מבקש להביא בחשבון גם את התביעות המדיניות של העבודה בראשן פתיחת מו"מ עם סוריה.
הוא אומר כי "ההתנגדות להצטרפות לממשלה פחתה בימים האחרונים נוכח ההתפתחויות המדיניות שיצרו שרשרת הזדמנויות שלא תחזורנה בפיתוח היחסים עם מצרים, סוריה וארה"ב, אשר ממש זועקות לכניסתנו פנימה לממשלה".

בעבודה לא כולם תומכים בהצטרפות, אולם האופוזיציה מצטמצמת לכיוון מחנה ברק שחוזר ומתנגד ל"זחילה" לממשלה. אולם ההערכה היא שגם הוא לא יתנגד לגמרי אלא רק יתקוף את המהלך כדי לבסס את מעמדו, אם לא יחליט להתמודד על אחד התיקים.

באשר לצירוף הסיעות החרדיות, נראה שהליכוד ינהל אתן מו"מ מקביל שסיכוייו מעורפלים. לש"ס דרישות תקציביות וחברתיות גבוהות ולא ריאליות מבחינת הליכוד (מעבר לחוסר הבהירות לגבי תמיכתה בהתנתקות) ויחד עם זה התנועה בדילמה מחשש שהצטרפותה לממשלה עכשיו עלולה להתנקם בה באובדן מנדטים בבחירות. יהדות התורה תתבע את ראשות ועדת הכספים, תפקידה המסורתי, אולם הליכוד יתקשה לוותר על עמדת ההשפעה הזאת וגם היו"ר ח"כ אברהם הירשזון לא ייפרד מתפקידו ללא שדרוג לתפקיד שר בממשלה בעמדת השפעה.