כרמל מזרחי הקימה חברה פרטית לקראת הנפקה בבורסה

העבירה אליה את הייצור והשיווק * בוחנת הכנסת שותף בינלאומי * טוענת כי המגעים עם קוקה קולה הוקפאו מזמן

בדצמבר מתכוונת כרמל מזרחי להעביר את פעילות השיווק והייצור של הקואופרטיב, שנמצא בבעלות אגודת הכורמים, לחברה פרטית שהקימה. זאת, לקראת הנפקה בבורסה או לחילופין הכנסת חברה בינלאומית כשותפה. דירקטוריון החברה אמור לאשר בימים אלה את המהלך.

על פי החברה, הוקפא לפני כשנה וחצי מו"מ שנוהל עם החברה המרכזית למשקאות להקמת חברה-בת משותפת עם קרלסברג. "דירקטוריון כרמל מעוניין באופציה של בורסה או חיבור לידע בינלאומי", אומר דוד זיו, מנכ"ל כרמל. הוא אישר כי הדירקטוריון עוסק בימים אלה בדיונים של 'פוש דאון' לחברה פרטית ודן בתכניות האסטרטגיות של הרחבת הפעילות באמצעות החברה שתוקם.

"מאז שהוקפאו המגעים לפני שנה וחצי לא התקיימו שום מגעים עם קוקה קולה ישראל" אמר. "אנו בודקים אפשרויות אחרות".

לצורך מימוש תכניות ההנפקה, כרמל מזרחי הקימה חברה שנקראת יקבי כרמל מזרחי בע"מ. החברה נמצאת בשליטה מלאה של אגודת הכורמים, ואמורה כאמור לקלוט לתוכה את פעילות הייצור והשיווק של היקבים, צעד שהדירקטוריון עדיין לא אישר. החברה הפרטית רכשה בשלב זה את היקב החדש שמקימה כרמל מזרחי בגליל העליון בהשקעה של 2 מיליון דולר.

אם יאושר המהלך, בתוך חודש אמורה להתחיל החברה הפרטית להפעיל את השיווק והייצור. אז יהיו פתוחות בפניה האפשריות הבאות: להמתין שנתיים ואז לצאת להנפקה בבורסה, או להכניס משקיע פיננסי או יקב בינלאומי שיאפשר העברת ידע לחברה.

הבחירה שלא להתחבר לקוקה קולה בחברה בת-משותפת, נושא שנבחן עד לפני שנה וחצי, כאמור, נובעת מהכרה בבעיה רגולטורית מול הממונה על ההגבלים העסקיים, בגלל מעמדן הדומיננטי של שתי החברות בתחום פעילותן: קוקה קולה בתחום המשקאות הקלים וכרמל מזרחי בתחום היין. כידוע, רכשה לאחרונה טמפו את חברת יקבי ברקן, המחזיקה בבעלות גם ביקבי סגל. החברה המרכזית למשקאות קלים ניהלה אף היא מו"מ לרכישת ברקן קודם לכן.

לפני כשנתיים בחנו קוקה-קולה ישראל (החברה המרכזית למשקאות קלים) וכרמל מזרחי אפשרות למיזוג דרך קרלסברג ישראל. גם לצורך ביצוע עיסקה כזו יהיה על כרמל מזרחי, שמבוססת על מבנה משפטי של אגודה שיתופית חקלאית השייכת ל-200 משפחות כורמים, להפוך לחברה בע"מ, תוך הסדרת חלקם של כל אחד מהחברים באגודה.

בחברה המרכזית למשקאות קלים סירבו להגיב על המידע באשר למגעי המיזוג היום. עם זאת הודו בחברה, כי על-פי אסטרטגיית ה-TOTAL BEVERAGE מתכוונת קוקה-קולה ישראל לפעול בכל תחומי המשקאות, בכלל זה גם בתחום היין.

הבעלות על כרמל מזרחי היא בידי כורמים פרטיים (75%) והסוכנות היהודית (25%). מחזור המכירות של החברה בשנת 2001 עמד על כ-290 מיליון שקל. לחברה 320 עובדים ובבעלותה שלושה יקבים: בראשון לציון, בזכרון יעקב וברמת ערד.

שוק היין הישראלי מסתכם בכ-700 מיליון שקל במחירים לצרכן. כרמל מזרחי מחזיקה בו, על-פי הערכות כ-50%; יקבי ברקן, שרכשה את יקבי סגל, מחזיקה בנתח שוק של כ-20%. יקבי רמת הגולן מהווים כ-10% מהשוק, יקבי אפרת כ-6% והיתרה בידי אחרים, לרבות יקבי בנימינה, ברון ורקאנטי.

יצוין, כי בשנתיים החולפות מנהלת מתחרתה המרכזית של כרמל מזרחי - יקבי ברקן - אסטרטגיה של גידול בדרך של רכישות שחקנים מתחרים בשוק. אחרי שרכשה את יינות סגל, היא רכשה השנה 50% מחברת ש.ע.ל רובין, יבואנית בירות ומשקאות אלכוהוליים. החברה הוערכה לצורך העסקה בשווי של 1.2 מיליון דולר. בכך נכנסה החברה המאוחדת ברקן-סגל לשוק הבירות הסופר פרימיום עם מותג הבירה הבלגית LEFFE, המתחרה בעיקר בבירות הטרנדיות הפונות לקהל גבוה - קורונה וגינס.

יקבי ברקן נמצאת בבעלות שמואל בוקסר 32%, יאיר לרנר 32%, זיוית שפיר 11%, בעוד הציבור מחזיק בה ב-25%.

מחזור המכירות של קוקה-קולה מוערך ב-1.5 מיליארד שקל.