מתנגדי חניון הבימה: העירייה מסתירה מידע על תוואי הרכבת הקלה באיזור

התוואי התת-קרקעי לא מופיע בתשריט החניון; קייזר: רצועת התכנון מופיעה בתשריט תמ"א 23

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפויה לדון בטענה של מתנגדי תוכנית חניון הבימה, לפיה מינהל ההנדסה של עיריית ת"א מסתיר עובדות על תוואי הרכבת הקלה באיזור הבימה, כדי להתחמק מתביעות תושבים בגין ירידת ערך.

לידי "גלובס" הגיע פרוטוקול של ישיבת צוות של מינהל הנדסה ת"א, מיום 16.2.2004, ישיבה בה נדונה התאמת תוכנית חניון הבימה להוראות תמ"א 23 א', העוסקת בהקמת הרכבת הקלה.

בהתאם לתמ"א, הרכבת הקלה עתידה לעבור ברחובות הוברמן ומרמורק בסמוך להבימה. התמ"א מחייבת להשאיר בתוואי, רצועת תכנון עילית ותת-קרקעית, אשר בה לא ניתן לאשר תוכנית בנייה ובה לא יינתנו היתרי בנייה - 60 מטר רוחב מתחת לקרקע.

מן הפרוטוקול עולה, כי צוות מינהל ההנדסה החליט, שלא לסמן את תוואי הרכבת הקלה בתשריט תוכנית חניון הבימה, כדי למנוע תביעות לירידת ערך (על-פי סעיף 197) מצד תושבי האיזור.

לדברי המתנגדים, המיוצגים על-ידי מספר עו"ד, ביניהם ירון סהר ועופר טויסטר, מדובר בהחלטה חמורה של צוות התכנון. לטענתם, קיים חשש, כי בשל אי סימון הרצועה, גורמי התכנון אשר דנו באישור תוכנית החניון, לא היו מודעים לקיומו של תוואי הרכבת הקלה בסמוך.

לסימון רצועת התכנון השלכות רבות, שכן תוכנית חניון הבימה קובעת הקמת 1,500 מקומות חנייה תת-קרקעיים ב-7 קומות. אם תישמר מגבלת רצועת התכנון תיפגע התוכנית ותתאפשר הקמתם של 1,000 מקומות חנייה בלבד. שינוי זה עלול לפגוע בכדאיות הפרויקט, הן בשל הפחתת מספר החניות והן בשל החשיפה לתביעות בגין ירידת ערך.

עמדת העירייה, כפי שעולה מהפרוטוקול היא, שבמקום בו מוצג בתמ"א קו רכבת עילי אין צורך לשמור על רצועת תכנון תת-קרקעית. עמדת הוועדה המחוזית היא, כי עפ"י התמ"א יש להשאיר את רצועת התכנון התת-קרקעית גם כאשר תוואי הרכבת הוא עילי.

העירייה טענה בנוסף, כי לאור התקדמות התכנון של הקו הירוק ברחוב אבן- גבירול, לא יהיה צורך ברכבת קלה ברחוב הוברמן ומרמורק.

בתגובה לטענה על הסתרת המידע אומר מהנדס העיר, דני קייזר: "רצועת התכנון מופיעה בתשריט תמ"א 23 אשר אושרה ב-1999. למרות שחלפו שלוש שנים מיום אישורה, יכולים אלו המרגישים שנפגעו כתוצאה מהתמ"א לתבוע בגין ירידת ערך, שכן התקבלה אורכה של שלוש שנים, לצורך הגשת תביעות".

לטענת המתנגדים, תשריט תוכנית חייב להכיל את מלוא הנתונים הקיימים.