בריכה ומרכז קק"ל בניצנה

תכנון: אדריכל אבינעם לוין; תכנון הצללות: אדריכל ערן קפטן

בניצנה, הסמוכה למעבר הגבול עם מצרים, ישנם שני פרויקטים שנולדו בעקבות רצונם של התושבים להפוך את היישוב לבר-קיימא. "הקהילה שם רואה את הנושא כחלק מהאג'נדה ומהאתגר הסביבתי-חינוכי שלה", מסביר האדריכל אבינעם לוין. "פרויקט אחד שעשינו שם הוא קירוי הבריכה. תכננו גג שנועד לשאת את המשקל של מערכת קולטים סולריים, שמאפשרים לחמם את מי-הבריכה בחורף באנרגיית השמש.

"זה נקרא חימום אקטיבי לעומת חימום פסיבי, בחדירה ישירה של השמש. הגג עשוי פלדה ומצל במקומות הדרושים, כי בניצנה יש עודף קרינת שמש, דבר שעלול להפוך את השהות בבריכה לבלתי נסבלת.

"פרויקט אחר בניצנה, שכרגע נמצא בבנייה, הוא מרכז קק"ל ע"ש אורי גורדון, שכולל חדרי-הרצאות ומרכז מבקרים. הוא ממוקם על גבעת דיונה, עם נוף לכל פתחת ניצנה. זה יוצר צורך בחלון פנורמי גדול שייתן את הקשר החוצה, ואת התאורה הטבעית למקום".

וגם מתכון בטוח לחום אימים.

"נכון, נוצר חשש שנסבול מעודף חימום בקיץ, ולכן תכננו עם ערן קפטן - ששותף גם בפרויקט הבריכה - מערכת הצללה מיוחדת באמצעות בליטות בצורת המבנה. חישבנו את זווית השמש בחורף ובקיץ, כך שההצללות, בגובה ועומק שונים, יעצרו את השמש אבל יהיה חימום פסיבי.

"במבנה הזה גם שילבנו חומרים מקומיים, כמו חלוקי-נחל. חומר מקומי מבטא שייכות למקום, אבל גם חוסך בהובלה ובייבוא חומר-גלם. ניצלנו גם את המים האפורים מהמזגנים לאגירה ולהשקיית הסביבה. מי-הגשמים נאגרים בבור אגירת מים שתכננו במסגרת המבנה, ומיועדים גם הם להשקיה".