כפר סבא: "בתנאים של משק סגור"

"לעיריית כפר סבא יש ניסיון בפרוייקטים של פינוי-בינוי בשני מתחמים בהם העירייה היתה החוכרת הישירה של המינהל, ולכן הצליחה לפנותם. במרכז העיר, ברחוב רופין, פינתה החברה הכלכלית העירונית, בראשותו של דודו דהן, את שכונת מאוריציוס, בה התגוררו מאז קום המדינה עולי אוניית המעפילים מאוריציוס בדירות חדר קטנות. לעיריית כפר סבא יש עוד מספר תוכניות לפינוי-בינוי ברחוב ששת הימים, רחוב יוספטל ובמרכז העיר.

עבור המפונים, ברובם קשישים, נבנה בימים אלה בית דיור מוגן שאת דירותיו ישכרו המפונים. מי שלא שילם דמי שכירות בשכונה הישנה, בשל מצבו הסוציאלי, לא יתבקש לשלם דמי שכירות גם בביתו החדש. במקום השכונה נבנו ארבעה בניינים ובהם 54 דירות, שנמכרו בשוק החופשי.

פרוייקט נוסף שפונה על ידי העירייה הוא שוק קפלן שהשתרע על מגרש בשטח ארבעה וחצי דונם. במקום השוק נבנים בימים אלה מרכז מסחרי ובניין ובו 28 דירות. דיירי השוק המפונים יקבלו חנות במרכז החדש. פרק הזמן שעבר מיום הפינוי ועד לרגע האיכלוס, שבו בעלי החנויות שבתו מעבודה, תורגם לשטחים נוספים בפרוייקט במקום לכסף מזומן. איכלוס השכונה יתבצע בעוד מספר חודשים".

ראש העירייה, יצחק ולד: "ניסינו לבצע תוכנית פינוי-בינוי גם בשכונת תקומה, אך שם הסתבר, שהשכונה בנויה כבר כיום בצפיפות שאינה מאפשרת לנו להוסיף אחוזי בנייה. באנו למינהל מקרקעי ישראל וביקשנו להעמיד לטובת הפרוייקט מגרש סמוך, כדי שלא להגדיל עוד יותר את הצפיפות בשכונה. מהמינהל נמסר לנו, שמשרד האוצר הטיל וטו על הבקשה בטענה, שכל מגרש צריך להיות נדון לגופו. בשל מדיניות זו התושבים נדונו להמשיך לחיות בעוני ובתנאים מחפירים.

"אני מאמין שפינוי-בינוי הוא הפתרון הטוב ביותר שניתן להציע לשכונות מצוקה. פינוי ובינוי מאפשר לתושבים אלה לשפר את איכות חייהם ותורם למראה החזותי של העיר. אני מאמין שמלאכה מסוג זה צריך להפקיד בידיה של חברה כלכלית, שרואה לנגד עיניה את טובת העיר, אך גם את טובת התושבים. כל פרוייקט כזה צריך לבצע בתנאים של משק סגור, כאשר מחליטים מראש מה בונים ומה מוכנים לתת לדיירים".

דליה טל