בלייר בתום פגישתו עם שרון בירושלים: "ההתנתקות לא תהיה הצעד האחרון"

שרון: לא נשתתף בוועידה הבינלאומית בלונדון * בלייר לא הניח פרחים על קברו של ערפאת

"אם הטרור ייפסק - ההתנתקות לא תהיה הצעד האחרון" - כך הבהיר היום (ד') ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, בתום פגישתו בירושלים עם ראש הממשלה, אריאל שרון. נפגש בלייר אחה"צ ברמאללה עם בכירים ברשות הפלשתינית. למרות הדרישות המוקדמות של הפלשתינים, בלייר לא הניח פרחים על קברו של יאסר ערפאת.

שרון הודיע בתום פגישתו עם בלייר, כי ישראל תומכת בוועידה הבינלאומית בלונדון, אך היא לא תשתתף בה. שרון ציין, כי על אי-השתתפות ישראל, סוכם ע"י שני הצדדים: "אנחנו תומכים ומייחסים חשיבות רבה ליוזמת בלייר לכנס את הוועידה בלונדון בקרוב, אבל אנחנו לא צריכים להשתתף בוועידת לונדון, מכיוון שהיא נועדה לסייע לפלשתינים ולעסוק בדמוקרטיזציה וברפורמות כלכליות ושלטוניות ברשות הפלשתינית".

שרון הוסיף, כי "מאחר והוועידה תעסוק בנושאים פלשתיניים בלבד, קיימנו התייעצויות עם הבריטים והגענו להסכמה שאין צורך בהשתתפות ישראלית".

בלייר הדגיש, כי ועידת לונדון לא נועדה לצורכי צילום בלבד, אלא ליצירת מסגרות ותהליכים, אשר יסייעו לפלשתינים.

הוא הזכיר, כי הקהיליה הבינלאומית השקיעה כסף רב ברשות הפלשתינית ו"אנחנו צריכים לוודא שהכסף מנוצל כראוי. ההנהגה הפלשתינית החדשה זקוקה לתמיכה בינלאומית. ועידת לונדון תהפוך את הפלשתינים לפרטנר אמיתי לאחר ההתנתקות".

בלייר הבהיר, כאמור, כי תוכנית ההתנתקות צריכה להוביל למפת הדרכים, ולדעתו אף תהיה הבנה בינלאומית, אם ההתנתקות תיעשה בתיאום עם הפלשתינים.

"אומרים עלי שאני ידיד ישראל, ואני גאה להיות ידיד ישראל", הוא ציין והוסיף: תוכנית ההתנתקות היא הזדמנות אמיתית. הבנתי משרון שההתנתקות אינה המילה האחרונה, ושיש להתקדם במפת הדרכים, בכפוף להפסקת הטרור".

תשובת שרון היתה: "מות ערפאת יצר חלון הזדמנויות ואין בכוונתי להחמיץ את ההזדמנות, אך הטרור צריך להיפסק וזה מה שמעכב את ההתקדמות במפת הדרכים".

שרון התריע כי הפלשתינים עדיין אינם עושים אפילו מאמץ חלקי לבלום את הטרור וזאת לא בשל מחסור בכוחות ואמצעים. "אנחנו מצפים שהפלשתינים יעשו מאמץ למנוע ירי מרגמות וטילי קסאם לעבר ישראל. אנחנו מבינים שכרגע, בגלל הבחירות, אין ביכולתם או ברצונם לעשות זאת", הוא ציין.

שרון הוסיף: "אני מצפה שהרשות הפלשתינית תפעל לפירוק אירגוני הטרור מיד לאחר הבחירות. הטרור חייב להיפסק במעשים ולא בדיבורים. רק אז נוכל להתקדם במפת הדרכים".

שרון חזר על מחוייבותו לביצוע תוכנית ההתנתקות והבהיר, כי דבר לא ירתיע אותו. "ישראל היא מדינה דמוקרטית ושומרת חוק.

כל החלטות הממשלה והכנסת יקויימו בהתאם לחוק - והחוק יקויים. אין מקום לדאגה, תוכנית ההתנתקות תבוצע".

לפני מסיבת העיתונאים פגש בלייר את שרון בלישכת ראש הממשלה בירושלים, לפגישה ממושכת, שנמשכה כשעתיים.

בלייר הציג במפגש את רעיון הוועידה הבינלאומית, שתכונס לאחר הבחירות ברש"פ. שרון מצידו אמר, כי הוא בטוח שביקורו של בלייר יתרום לתהליך המדיני וכי ביקורו הנוכחי יחזק את היחסים בין שתי המדינות.

מסיבת העיתונאים המשותפת בירושלים היתה חמה וידידותית ורצופה בחילופי מחמאות בין שני האישים.

לאחר מסירת ההודעות האישיות ולפני הצגת שאלות הכתבים בלייר ושרון אף לחצו ידיים בחמימות.