לא צפוים שינויים בעיסקי ספרא בישראל; הערכות: המכירה - בשל מחלת אדמונד ספרא

ג'וזף ספרא, השולט רשמית עם אחיו מואיז בבנק הבינלאומי, מונה בידי אדמונד ליורשו בעיסקי הבנקאות

מרבה נכסים, מרבה דאגה. נדוש ככל שיהיה, משפט זה בדרך כלל נכון. כך גם במשפחת ספרא, שצברה נכסים רבים ברחבי העולם. עד היום מנהיג המשפחה היה אדמונד, אשר יזם, הוביל וניהל ללא עוררין. שני אחיו, ג'וזף ומואיז, לא עירערו מעולם על הנהגתו.

מכירת ריפבליק בנק הפתיעה את מקורבי המשפחה ונציגיה בארץ. חלקם שמעו על כך בימים האחרונים, וחלקם שמעו על כך רק מפי מקורבים למשפחה בחו"ל ולא מפי האחים עצמם. בכל מקרה, סירבו היום (ב') נציגי המשפחה בארץ להתראיין בנושא. יש להניח, כי סירובם נעוץ ברגישות הרבה סביב הנושא. מכירת ריפבליק בנק לא נבעה רק משיקולים פיננסיים, אלא גם משיקולים אישיים ומשפחתיים, על רקע טרגדיה הפוקדת בימים אלה את המשפחה.

בינואר השנה פורסמה ב"גלובס" כתבה, לפיה אדמונד לקה במחלת הפרקינסון. המשפחה העבירה דיווח מוצנע ביותר בנושא זה לרשויות בארה"ב, אך באופן כללי, בשל רגישות הנושא, הוא לא קיבל כותרות, וכך גם המשמעות הכלכלית הודחקה.

עקב מצבו המדרדר, הכין אדמונד ספרא צוואה, שפרטיה העיקריים פורסמו באותה כתבה. באופן בלתי צפוי לכאורה, מינה דווקא את האח הצעיר מבין השלושה, ג'וזף, ליורש הרשמי. מקורבי המשפחה ניסו אז לטעון, כי המהלך התקבל בהבנה, והאימפריה תמשיך להתנהל על מי מנוחות.

מהלך מכירת עיסקי הבנקאות של ריפבליק, היהלום בכתר עיסקי הבנקאות של המשפחה, מלמד אחרת. "הצוואה עשתה מהומה במשפחה", אומר היום מקורב למשפחה, "אדמונד העדיף להשאיר דברים בצורה מסודרת, ועל כן קיבל את הצעת HSBC".

מי שמכיר את המשפחה, דווקא לא הופתע ממינויו של ג'וזף. מזה 12 שנה מרכז ג'וזף את פעילות המשפחה בברזיל ובדרום אמריקה. ג'וזף הוא אבי הרעיון של כניסת המשפחה לתחום הטלקומוניקציה, והוא זה שיצר את הקשר עם השותפה, חברת בלסאות'. השקעת הקבוצה בקבוצת סלקום בארץ נחשבת אמנם מוצלחת, אך ההישג האמיתי הוא בכניסת המשפחה לפרוייקט הקמת הרשת הסלולרית בסאו-פאולו שבברזיל.

מדובר באיזור שבו מתגוררים 170 מיליון תושבים, כך שהפוטנציאל עצום וכך גם ההשקעה - 4 מיליארד דולר רק עבור קבלת הזיכיון. ובכל זאת, ההשקעות הסלולריות של משפחת ספרא נחשבות כיום להשקעות הלא-בנקאיות המוצלחות ביותר של המשפחה.

גם בתחום הבנקאי הצליח ג'וזף, במיוחד ב-10 השנים האחרונות, לקדם את עיסקי המשפחה. בנקו דה ספרא בברזיל נחשב לרגל השנייה של המשפחה, לצד ריפבליק בנק שנמכר עתה. ג'וזף אינו מתכוון לשבת בחיבוק ידיים בכל הנוגע לבנקאות בארה"ב. מקורבים יודעים לספר, כי כבר החל לגלגל תוכנית להקמת בנק בארה"ב, ככל הנראה באמצעות רכישה של בנק קיים.

מעמדו של ג'וזף כיורש, לא הפתיע את המקורבים גם עקב המעמד שרכש לעצמו בשנים האחרונות. עם השנים הפך ג'וזף לדמות מרכזית בחיי הכלכלה בברזיל. כיום הוא נחשב לדמות ציבורית פעילה ומחוזרת, לאחר שביסס לעצמו שם עולמי גם כאיש עסקים ממולח.

מואיז ספרא, לעומת זאת, פועל בתחומים שונים שאינם בנקאיים ואינם קשורים לפעילות הסלולרית של המשפחה. גם כאן, יצויין, לא מדובר ב"כמה עסקים זניחים". תחת אחריותו של מואיז, מצוי, בין השאר, מפעל הנייר הגדול ביותר בדרום אמריקה, הפועל בברזיל. פעילות זו גם כוללת אלפי דונם של יערות, המספקים את תאית האקליפטוס לייצור הנייר. מדובר בפעילות הכרוכה בכריתת 100 אלף עצים ושתילת 50 אלף חדשים מדי יום.

האחים ספרא, על אף חלוקת תחומי האחריות, פעלו כגוף משותף כל השנים: אימפריה עיסקית אחת. בישראל נמצאת הפעילות בבעלות, לכאורה, של ג'וזף ומואיז. פי.בי, בעלת הבנק הבינלאומי, מנוהלת בנפרד מריפבליק, על אף שיתוף הפעולה ההדוק ביניהם. גם כאן הדמות הדומיננטית בשנים האחרונות הוא ג'וזף, וההערכה היא, כי מבחינה זו לא צפויים שינויים.

הדבק המחבר במשפחה לאורך כל השנים הוא אדמונד, שהיה המנהיג הבלתי מעורער. להערכת מקורבים, חשש אדמונד, כי העברת גרעין העסקים הפיננסי הגדול לג'וזף תיצור חיכוכים בעתיד. ניצנים, כך נראה, כבר החלו לבצבץ. לפיכך, העדיף למכור את העסק כבר עתה.

לגבי שאר העסקים, אין חילוקי דעות. כבר היום יש לכל אחד הנחלה שלו: ג'וזף אחראי על עיסקי הטלקומוניקציה והבנקאות בברזיל ובישראל. מואיז עסוק בענייני הנייר ותעשיות אחרות.

יש גם עניין של יורשים. לג'וזף 4 ילדים ולמואיז 5 ילדים. לאדמונד עצמו אין יורשים. ההערכה היא, כי מצב זה עלול היה להביא לעימותים, שיגיעו אף לדור שני ושלישי. מכירת עיסקי ריפבליק, מבחינתו, הוא הפיתרון להבטחת המשך ההגמוניה המשפחתית