פדרמן, ה"מלך" החדש של התעשיות הביטחוניות

לפני כחצי שנה נלחץ פדרמן עם הגב אל הקיר ונאלץ לממש את זכות הסירוב ולקנות 20% מאלביט מערכות תמורת כ-200 מ' ד'. עכשיו הוא עומד להפוך לבעל השליטה בשלוש חברות ביטחוניות ולהחזיר חלק ניכר מחובו > גולן פרידנפלד

המיזוג הגדול בתעשיות הביטחוניות יוצא היום לדרך. כפי ש"גלובס" חשף אתמול וגם העריך לפני כחודש, אלביט מערכות בשליטת מיקי פדרמן, עומדת להפוך לבעלת השליטה בפועל גם בתדיראן קשר וגם באלישרא וליצור את אחד הגופים הגדולים במשק, עם כ-8,000 עובדים ומכירות שנתיות בהיקף של כ-6 מיליארד שקל ומעלה.

החברות שלחו היום, לפנות בוקר, את ההודעות לבורסה ויקיימו מחר מסיבת עיתונאים שבה ישתתפו מיקי פדרמן, בעל השליטה באלביט מערכות ויו"ר מפעלי פדרמן; דני בירן, נשיא כור ומנכ"ל אלישרא; יוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט מערכות, וחזי חרמוני, מנכ"ל תדיראן קשר.

ראשי החברות יסבירו, מן הסתם, את הרציונל שמאחורי העסקה המורכבת, אולי כדי להפיג את החשש שמא רצף עסקאות בעלי העניין משרת היטב את בעלי העניין עצמם (במיוחד את פדרמן וכור) ופחות את הציבור, לפחות בשלב הראשון. לכאורה נראה כי הציבור המחזיק באלביט מערכות ותדיראן קשר ייהנה מפירות המיזוג רק בטווח הארוך יותר, אם וכאשר המיזוג יצליח.

המיזוג בין שלוש החברות יבוצע בשלושה שלבים: בשלב הראשון תמכור כור כ-13.8% ממניות תדיראן קשר לאלביט מערכות בתמורה ל-63 מיליון דולר ותרכוש 5.3% ממניות אלביט מערכות המוחזקות על ידי מיקי פדרמן תמורת 53 מיליון דולר. אלביט מערכות מחזיקה כ-4.4% ממניות תדיראן קשר אותן רכשה קודם לכן בבורסה, ולכן עם השלמת שלב זה של הרכישה תחזיק אלביט מערכות בבעלותה כ-18.2% ממניות תדיראן קשר. כור תיוותר עם אחזקה של 18.2% בתדיראן קשר ועם אחזקה של 5.3% באלביט מערכות ותוכל אף למנות דירקטור אחד בחברה.

במקביל לשלב זה נכנסת תדיראן קשר לתהליך (השלב השני) שבסיומו היא אמורה לרכוש את חברת אלישרא שבשליטת קונצרן כור וזאת כמובן בהסתמך על הערכות שווי חיצוניות שיוזמנו על ידי תדיראן קשר.

בשלב השלישי, שתנאי לקיומו הוא הכנסת אלישרא, אמורה כור למכור את יתרת אחזקותיה בתדיראן קשר לאלביט מערכות תמורת 83 מיליון דולר ובמקביל לרכוש 4.5% ממניות אלביט מערכות המוחזקות על ידי מיקי פדרמן. עם השלמת השלב השלישי תחזיק כור 9.8% ממניות אלביט מערכות ואילו אלביט מערכות תחזיק בכ-32% ממניות תדיראן קשר. אחזקותיה של כור באלביט מערכות יאפשרו לה למנות כ-20% מחברי הדירקטוריון של החברה שאחד מהם עשוי לשמש כסגנו של יו"ר הדירקטוריון בחברה, מיקי פדרמן.

גם כור וגם אלביט מערכות מתייחסות למצב שבו עסקת אלישרא לא תצא אל הפועל. במקרה שכזה השלב השלישי בעסקה לא יושלם וכור ואלביט מערכות יחזיקו בשליטה המשותפת בתדיראן קשר. במקרה שכזה יחלקו דני בירן ומיקי פדרמן את משרת יו"ר תדיראן קשר בהסכם רוטציה, כך שבכל שנתיים יתחלפו בתפקידם. בשנתיים הראשונות, כך על פי ההסכם, תאייש כור את תפקיד יו"ר הדירקטוריון.

העסקה, וכל אחד משלביה, כפופים לאישור הדירקטוריונים של החברות, אסיפות בעלי המניות של אלביט מערכות ורשויות ממשלתיות, לרבות הממונה על ההגבלים העסקיים. כזכור, דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים, מתנה את אישורו בפירוק השותפות באלישרא, המוחזקת על-ידי כור והתעשייה האווירית (30%).

נשיא אלביט מערכות, יוסי אקרמן, אמר בעקבות העסקה: "זהו צעד חשוב ומשמעותי בתהליך הקונסולידציה של התעשיות הביטחוניות בישראל ואין לי ספק כי יגביר את כושר התחרות שלנו בשוקי העולם. תדיראן קשר היא חברה מצוינת, לה ולאלישרא מוצרים פרי טכנולוגיה מתקדמת, שהוכיחו את מבצעיותם בצבאות רבים בעולם, כולל בצה"ל.

"תחומי הפעילות של תדיראן קשר משלימים את תחומי פעילותה של אלביט ויהוו עבורנו מכפיל כוח משמעותי. אני מקווה כי המהלך ישמש דוגמה ויביא בעקבותיו מהלכים נוספים של הפרטות ומיזוגים בתעשיות הביטחוניות בארץ". *