הבועה חוזרת

מה עושה שמפניה טובה? איזה בציר הכי כדאי לשמור ואיזה לשתות? מה ההבדל בין "שמפניה מתושלח" ל"שמפניה נבוכדנצר"? שבעה דברים שחשוב לדעת על שמפניה > טל גל-כהן

קבלו את המלכה: זו שמלווה אותנו ברגעים הכי מרגשים, חגיגיים, אינטימיים - מחתונות ועד גמר אליפויות, מהשקת ספינות ועד לילות רבים של שנים אזרחיות חדשות. שמפניה - מלכת היינות המבעבעים, משקה הסילווסטר האוניברסלי.

1. השמפניה של חבל שמפיין נחשבת לטובה כל-כך, כי באזור שמפיין, עונת ההבשלה היא קצרה יותר מבכל אזור אחר בצרפת, והענבים נבצרים כאשר תכולת החומציות בהם גבוהה במיוחד. השילוב שבין החומציות הגבוהה ובועות הגז (CO2) הטבעיות הוא שעושה שמפניה טובה.

2. "דום פריניון" המפורסם נקרא על-שם הנזיר הבנדיקטיני Dom Perignon, שפיתח את היין המבעבע בשלהי המאה ה-17. הוא היה יינן-היקב של מנזר ליד העיר ריימס, שבבעלותו היו מרבית הכרמים הטובים באזור שמפיין. דום פריניון גילה כי על-ידי ערבוב יינות של מספר כרמים (לפעמים עד 30 יינות שונים), נוצרת תערובת משובחת, העולה על כל אחד מהיינות המרכיבים אותה. האגדה מספרת שכשטעם דום פריניון לראשונה את פרי המצאתו, קרא: "אני שותה כוכבים".

3. השמפניה חייבת תודה לשתי המצאות טכנולוגיות חדשניות בנות-זמנה. פקיקת בקבוקי יין בשעם איפשר, לראשונה, בזכות אטימתו המושלמת של השעם, לכלוא את בועות-הגז בתוך הבקבוק. ההמצאה השנייה הייתה ייצור בקבוקי זכוכית חזקים שהתפתח באותו זמן באנגליה. בקבוקים אלה סיפקו כלי-קיבול בעלי כושר התנגדות מתאים ללחץ שיצרו הגזים בתוך הבקבוק.

4. יצרני השמפניה משתמשים בכינויים מוזרים למדי לתיאור הגדלים של הבקבוקים, שמקורם, לפחות חלקית, בשפה העברית ובתנ"ך. המידה הרגילה לבקבוק אחד היא 750 מ"ל, אבל גודל כפול נקרא מאגנום ((Magnum, ארבעה בקבוקים נקראים ירבעם Jeroboam)), שישה הם רחבעם (Rehoboam), שמונה - מתושלח (Methuselah), תריסר - שלמנעזר (Salmanazar), 16 - בלשצר (Balthazar), ואילו אריזה של 20 זוכה לשם המכובד נבוכדנצר (Nebuchadnezzar).

5. מקרא תווית: דרגות המתיקות/יובש המקובלות בשמפניה הן: היבש ביותר - Brut, יבש פחות - Extra Dry, יותר מתוק - Sec , המתוק ביותר - Demi Sec, מתוק ועשיר - Doux.

6. לשמור או לשתות? תלוי איזה בציר.

1996 - יוצא מן הכלל. אפשר לשמור או לשתות, תלוי ביכולת דחיית הסיפוקים.

1995 - יוצא מן הכלל. כנ"ל.

1994 - טוב. לשתות.

1993 - טוב מאוד. לשתות.

1992 - טוב. לשתות.

1991 - ממוצע. לשתות.

1990 - יוצא מן הכלל. לשמור או לשתות.

1989 - כנ"ל.

1988 - כנ"ל.

7. על המדף בארץ

דום פריניון (Dom Perignon) - 95': 1,350 שקל

דום פרניון - 96': 1,250 שקל

מואט ושנדו (Moet & chandon): 480 שקל

מרסייה - ללא שנת בציר: 280 שקל

פול רוז'ה רוזה - ללא שנת בציר: 495 שקל

פיפר הייציג (Piper heidsieck): 350 שקל

פיפר הייציג - 2000: 298 שקל

שארל הייציג (Charles heidsieck) - 350 שקל

וו קליקו (Veuve clicqout) - ללא שנת בציר: 440 שקל

בולינג'ר - 90': 850 שקל

בולינג'ר - ללא שנת בציר: 450 שקל

לורן פרייה ברוט - 380 שקל