חירייה בעלייה: בפברואר ייחנך אתר מיחזור ומכרזים נוספים כבר בדרך

האתר של סולל בונה ואבן וסיד יטפל ב-2,000 טון פסולת בניין ביום בעלות של 18.5 שקל לטון

אתר ראשון בארץ למחזור פסולת בניין בשיטת BOO ייחנך בפברואר באתר חירייה, השייך לאגוד ערים דן לתברואה.

המתקן הוקם עלי יד חברת אקולוגי, שבבעלות סולל בונה ואבן וסיד. המתקן יטפל ב-2,000 טון פסולת בניין ליום, בעלות של 18.5 שקל לטון. בעקבות הקמת המתקן מתכננות הרשויות המקומיות באיזור גוש דן, בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה ונאמני הניקיון, להגביר את האכיפה על משליכי פסולת הבניין ברשות הרבים.

ב-2005 יתחיל האיגוד להפעיל גם מערך למיון ולהפרדה של 500 טון אשפה ביתית ביום. המיון יכלול הוצאת גרוטאות מזרם הפסולת, והפרדה לזרם רטוב ולזרם יבש. הפסולת האורגנית תפונה למתקן חץ אקולוגיה, שתפיק ממנו אנרגיה. הפסולת היבשה תישלח להטמנה באתר גני הדס או אתר אפעה, והיתר ישלח למחזור למיחזור. עלות הטיפול כ-18 דולר לטון.

לדברי יו"ר אגוד ערים דן לתברואה, דורון ספיר, מטרת האיגוד היא לטפל בכמה שיותר פסולת ולמנוע ככל האפשר את השינוע. להערכתו, ניתן להפחית את הכמות המשונעת ב-8% כבר ב-2005.

עלות הטיפול באשפה במדינות אירופה הוא 100 דולר לטון. שיטת הטיפול שם כוללת מיון, הפרדה, שריפה והטמנה מעוקרת.

בשנת 2005 יחל האיגוד בתכנון ובביצוע עבודות הנדסיות לייצוב מדרונות הר האשפה, כהמשך לפעולות שנעשו בשנים האחרונות, שכללו הסדרת ניקוז הנגר העילי, הוספת כמויות גדולות של עפר נקי, שאיבת חלק מהגז המצוי בהר וחפירת תעלות לאיסוף תשטיפים.

עלות העבודות הגיע ל-10 מיליון דולר, במימון קרן ברכה, שאף בחרה לאחרונה באדריכל שיתכנן את שיקום ההר. על-פי הערכה, בהר האשפה של חירייה יש 16 מיליון טון אשפה.

עוד מתוכנן להקים תחנה ניסיונית להפקת ביו-גז, במטרה להשתמש בו לתאורה או לתעשייה. לפי הערכה, ניתן להפיק מההר 4,000 מ"ק גז לשעה. כמות זו מספיקה להפעלת התאורה בדרום העיר למשך 20 שנה.

ב-2005 מתכנן האיגוד לפרסם גם מכרז להקמת מתקן ארצי נייד למיחזור צמיגים. על\פי הערכה, גם מתקן זה יוקם בשיטת BOO. לדברי ספיר, מנתוני האיגוד עולה שבארץ נוצרים מדי שנה 25 אלף טון צמיגים, המיועדים למיחזור. צמיגים אלה מושלכים במקרים רבים לרשות הרבים או שהם מאוחסנים תחת כיפת השמיים ומהווים מקום דגירה ליתושים, העלולים להפיץ מחלות.

עוד מתכנן האיגוד לפרסם בראשית 2005 מכרז להקמת מרכז מבקרים בשטח של 2,000 מ"ר, בעלות של כחצי מיליון דולר, שיכלול אולם אירועים מרכזי, כיתות לימוד ועוד. לדברי ספיר באתר חירייה מבקרים 2,500 תלמידים בחודש.