15 רבנים, חברי מועצת גדולי תורה, יכריעו אם ממשלת האחדות תצא לדרך

הסוגייה: התחייבות הממשלה לשמור על עצמאות רשת החינוך החרדית במסגרת רפורמת דברת

גורל ממשלת שרון, אם תורחב או יוקדמו הבחירות, ייחרץ בתוך 48 שעות. הסיכויים נכון לעכשיו - שקולים, עם נטייה קלה לטובת שרון. מכל מקום, הכרעה נמצאת כעת בידי 15 רבנים, חברי מועצת גדולי תורה של תנועת דגל התורה, הפלג הליטאי של סיעת יהדות התורה בהנהגת הרב שלום יוסף אלישיב.

הרבנים לא יחליטו בישיבת המועצה אלא כל אחד בנפרד, ובתורו ישקול ויקבע את עמדתו, ושאלת הצטרפות הסיעה לממשלה יוכרע ברוב קולות. הנושא הבוער שנתון להחלטתם היא מידת התחייבות הממשלה לשמור על עצמאותה הארגונית והרוחנית של רשת החינוך העצמאי החרדית במסגרת הרפורמה של דו"ח דברת.

הנציג הבכיר של דגל התורה בסיעה, ח"כ אברהם רביץ, אמר בצהריים (א'), כי לפי חשבונו ייתכן רוב במועצה בעד ההצטרפות. אבל מיד הסתייג ואמר, כי חשבון זה מבוסס רק על היכרות קודמת של דעת הרבנים, ולא ניתן להשליך אותה על עמדתם לגבי נושא החינוך. באשר לעמדת הרב אלישיב, בעל הסמכות הבכירה - ציין רביץ, כי אלישיב עצמו ביקש לשמוע קודם את דעת הרבנים האחרים, לפני שיודיע על פסיקתו.

רביץ אומר, כי לפני שבוע פסל הרב אלישיב את כל ההצעות שהובאו לפניו. רק את הנוסחה האחרונה, שגיבש עו"ד יעקב וינרוט, בשם יהדות התורה עם עו"ד יורם ראב"ד, ראש צוות הליכוד למו"מ הקואליציוני, ביקש הרב אלישיב להעביר קודם לחוות דעת רבני המועצה. רביץ אומר, שהבעיה היא לא הסכמת הליכוד לעקרון עצמאות החינוך, אלא איזו משמעות תהיה לעצמאות. "אפשר להסכים לה בתנאי שלא נקבל כסף", אמר רביץ.

אלא שלדבריו, הנוסחה המוצעת היא אמנם יותר חד-משמעית מקודמותיה, "אבל לא לגמרי, כי הדברים כתובים בנחרצות, אך לא בפירוש". הוא מציין, כי מלכתחילה נקבע, שתקום ועדה משותפת של משרד החינוך והרשת החרדית, שאמורה לקבוע את דרך השתלבות הרשת ברפורמת דברת, אשר תעוגן בחוק חינוך חדש. "לפי דעתי המסויגת, הנוסח של וינרוט יכול להיות סופי, אבל לא אני קובע", אמר רביץ.

רביץ לא סבור, שחלוקת התפקידים בין חברי הסיעה תהווה מכשול אחרי שניצל את מעמדו הבכיר ושם יד על תפקיד סגן שר הרווחה במעמד של שר. מי שחסר מנוחה הוא ח"כ משה גפני, הנציג השני של דגל התורה, אשר נותר ללא תפקיד, ותובע לפחות ראשות ועדה לעצמו (רצוי פנים). אבל בלשכת שרון מתנגדים וטוענים, כי יש גבול לסחטנות.

הפלג השני של אגודת ישראל ממתין בצד בעצבנות, אחרי שהרבנים שלו כבר אישרו את ההצטרפות, לא מעט בלחץ יו"ר הסיעה, ח"כ יעקב ליצמן, שיקבל בתמורה את ראשות ועדת הכספים. בנוסף יינתן תפקיד סגן שר לח"כ מאיר פרוש, במשרד לפי בחירתו (כנראה שיכון, לאחר בירור אפשרות העבודה המשותפת עם השר המיועד, יצחק הרצוג).

יהדות התורה בבעיה גם בנושא ההתנתקות. הרב אלישיב אמר, כי הוא לא רואה מצווה בגירוש יהודים מבתיהם. הוא נמצא בשבוע האחרון תחת לחץ המתנחלים ורבני המפד"ל, שלא לתת יד להקמת "ממשלת התנתקות". אבל זה ככל הנראה מכשול משני לעומת עצמאות החינוך העצמאי, לאחר שהסיעה גם מקבלת את פשרת שרון להסדיר את שירותי הדת בנוסחה מוסכמת.

גפני דחה הבוקר את הטענות בליכוד, שלא ניתן להגיע להסכמה עם יהדות התורה בגלל שהיא מדברת במספר קולות. הוא אומר, שדווקא בליכוד גילה הנהגה מפוצלת וקולות רבים ושונים, "עד שקשה לדעת מי שם בעד מי". וזאת, לפני מכתב 19 המורדים המחדשים את איומם ללכת נגד שרון.

בסיעה החרדית לא נרתעים מהלחץ שמפעיל עליהם שרון, לקבל מהר החלטה כדי לפזר את הערפל עוד השבוע, אם יש לו ממשלה, אחרת הולכים לבחירות. ליהדות התורה מספר מנדטים כמעט קבוע (5) בכל בחירות.

המאיץ להחלטה נמצא בהודעה אחרת של לשכת שרון, שאם הולכים לבחירות, הממשלה תעביר קודם את התקציב בקולות הליכוד, העבודה ושינוי. זה האיום היותר מרתיע וגם צחוק הגורל. שכן במקרה זה, יהדות התורה לא תקבל את המענק של 290 מיליון שקל שהובטח לה בתמורה לתמיכתה בתקציב, וחולל את המשבר בפרישת שינוי.