רשות ני"ע גילתה שמנדלסון לא קיימה את עיקרון אי התלות בין רואי החשבון

מצאה שמשרד פאהן קנה ושות' הינו שותף במשרד גרשגורן מאוטנר רואש, שאחד משותפיו כיהן כמבקר הפנים של החברה

כחודש בלבד לאחר שרוני אלרואי, חתנו של יצחק תשובה, רכש את השליטה במנדלסון , הוא נאלץ להתמודד עם הגוף שעימו משתדלים ראשי החברות הציבוריות להתראות רק לעיתים רחוקות. הכוונה היא לרשות ניירות ערך שבדקה ומצאה כי מנדלסון, טרם העברת השליטה לאלרואי, לא הפרידה בין רואה החשבון החיצוני שלה לבין מבקר הפנים שלה.

ברשות גילו שרואה החשבון של החברה פאהן קנה ושות', הוא שותף במשרד רואה החשבון גרשגורן מאוטנר רואש ושות', שאחד משותפיו כיהן עד חודש אפריל 2004 כמבקר פנים של החברה. בצורה כזו, להערכת הרשות לניירות ערך, לא התקיים עקרון אי התלות בין מבקר הפנים לבין רואה החשבון החיצוני המבקר את הדו"חות הכספיים והופרה מערכת הבקרים שנועדה למנוע אי סדרים בחברות ציבוריות.

על פי תקנות רואי החשבון, ניגוד עניינים בו מצוי המבקר החיצוני של חברה עשוי להתרחש בין היתר במקרים שבו המבקר החיצוני עוסק או שעסק שנה קודם כמבקר פנים של אותו לקוח. נכון, אי סדרים שכאלו לא התגלו אך ברגע שזיהו ברשות כי עקרון ההפרדה לא קוים, נקטו שם במספר סנקציות כנגד החברה. ראשית, מנדלסון נדרשה לפרסם את הדו"חות הכספיים שלה לשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2004 מחדש. שנית, החברה חויבה להחליף את משרד רואי החשבון וכבר זימנה את האסיפה הכללית שלה כדי לאשר את משרד קוסט פורר גבאי כרואה החשבון של החברה. הצעד השלישי, אולי הכואב מכל, הוא השעיית מניית מנדלסון מהמסחר בבורסה למשך 21 הימים הקרובים.

מנדלסון עוסקת בתחום הזורמים (מים, ביוב, גז, דלק, נפט, כימיקלים ועוד) ומשווקת צנרת, אביזרי צנרת, מערכות כיבוי אש, מוצרי אינסטלציה ועוד. מחזור המכירות של החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על 245.8 מיליון שקל, עלייה של 14.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי המאוחד של החברה עמד על 31.6% מהמחזור, לעומת 26.3% בתקופה המקבילה אשתקד ואילו הרווח התפעולי שלה עמד על 28.6 מיליון שקל ושיקף זינוק של 86% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי של החברה עמד בתשעת החודשים הראשונים על 17.5 מיליון שקל ושיקף גידול של 77.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אלרואי רכש את השליטה מבני משפחת מנדלסון ואלקטרה (65%) תמורת 94 מיליון שקל (9.76 שקל למניה). מחיר שהיה גבוה בכ-11% ממחיר הבורסה ומחיר שגבוה בכ-26% ממחיר השוק כיום. *