ועדת הכספים אישרה הרפורמה במיסוי הסולר

בתוך חמש שנים יושווה הבלו על הסולר לבלו על בנזין; יינתנו החזרי מס לקבוצות משתמשים מצומצמות

ועדת הכספים אישרה היום (ב') את הרפורמה במיסוי הדלקים, לפיה בתוך 5 שנים, עד יולי 2009, יושווה הבלו המוטל על הסולר לבלו המוטל על בנזין. במקביל, יינתנו החזרי מס סלקטיביים לקבוצות משתמשים מצומצמות בתעשייה ובתחבורה.

ההסדר גובש בשיתוף של נציבי המגזרים ובתיווך יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אברהם הירשזון, ומרכז הקואליציה בוועדה ויו"ר ועדת המשנה למיסוי, ח"כ דניאל בנלולו (ליכוד), יחד עם נציגי האוצר.

מנהל רשות המיסים, איתן רוב, מסר, כי השלב הראשון כולל העלאה של 10 אג' בבלו על הסולר החל מאתמול (א'), כך שיעמוד על 68 אג' לליטר. זאת, בהתאם לתוואי המקורי של תקציב המדינה ל-2005, כפי שאושר בממשלה. המשמעות מבחינת הכנסות המדינה הכוללות מבלו נאמדת ב-1.2 מיליארד שקל.

השלב השני, כולל העלאה נוספת של הבלו על הסולר, בגובה של 30 אג' ב-1 ביולי השנה. המשמעות מבחינת התוספת להכנסות המדינה נאמדת ב-300 מיליון שקל. וזאת, כחלק מהמקורות שנועדו למימון ההסכם עם ההסתדרות. המשך המהלך כולל העלאה מדורגת של הבלו על הסולר כל שנה ב-30 אג' בחודש יולי, עד יולי 2009, שבו ישתווה הבלו על הסולר לבלו על הבנזין.

במקביל, תופחת אגרת הרישוי המוגדלת המוטלת על רכב דיזל המונע בסולר (פרטי או מסחרי). בשלב ראשון, החל ה-1 במארס השנה, תרד האגרה מ-2,323 שקל ל-1,669 שקל. אולם ביטולה המוחלט של האגרה המוגדלת יהיה כבר ב-2007, כצעד מעורר אמון.

עם זאת, נוצרו שלוש קבוצות של משתמשים שיקבלו החזרי בלו על השימוש בסולר:

למפעלי התעשייה עלות הבלו לא תשתנה, ותעמוד על 68 אג' לליטר, בדומה ליחס הקיים באירופה.

תחבורה כבדה - משאיות, אוטובוסים מעל 5 טון וציוד מכני הנדסי כבד, ישלמו בלו שלא יעלה על 1.1 שקל לליטר. לגביהם לא ישתנה הבלו לאחר יולי 2006. הציוד המכני הכבד נכלל במסגרת זו לאחר שנציגי ועדת הכספים עירערו על החלטת האוצר שלא לכלול משתמשים אלה בקבוצה זו.

תחבורה קלה - מוניות, מיניבוסים ציבוריים ומורי נהיגה, ישלמו בלו מקסימלי של 1.2 שקל לליטר, 10 אג' יותר מהקבוצה הכבדה. גם לגביהם לא יחול שינוי לאחר יולי 2006.

רוב הסביר, כי ההיגיון הכלכלי שהעניק את ההנחה לקבוצה הקלה הוא שמדובר בקבוצה של משתמשים שיש בה היצע חלופי של רכב בנזין, גז או חשמלי. לפיכך, אין מקום לנהוג דין שווה עם המובילים הכבדים.

לקבוצת המובילים הכבדים אושרה הטבה נוספת בביטול מס הקנייה בשיעור 5% על משאיות ואוטובוסים חדשים.

בפועל, ישלמו המשתמשים בשלוש הקבוצות את שיעור הבלו המלא ברכישת הסולר, וההחזר בהתאם להנחות שאושרו יינתן בהתחשבנות המבוססת על כללים שיקבע מנהל רשות המיסים ובתנאי שהם אינם חייבים כספים לרשויות המס. זאת, כדי לאפשר יתרון בולט במחיר ההובלה של משתמשים חוקיים.

רוב מקווה, כי מנגנון החזר המס יביא להסדרה מהפכנית של ענף התחבורה, כך שגורמים לא מאורגנים (חאפרים) שפועלים בענפים השונים ללא רשיון, לא ייהנו מהחזרי המס. גם בכך טמון לדבריו יתרון משמעותי לשוק המסודר של הובלת מטענים ונוסעים.

רוב מסר, כי לצורך יישום ההסדר תוקם מערכת בקרה ממוחשבת המתבססת על מודלים כלכליים של רמות המיסוי השונות, ולא רק על אכיפה בשטח, המחייבת הקצאת כוח אדם רב.