אלון פנקס לא נח: משרת כ"יועץ יחסי ציבור" לקונגרס היהודי העולמי

הקונסול הכללי לשעבר בניו-יורק מייצג גם שתי חברות הון סיכון ישראליות בקנדה ואירופה, ולא לשכוח את החוזה שלו עם פוקס * "אבל ביולי השנה אני חוזר הביתה"

אלון פנקס בסדר, תודה. נציבות שירות המדינה הכשילה את מינויו למנכ"ל הקונגרס היהודי האמריקני, מפני שלא השלים את תקופת הצינון הנדרשת בתקשי"ר, בתום שירות מבריק כקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק? אין דבר. בימים אלה שכר אותו הקונגרס היהודי העולמי כ"יועץ יחסי ציבור ותקשורת".

כדי למנוע לזות שפתיים, ואולי התערבות נוספת של הנציבות, תהיה זירת הפעילות של פנקס אירופה, לא ארה"ב. הגדרת התפקיד החדש שלו מתמקדת בהכנות לקראת הוועידה השנתית של הקונגרס היהודי העולמי בבריסל המתוכננת למארס 2005.

ראשי הארגון, ובכללם איל ההון אדגר ברונפמן והרב ישראל סינגר, אמורים להיפגש עם ראשי נאט"ו ועם מנהיגי מדינות באירופה במסגרת הוועידה או בשוליה. פנקס יהיה בתמונה, ואחת ממשימותיו תהיה לדאוג לכך שהטענות שבצבצו באחרונה על אי סדרים פיננסיים בקונגרס היהודי העולמי לא יעכירו את התמונה הזו.

"אדגר ברונפמן ואני מיודדים כבר הרבה שנים, אך העובדה שנשכרתי לשמש יועץ לקונגרס היהודי העולמי (WJC) אינה קשורה ליחסיי עם הקונגרס היהודי האמריקני (AJC)", אמר אמש (ב') פנקס לגלובס. "הייתי מתחיל לעבוד ב-WJC בכל מקרה ואין לראות בכך ניסיון להתחכמות או לעקיפה".

כזכור, הודיע הקונגרס היהודי האמריקני, אחד מהארגונים היהודיים הוותיקים והמכובדים ביותר בעולם, על כוונתו למנות את פנקס כמנכ"ל, כמה חודשים לאחר שפנקס הגיש את התפטרותו לשר החוץ סילבן שלום, באירוע מתוקשר היטב, במחאה על העובדה שמשרד החוץ הסכים להאריך את חוזה השירות שלו בחודש אחד כל פעם מאז תחילת 2004. פנקס לא אהב זאת.

כוונת AJC לשכור את פנקס היתה אירוע תקדימי. ככל הידוע, זו היתה הפעם הראשונה שישראלי שאך זה סיים כהונה דיפלומטית הוזמן לעמוד בראש ארגון יהודי במדינה שבה שירת. נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, לא התלהב וציין שפנקס חייב בתקופת צינון בת שנתיים לפני שיוכל לקבל על עצמו עבודה בארץ שבה כיהן כדיפלומט. ועדת העררים שליד הנציבות קבעה, שפנקס יוכל לכהן כמנכ"ל AJC, אך רק החל ביולי השנה.

פנקס לא אמר זאת, אך נראה שהנציבות תתקשה להכשיל חוזה בינו לבין ארגון יהודי גלובלי שממקד את תחומי פעילותו של פנקס באירופה.

"מבחינה משפטית זה ניצחון גדול", אומר פנקס. "למעשה הוועדה קיבלה שלא מדובר בעבודה בחברה מסחרית אלא בעבודה בארגון שמטרתו לקדם את ענייניה של ישראל, בדיוק כמו מטרת עבודתי כקונסול בניו-יורק. היה רק חשש מפוטנציאל של בלבול בין שתי המשרות ולפיכך חויבתי להמתין עד יולי".

אך מבחינה מעשית, הציבה הוועדה מכשול משמעותי בדרכו של פנקס ל-AJC. החוזה בינו לבין הארגון, שבו הוא מתחייב להיכנס לתפקיד לא יאוחר מ-31 בדצמבר, פקע. האם זה סוף היחסים בין פנקס ל-AJC?

פנקס: "מועד הפקיעה של החוזה נקבע לפי דרישתי. אך גם בלי קשר לחוזה, אני לא יכול לחכות עד יולי ואני לא יכול לצפות שהארגון ימתין לי עד יולי. אבל אי אפשר לומר שהאפשרות שאכהן כיו"ר AJC 'קרסה', כפי שנכתב בעיתונות היהודית בארה"ב. אי אפשר להוציא את כהונתי שם מכלל אפשרות. אין לי מחויבות חוזית ל-AJC אך יש לי מחויבות מוסרית ואני מאמין שגם ההיפך נכון. בבוא העת נשב ונדבר. יכול להיות שכן ויכול להיות שלא".

דברים דומים אמר לגלובס גם דובר הקונגרס היהודי אמריקני, יהודה אנגלמאייר. יחד עם זאת, לפי פרסומים בעיתונים יהודיים, לרבות פורוורד, השבועון היהודי המוביל בארה"ב, לא אהבו ב-AJC את המהומה סביב המינוי. היו שטענו שפנקס לא הזהיר את הארגון מפני הקשיים הצפויים לו בקבלת המשרה. אחרים זעמו על התבטאות שלו, בראיון בג'רוזלם פוסט, שיהדות ארה"ב מתייחסת לישראל כמו ל"בית כנסת מחורבן". היו גם שחששו שמינוי דיפלומט ישראלי לשעבר לתפקיד בכיר בארגון יהודי חשוב יעורר שאלות מביכות על "נאמנות כפולה" של יהודי ארה"ב וארגוניהם.

כך או כך, מבחינת פנקס אלה מים מתחת לגשר. לבד מתחילת תפקידו כיועץ בקונגרס היהודי העולמי, מייצג עתה פנקס שתי חברות הון סיכון ישראליות, "בקנדה ובאירופה", כדבריו, וכן חברה ישראלית נוספת בבריטניה. תפקידו בייצוג קרנות הון הסיכון מתמקד במציאה ובגיוס של משקיעים פוטנציאליים, "לא בעריכת פרזנטציות". הוא סרב לנקוב בשמות החברות.

"כן, יש לי גם חוזה עם פוקס ניוז, שם אני מפיע כפרשן, אך תאמין לי שאני מקבל הרבה פחות ממאות אלפי הדולר שהמציאו בתקשורת הישראלית", הוא אומר.

פנקס אומר, שככל מקרה הוא חוזר הביתה, לישראל, ביולי השנה. גם אם היה מקבל המשרה ב-AJC הוא היה מכהן בישראל, החל ביולי. "פשוט רציתי שהילדות ישלימו את הלימודים בבית-הספר".

ומה אחרי יולי? לדבריו, "יש הזירה הפוליטית, יש דברים אחרים. הכל פתוח".