סקאל מתכווץ: סגר 7 מתוך 23 חנויות ברשת סקאל אלקטריק

הפעילות ברשת ירדה מ-440 מיליון ש' ב-2000 ל-160 מיליון ש' השנה * היקף שוק החשמל ירד ב-1.5 מיליארד ש'

סולי סקאל מצמצם משמעותית את הפעילות הקמעונאית בשוק החשמל, במסגרת היערכות להתכווצות שנרשמת בשוק בשנה האחרונה.

ל"גלובס" נודע, כי שבע חנויות ברשת סקאל אלקטריק נסגרו באחרונה. סך פעילות החשמל ברשת ירדה מ-440 מיליון שקל בשנת 2000 ל-160 מיליון שקל בסיכום 2004.

יצוין, כי חלק ניכר מהיקף הפעילות מקורו במס קנייה, שירד בבת אחת בשנים האחרונות. סקאל יצא לפני כשנתיים מסניפי המשביר לצרכן, שם ניהל את רשת מחלקות החשמל, בהמשך נכנס לסניפי ג'מבו של קלאבמרקט, ויצא מכל החנויות שם, למעט החנות בסניף גלילות. אחרי הזכייה במכרז חנות האלקטרוניקה בטרמינל 3, סגר סקאל שבע חנויות חשמל בשוק המקומי, מתוך 23 חנויות הרשת.

עם הורדת מס הקנייה של מוצרי החשמל והאלקטרוניקה לפני כשנה התריע סקאל, כי שוק החשמל עומד לספוג מכה ולהצטמצם משמעותית. לדעה זו היו שותפים גם בעלי רשתות מתחרות בענף, שהעדיפו לשמור על אנונימיות.

סקאל אמר ל"גלובס" בתגובה: "שוק החשמל בארץ התכווץ בדיוק באותם סכומים שחזיתי. קרה עוד דבר: מחירי המוצרים בחו"ל ירדו אף הם. רמות המחירים של מכשירי חשמל בארץ הם מהזולים בעולם. הרבה יותר זולים מאירופה, ובערך ברמה של המחירים בארה"ב. זו תופעה שקרתה מהר מדי, וענף החשמל משלם את המחיר".

לדבריו, הקמעונאים הם אלה שמשלמים את המחיר הגבוה ביותר, כי הוצאותיהם קבועות. "אני נערכתי, ראיתי את הכיוון לפני כולם וסגרתי 30% מהפעילות. השארתי רק את החנויות הטובות והתכווצתי. התגובה המהירה היא שמגנה עלי. לא פתחתי חנויות השנה למעט החנות בקניון אילת".

לדברי סקאל, כשהשוק מצטמצם במחזור מתחילה מלחמת קיום - הקמעונאים מורידים מחירים ונשחק הרווח הגולמי. רמות הרווח הגולמי בענף החשמל הפכו נמוכות מאוד. ההערכות הן, כי השוק, שהיה בשנת 2000 בגודל של 6.5 מיליארד שקל, התכווץ ל-3.5 מיליארד שקל.

השנתיים האחרונות היו קשות מאוד לענף החשמל והאלקטרוניקה, בעיקר בקרב הקמעונאים. הורדת מס הקנייה היתה מיועדת להביא להגדלת כמויות הייבוא, ובכך להגביר את המכירות, אולם בפועל נרשמה ירידה של 25% כספית ו-15% כמותית במכירות ענף החשמל והאלקטרוניקה בעיקר כתוצאה מהמיתון הקשה, זאת מסוף 2001 ועד סוף 2003.

כבר לפני שנה התריעו מספר קמעונאים גדולים בשוק החשמל, כי "השוק הופך להיות מסוכן, אז אנחנו, הרשתות, פוחדות למכור. לתת ביטוי אשראי בענף החשמל זו משימה כמעט בלתי אפשרית. ענף החשמל והאלקטרוניקה נמצא כיום בסיכון גבוה".

מיד לאחר ההחלטה להוריד את מס הקנייה בשיעור של כ-15% בממוצע, צוטט ב"גלובס" אחד מראשי הרשתות הגדולות בארץ שטען, כי "ענף החשמל עומד בפני קריסה".

קמעונאות החשמל עובדת על מרווחים מאוד נמוכים, כך שהפעילות מבוססת בתחום זה בעיקר על נפח מכירות (הווליום). עקב הפחתות המיסים באוגוסט 2000 המחזורים החלו לרדת, והוסיפו לרדת בעקבות ההפחתה השנייה הגדולה, שהביאה להוזלת מחירים נוספת. בשל התחרות הקשה והמאבקים היומיומיים של הסוחרים על כיסו של הצרכן, הם אינם מצליחים להגדיל את הרווח הגולמי שלהם. כך, למעשה, האחוזים נשארים בעינם אבל ההיקפים הכספיים יורדים.

ענף החשמל, שעובד על 15% רווח גולמי בממוצע (במוצרים הגדולים מדובר על 10%-12%, ובמוצרים הקטנים כ-20%), מתקשה להמשיך למכור לאחר הפחתת המיסים ועדיין להרוויח. *