גורמים ממשלתיים: "מישהו באוצר יצטרך לשלם בראשו על טעות של 130 מיליון שקל במכרז"

מבוכה באוצר בעקבות חשיפת "גלובס" על הטעות לטובת האחים עופר במכרז תחנת הכוח הפרטית

"על טעות חמורה ויוצאת דופן מסוג זה מישהו באוצר יצטרך לשלם בראשו" - כך אמרו גורמים ממשלתיים בכירים בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול, שלפיה במשרד התשתיות מודים, כי במכרז להקמת תחנת הכוח הפרטית במישור רותם נפלה טעות שצפויה לגרום נזק של 130 מיליון שקל למדינה.

בצוות הבינמשרדי שהכריע לטובת זכייתה במכרז של קבוצת האחים עופר, היו חברים גם נציגי משרד התשתיות, אך הגורמים הדומיננטיים בוועדה היו אנשי האוצר; בראש הוועדה סגן החשב הכללי באוצר, דוד גרשונוביץ, ואת המכרז הוביל בשנה האחרונה החשב הכללי באוצר, ירון זליכה.

הגורמים הבכירים העריכו, כי אחד מפעולותיו הראשונות של שר התשתיות המיועד, בנימין (פואד) בן אליעזר, תהיה להיכנס לעובי הקורה של פרשה זו.

אתמול נחשף ב"גלובס", כי שר התשתיות היוצא, מודי זנדברג, התריע על הטעות בפני ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר האוצר, בנימין נתניהו.

המסמך חובר בתחילת דצמבר, מספר ימים לפני סיום כהונתו של זנדברג. זנדברג מגדיר במכתבו את הטעות כקשה וחמורה, וטוען, כי למרות פניותיו, הנושא לא תוקן. הוא מבקש לשקול צעדים משפטיים כדי לתקן את הטעות ומציע לפנות לקבוצת אחים עופר, שזכתה במכרז.

משרד האוצר, בניגוד למנהגו, לא מתייחס לפרשה זו, מאז אתמול. גם ממשרד התשתיות לא נמסרה התייחסות רשמית לפרשה.

החשב הכללי, ירון זליכה, מתגאה זה כחודשיים, מאז ההכרעה במכרז, כי בזכותו חסכה המדינה 50 מיליון דולר. תחנת הכוח אמורה לקום בהשקעה של 274 מיליון דולר. כפי שפורסם אתמול, במשרד התשתיות טוענים, כי הטעות נעשתה לגבי גובה התעריפים, וככל הידוע חלק מהתעריפים חושבו לפי תעריפי זמני שפל, הנחשבים לנמוכים יותר, במקום לפי תעריפי שיא.

בקבוצת אחים עופר אמרו אתמול, כי לא ידוע להם על שום טעות שנפלה במכרז.

גורמים המקורבים לנושא אמרו היום ל"גלובס", כי "במשרד האוצר לא יודעים כיצד לנהוג לגבי הטעות. נכון להיום, ברור כמעט לכל המעורבים בנושא שכמעט בלתי אפשרי לתקן את הטעות, שכן לאחים עופר נמסר בבירור על זכייתה, ועל פי החוק קשה להחזיר מכרז לאחור אחרי שכבר נסגר".