ברוש - נשיא התעשיינים; תומך ברפורמה בנמלים "אך לא על חשבון התעשייה"

"התעשיינים חייבים לראות עצמם לא רק קטר לצמיחה אלא גם לצמיחה חברתית ולצמצום פערים"

שרגא ברוש, אשר ייבחר הערב (ה') לנשיא התאחדות התעשיינים, יידרש להתמודד עם איום בשביתה נוספת בנמלים בתוך זמן קצר, וציפייה שיפעל נחרצות כדי למנוע אותה. הדבר יקשה בייחוד לנוכח העובדה, שנשיא התאחדות התעשיינים מכהן גם כיו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים.

בטקס החלפתו של הנשיא היוצא, עודד טירה, שמתקיים הערב בכפר המכביה ברמת-גן, בהשתתפות 300 תעשיינים ואורח הכבוד, שר האוצר, בנימין נתניהו, יבטיח ברוש, כי כבר בימים הקרובים ייפגש עם ראש הממשלה, אריאל שרון, עם נתניהו ועם יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ - בניסיון למנוע את השביתה.

בנאום הבחירה יאמר ברוש, כי הוא "בעד הרפורמה בנמלים, אך לא בכל מחיר: לא במחיר שביתה בנמלים, לא במחיר הרס המפעלים והייצוא, ולא כשהתעשייה היא הגורם היחיד המשלם תמיד, אלא גם הממשלה".

"התעשיינים, עובדיהם והמגזר העסקי כולו", יאמר עוד, "אינם יכולים להרשות לעצמם ניסיון נוסף של 'התאבדות קולקטיבית'". ברוש אף יביא איתו אג'נדה חברתית: התעשיינים חייבים לראות עצמם גם כקטר לצמיחה חברתית ולצמצום פערים. בין היתר, באמצעות סיוע שייתנו ליצירת מערכת חינוך חזקה ויעילה, ע"י אימוץ מוסדות חינוך (בעיקר בפריפריה) וחיזוק הקשרים בין תעשיינים לאקדמיה.

תעשיינים שהתייחסו לתקופת כהונתו של טירה, ציינו כי התקיימה במהלך שש שנים מהקשות שידעה הכלכלה הישראלית. בין הישגיו העיקריים, מנו את תרומתו למאבק נגד העלאת שכר המינימום, תוספת היוקר שניתנה רק פעם אחת ונפרשה על פני שלוש שנים, ועיסקת החבילה בנושא הפנסיה.

עוד ציינו את שתי השביתות שנמנעו באמצעות בית הדין לעבודה, והאחרונות, שנפסקו כשטירה תיפקד כ"מגשר הלאומי". לדעתם, טירה גם סייע לשבירת תדמית ההסתדרות כמגנת העובדים, בכך שגייס את עובדי התעשייה להפגנה עם התעשיינים, נגד השביתה.

טירה ומנכ"ל ההתאחדות, יורם בליזובסקי, אמרו כי קיבלו הבטחה מנתניהו שחוק השקעות הון החדש לא יחוקק בניגוד לדעתו של המגזר העסקי וישונה טרם אישורו בחוק ההסדרים.