עבודות שירות ליו"ר איגוד המנהלים בבנק לאומי שהורשע בפגיעה בסודיות

על שוקי נגרין הוטל גם קנס בסך 5,000 ש', לאחר שעיין בחשבונות של מנהלים בבנק והשתמש במידע

בית משפט השלום בתל-אביב דחה את בקשתו של שוקי נגרין, ששימש כיו"ר איגוד המנהלים בבנק לאומי וכראש אגף מינהלה, שלא להרשיעו בעבירה של פגיעה בסודיות.

נגרין הואשם בכך שעיין בפרטי חשבונותיהם של חלק מחברי ההנהלה הבכירה של הבנק, ובכך שבתוקף תפקידו כראש איגוד המנהלים נהג להשתמש במידע במהלך מו"מ שניהל עם ההנהלה הבכירה. הוא הואשם, כי במעשיו גילה מידע שהגיע אליו בתוקף תפקידו כעובד בנק ושלא לצורך עבודתו.

תחילה הואשם נגרין יחד עם אורי זלמנוביץ, ששימש כאחראי על תפעול המחשבים בסניף המרכזי של הבנק בתל-אביב, בחדירה שלא כדין למאגרי המידע במחשבי הבנק בסניף המרכזי, בעיון בחשבונות של חלק מחברי ההנהלה הבכירה וקרובי משפחתם וכן חברי ועד שונים והמקורבים להם, ובהפקת פלטי מחשב.

זלמנוביץ הודה בחלקו בפרשה ומשפטו הסתיים בעונש של עבודות שירות ללא הרשעה. במהלך פרשת התביעה במשפטו של נגרין, הגיעו הצדדים לידי הסכמה, לפיה כתב האישום תוקן ונגרין חזר בו מן הכפירה והודה בעבירה של פגיעה בסודיות, אולם ביקש שלא להרשיעו בדין. התביעה התנגדה לאי הרשעתו.

נגרין טען בנימוקיו לאי הרשעתו, כי הוא עיין בנתונים לצורך מילוי תפקידו כיו"ר איגוד המנהלים, עשה לטובת שולחיו ולטובת הבנק, וכי מדובר היה במאבק לגיטימי על זכויות העובדים.

שירות המבחן המליץ שלא להרשיע את נגרין בדין, ולהטיל עליו עבודות שירות. בתסקיר של שירות המבחן נאמר, כי נגרין לא הוזהר שהשימוש במידע ממחשבי הבנק לצורך ניהול מו"מ עם ההנהלה הוא אסור. עוד נאמר בתסקיר, כי נגרין הביע חשש שההרשעה תימנע ממנו לעסוק בעתיד במקצועו.

התביעה טענה, כי יש לראות בחומרה את נסיבות העבירה המתבטאים במעמדו הבכיר של נגרין בבנק ופגיעה בפרטיותם של מנהלים בכירים, וכן יש להתחשב בהכרח לשמור באופן קפדני את מאגרי המידע.

בהחלטתה להרשיע את נגרין בעבירה של פגיעה בסודיות, ציינה השופטת רחל גרינברג, כי אינה מקבלת את התייחסותו של נגרין לעבירה, כי אל מעשה של מה בכך.

ההגנה ביקשה מגרינברג להסתפק בעונש של מאסר על תנאי, ואילו התביעה ביקשה עונש של עבודות שירות, מאסר מותנה וקנס. גרינברג ציינה בגזר הדין, כי במקרה של נגרין, הטבעת אות קלון על-ידי ההרשעה עצמה היא חלק ניכר מהעונש.

גרינברג קבעה, כי על נגרין לבצע עבודות שירות בהיקף של 300 שעות; הטילה עליו קנס בסך 5,000 שקל וכן גזרה עליו מאסר על תנאי למשך שלוש שנים. היא נעתרה לבקשת התביעה והורתה על עיכוב ביצוע גזר הדין ל-1 בפברואר 2005. (ת.פ. 7343/03).