ליטא: בדרך לאיחוד האירופי

הליטאס נשאר צמוד לדולר * הנשיא אדמקוס מתנגד לפיחות, רוצה להמשיך בהפעלת שני הכורים האטומיים מטיפוס צ'רנוביל

ההתפתחות הכלכלית בליטא צוברת דינמיקה. עליית הגרעונות במאזן המסחרי ובמאזן התשלומים מדאיגה, ובכל זאת גברו הסיכויים שליטא תעלה לסיבוב הראשון של הרחבת האיחוד האירופי. להדים חיוביים בחוגים הכלכליים זכתה החלטת הפרלמנט בווילנה לצמצם את מספרם של משרדי הממשלה מ-17 ל-14.

צימצום המנגנון הממשלתי בא גם בהשפעת הנשיא החדש, ואלדאס אדמקוס, שקרא כבר במערכת הבחירות לייעול המינהל הציבורי. אדמקוס, שחי עשרות שנים בשיקאגו, נהנה מאהדת המשקיעים הזרים, בעיקר אמריקניים. הוא מתנגד לפיחות המטבע המקומי, הליטאס, ומצדד במיזוג של שני בנקים ליטאיים מובילים.

כעת מתנהל משא ומתן להפרטה נוספת של חברת הגז הליטאית, שבה מעוניינות, מלבד גזפרום הרוסית, גם חברה צרפתית ושתי חברות גרמניות. כמו כן נעשים מאמצים להפרטה חלקית של בית הזיקוק הגדול מזקיאי נפטא בצפון ליטא, ושל בנק החקלאות הממלכתי, של קופת החיסכון בחברת טלקום שבידי המדינה.

משקיפים מנבאים צמיחה של %7 בתמ"ג בשנת 1998 אחרי %5.7 ב-1997 ו-%4.7 ב-1996. ליטא רושמת גם הצלחות במאבק באינפלציה שצפויה להגיע השנה ל-%6, אחרי %8.4 בשנה הקודמת ו-%13.1 ב-1996. אבל האבטלה תעלה, כנראה, מ-%5.9 בשנה הקודמת ל-%7.6 בשנה הזאת.

השותפות החשובות של ליטא בסחר החוץ נשארות רוסיה, גרמניה, לטביה ואוקראינה. בין המשקיעים הזרים צעדו בסוף 1997 האמריקאים, אחריהם השוודים, אסטוניה וגרמניה. ערכן המצטבר של כל ההשקעות הזרות הישירות בכלכלה הליטאית מאז הכרזת העצמאות עולה על מיליארד דולר.

לפי דיווחים מבריסל ומווילנה, הסיכויים של ליטא להתקדם למועמדות באיחוד האירופי עולים במהירות. הרבה תלוי בזה, אם הצמיחה הכלכלית הנוכחית תימשך בשנים הקרובות. הנשיא אדמקוס, הבנק המרכזי של ליטא ונציגי קרן המטבע הבינלאומית דחו לאחרונה את הצעתם של כלכלנים מערביים לפחת את הליטאס הצמוד כעת לדולר ביחס של 4:1.

ויכוח נוקב מתנהל סביב השימוש בכוח האטומי. ליטא היא אלופת העולם בהפקת אנרגיה גרעינית, כך הצהירה לא מזמן הוועדה הבינלאומית לאנרגיה גרעינית. מפעל הכח האטומי, איגנאלינה, בקירבת הגבול עם לטביה ובלארוס, מספק %81 מהחשמל שליטא צורכת עוד משנת 1987, כאשר שני הכורים מטיפוס צ'רנוביל הופעלו בתקופת השלטון הסובייטי.

בחודש מרץ השנה עלה איגנאלינה שוב לכותרות, כאשר נציבת האיחוד האירופי לשמירת הסביבה הכריזה בביקור בכורים הליטאים, שלמרות תנאי הבטיחות, יש לסגור אותם בראשית העשור הבא. יחד עם זאת היא הסבירה שסגירת הכורים הגרעיניים אינה תנאי להצטרפות ליטא לאיחוד האירופי.

הנשיא אדמקוס רוצה לדבוק בטכנולוגיה הגרעינית, האנרגיה הזולה ביותר שאין בה נזקים לסביבה. לדעתו, אפשר לשקול את החלפת הכורים הסובייטיים במיתקנים מהטיפוס המערבי. ליטא מנהלת כעת משא ומתן עם חברה קנדית על הרחבת האפשרויות של הטמנת הפסולת הגרעינית בקירבת מפעל הכוח.

ליטא מייצאת חלק קטן מהחשמל שלה ללטביה. גם בלארוס רוצה לקבל אנרגיה מהרשת הליטאית וכך גם המובלעת הרוסית קליניגרד, אך אין להן כסף לשלם בעדה, אם כי קיימים החיבורים למערכת ההספקה. קונסורציום בשיתוף קבוצת סטנטון, קאלאנרג'י, דיוק פאואר, סימנס וסאגולר גאלף זכו במכרז למימון ולבניה של רשת שצריכה להעביר חשמל ליטאי למערב אירופה. המיזם אמור לעלות 400 מיליון דולר