שמאי מכריע דן בתביעת פיצויים של צ'מפיון מוטורס בחיפה לפי סעיף 197

צ'מפיון תובעת מיליוני דולרים בטענה לפגיעה מתוכנית בנייה

שמאי מכריע, שמונה על-פי חוק התכנון והבנייה, החל לדון באחרונה בבקשה לשלם פיצויים של כמה מיליוני דולרים לסניף חברת הרכב צ'מפיון מוטורס בחיפה, בעקבות ביצוע תוכנית בנייה הפוגעת במקרקעי החברה.

הוועדה המקומית חיפה ערערה באחרונה בפני ועדת הערר המחוזית על חלקים מפסיקת השמאי מטעם צ'מפיון מוטורס, וכן על אופן התנהלות הדיון אצל השמאי המכריע, אך ועדת הערר לא קיבלה את הערעור.

בצמוד למקרקעין של צ'מפיון מוטורס בחיפה אמורה לקום תוכנית בנייה חדשה. השמאי מטעם הוועדה המקומית חיפה חלק על קביעות השמאי מטעם צ'מפיון מוטורס. בעקבות מחלוקת זו, הסכימו הצדדים בעבר על מינוי שמאי מכריע. במסגרת הדיונים שהתקיימו בפני השמאי המכריע, הגישה הוועדה המקומית חיפה בקשה למחיקת חלקים מהשמאות שהוגשה על-ידי צ'מפיון מוטורס.

הוועדה המקומית טענה, כי התביעות הכספיות שפורטו באותם חלקים אינן ניתנות להיתבע במסגרת תביעה על-פי סעיף 197 בחוק התכנון והבנייה. הוועדה טענה, כי מדובר בנזקים כספיים עקיפים, אשר נובעים מנתוניה הייחודיים של צ'מפיון מוטורס כבעלת המקרקעין.

השמאי המכריע דן בטענות של הוועדה המקומית, וקבע, בין היתר, כי "יש להתייחס לירידת שווי המקרקעין, מבלי להביא בחשבון את פעילותה הכלכלית של צ'מפיון מוטורס והשפעת התוכנית על פעילות זו. מידת רווחיותה של צ'מפיון מוטורס אינה רלוונטית לעניין סעיף 197, ואין בכך כדי להשפיע על מידת הפגיעה במקרקעין. המבחן לפגיעה הינו שווי המקרקעין עקב אישור התוכנית ולאחר אישורה. עם זאת, יש לבחון את תרומת המחוברים לקרקע לשווי, ובכלל זה את התאמת המחוברים לפעילות המתבצעת במקום".

הוועדה המקומית קבעה, כי השמאי המכריע קיבל את העמדה העקרונית שלה, אך לעומת זאת לא מחק את אותם חלקים בשמאות שביקשה הוועדה למחוק. בעקבות כך, ביקשה הוועדה המקומית מוועדת הערר המחוזית להתערב ולהורות על מחיקת חלקים אלה.

המחוזית פסקה, כי אין מקום לערער על החלטת השמאי המכריע, כי השמאי עצמו קבע כי על אף עמדתו העקרונית ייתכן שיהיה מקום להתייחס לטענות של צ'מפיון מוטורס לצורך דיון בנושאים אחרים.

לדברי ועדת הערר, הסמכות שלה להתערב הינה מינימלית, משום שהשמאי המכריע שימש למעשה כבורר על-פי חוק הבוררות, דבר המאפשר לו שיקול דעת רחב וגמישות. הוועדה ממליצה לאפשר לשמאי המכריע להמשיך ולברר את המחלוקות.