חברת הענק הטורקית זורלו תיכנס כשותפה בתחנת הכוח של דוראד - במקום חברה הולנדית שפרשה מהשותפות

בפרויקט, בו יושקעו מאות מיליוני דולר, שותפות גם א. דורי, יצחק תשובה, קצא"א וקבוצת אדלסבורג

חברת הענק הטורקית זורלו תיכנס כשותפה בפרויקט תחנת הכוח הפרטית הגדולה, שמתכננת קבוצת דוראד, להקים על שטחי חברת קצא"א באשקלון. חברת א. דורי, שבשליטת אורי דורי, המובילה את קבוצת דוראד, מסרה היום (ד'), כי החברה הטורקית תיכנס כשותפה בפרויקט, במקום החברה ההולנדית ברבנט פארק, שהיתה עד כה שותפה בשיעור של 20%. גם זורלו תחזיק 20%. תחנת הכוח של דוראד אמורה לקום בהשקעה של מאות מיליוני דולר.

זורלו נבחרה לפני מספר חודשים על ידי יזמי דוראד להיות הקבלנית המבצעת של הפרויקט. שותפות ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, הצטרפה לפני חצי שנה לפרויקט. היא התחייבה להחזיק כ-15%-25% מהפרויקט, ואילו דוראד התחייבה בפני ים תטיס כי תרכוש ממנה את כל הגז הטבעי הנדרש לייצור חשמל בתחנת הכוח. מדובר בהסכם לאספקת גז טבעי בכ-900 מיליון דולר לתקופה של 15 שנה.

כיום, דוראד נשלטת בחלקים שווים על ידי א. דורי ועל ידי קבוצת אדלסבורג, בראשות איש העסקים, יוסף אדלסבורג, דוראד מתכננת להקים תחנת כוח של 800 מגוואט. גם חברת קצא"א הממשלתית, שעל שטחה תוקם התחנה, אמורה להצטרף כשותפה למיזם, כנראה בשיעור של בין 10%-25%. בעבר גם גמול היתה שותפה בפרויקט, אך פרשה ממנו.

זורלו הטורקית היא בעלת מחזור מכירות שנתי של 4 מיליארד דולר, והיא עוסקת גם בבנקאות, טקסטיל ובבתי זיקוק. ההסכם לצירוף זורלו כקבלנית מבצעת נחתם לפני מספר חודשים בטורקיה בטקס בהשתתפות שר התשתיות דאז, יוסף פריצקי.

על פי עיסקת הביצוע, שנחתמה בשעתו, אמורה זורלו להקים את התחנה וכן לקבל חוזה תחזוקה רב שנתי של התחנה, ל-25 שנה, וזאת בשווי כולל של כמיליארד דולר.

פרויקט דוראד הוכר באחרונה על ידי הממשלה כפרויקט תשתית לאומי. א. דורי מסרה היום, כי על פי המסמך שנחתם עם זורלו, החברה הטורקית תשא בחלק יחסי בהוצאות שיוצאו בפועל על ידי דוראד ממועד התאגדותה ועד למועד סגירת המימון הפרויקטלי לצורך הקמת תחנת הכוח.

א. דורי אומרת היום, כי לתחנה אמורים להצטרף משקיעים נוספים, והיא מתכוונת ככל הנראה לים תטיס, שטרם סיכמה סופית לגבי הצטרפותה, וכן לקצא"א.

נכון להיום, כבעלי מניות בדוראד רשומים רק א. דורי (50%) וקבוצת אדלסבורג, באמצעות חברת אדלקום (50%). בהמשך, דורי ואדלסבורג אמורים להידלל בהתאם לאחזקות השותפים האחרים, כגון זורלו, אחרי שתחתום על ההסכם הסופי והמחייב של הכניסה לשותפות, אשר צפוי בקרוב.

יצוין, כי התאגיד ההולנדי אמור היה לרכוש 26% מדוראד, ואילו כאמור זורלו אמורה לרכוש 20%.