עכשיו הדאגה היא כפולה

באופן מוזר, בממשלת שרון החדשה כמעט כל תחומי הנדל"ן והסביבה נמסרו לידי שרי מפלגת העבודה

בלי ששמנו לב, עם הקמת ממשלת שרון החדשה עם מפלגת העבודה, התרחשה תופעה מוזרה: כמעט כל משרדי הממשלה החשובים העוסקים בתחומי הבנייה והתשתית השונים נמסרו לידי שרים ממפלגת העבודה - משרד הבינוי והשיכון לידי יצחק הרצוג; משרד הפנים לידי אופיר פינס-פז; המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, קיבל משרון אחריות לעידוד המגורים בפריפריה, הנגב והצפון, עם החלטה כלשהי על השקעה של 16.8 מיליארד שקל בבנייה ותשתיות בפריפריה, וזה כבר מחייב מינוי סגן שר - תפקיד אותו קיבלה אורית נוקד; המשרד לאיכות הסביבה נמסר לידי שלום שמחון; שר התשתיות החדש הוא בנימין בן-אליעזר. למעשה, הנכס הכמעט יחידי בתחום הנדל"ן שהליכוד השאיר בידיו הוא מינהל מקרקעי ישראל, ששרון מסר כפיקדון בידיו הנאמנות של אהוד אולמרט.

חובבי תיאוריות קונספירציה עלולים להניח, שמישהו חושש ממה שהולך להתרחש בתחום הבנייה, ועל כן הוא דאג כבר עכשיו להעביר את עיקר האחריות לתחום זה לידי שרי העבודה, כדי שאלה יספגו את האש. בחיים יש יותר מקריות מאשר קונספירציה, ובכל זאת התופעה צדה את העין.

המשימה המעניינת ביותר היא זו של הרצוג במשרד השיכון. עם כל מראה ילד השמנת שלו, המצדיק את הכינוי בוז'י, בשנים האחרונות הוא לוקח על עצמו עמדות חברתיות, ועושה זאת ברצינות מוחלטת. הרבה השפעה אין למשרד השיכון, כל זמן שאין הסכמה בין המשרד לבין המינהל על חלוקת עבודה ביניהם. ובכל אופן, בצד החברתי, הרצוג יכול לעשות משהו עם הדיור הציבורי ואולי לעורר את מכירת הדירות ליושבים בהן בתנאים שיגרמו לביקוש.

פינס, בראש משרד הפנים, צריך להעביר את המהלך של אישור תוכנית המתאר הארצית החדשה (תמ"א 35) בממשלה. לאור המגמות בתמ"א, צפויה לו מלחמה גדולה עם המועצות האיזוריות והלוביסטים שלהן, ובראשם שמואל ריפמן מהנגב, ומדובר בלוביסטים שרבים מהם אנשי מפלגת העבודה. זה יהיה מבחן אופי לא פשוט למי שבעצמו היה אופוזיציונר לא רע.

בעיה אמיתית יש לשמחון במשרד לאיכות הסביבה. משרד זה, מסורתית, הוא משרד מגביל, חוסם ובולם, ובעיקר באיזורים הכפריים-חקלאיים. מגבלות איכות הסביבה הן מגבלות חמורות, שההתיישבות החקלאית-כפרית אינה מסוגלת להתמודד איתן, במסגרת מאמציה להכשרת שימושים חריגים לקרקע חקלאית ולמבנים חקלאיים. בהיותו מייצג מובהק של החקלאים, ובעיקר המושבים, ילווה את השר שמחון מבט חשדני.

עובדה מעניינת היא, שבתחום הנדל"ן הדרישה הכמעט יחידה שהיתה למפלגת העבודה במסגרת המו"מ הקואליציוני, היתה הדרישה להעביר בממשלה את החלטה 979, המעניקה חבילת זכויות אישיות לחברי הקיבוצים והמושבים.

זה לא מקרי שהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, פרסם את חוות הדעת השוללת את מתן ההטבות בהחלטה 979 יומיים אחרי השבעת הממשלה החדשה. דרישת מפלגת העבודה במו"מ הקואליציוני הלחיצה את מזוז, והוא החליט, אחרי שיהוי ממושך מדי מצידו בקבלת החלטה - לא להמתין עד למחטף בממשלה, אלא להכריז מיד על עמדתו בקשר להטבות לחקלאים.

עד לשבוע שעבר היה מקום לדאגה רק מול חברי מרכז הליכוד שהם חקלאים. החל מהקמת הממשלה החדשה המצב החמיר, ויש מקום לדאגה גם מול חברי מרכז מפלגת העבודה שהם חקלאים. ביחד הם הרבה יותר מסוכנים.