פרשה חדשה במכרז תחנת מישור רותם: "מחיר החשמל של אחים עופר - מופרז"

בכירים בחברת החשמל: "החברה מייצרת חשמל בעלויות פחותות ב-25% מהמחיר שנשלם לעופר"

פרשה נוספת הקשורה במכרז תחנת הכוח הפרטית של קבוצת אחים עופר במישור רותם.

בכירים בחברת החשמל הביעו בימים האחרונים התנגדות להסכם לרכישת חשמל מהתחנה של אחים עופר, שאמורה להיות תחנת הכוח הפרטית הגדולה ביותר שתוקם בארץ בשנים הקרובות.

הבכירים טוענים, כי החברה נדרשת לשלם מחיר הגבוה ב-25% מהמחיר שבו חברת החשמל עצמה אמורה לייצר חשמל מגז טבעי. גם התחנה של אחים עופר תפעל על בסיס גז טבעי.

לטענת הבכירים, "אנחנו נדרשים לחתום על הסכם לא הגיוני. לא ייתכן שהממשלה תדרוש מאיתנו לחתום על הסכם, במסגרתו אנחנו אמורים לרכוש חשמל מיצרן פרטי במחיר גבוה יותר מזה שחברת החשמל מייצרת לעצמה חשמל. אחרי הכל, המטרה של הכנסת יצרנים פרטיים היא גם להוזיל מחירים ולהתחרות במחירים של חברת החשמל. אז איפה כאן התחרות?"

יצוין, כי הטענות בנושא זה מופנות רק נגד המדינה ולא נגד קבוצת אחים עופר, שכן מחירי החשמל שתשלם חברת החשמל לאחים עופר נקבעו על-ידי ועדת המכרזים הממשלתית הבינמשרדית, בראשות סגן החשב הכללי במשרד האוצר, דוד גרשונוביץ, בתום מו"מ ממושך.

חברת החשמל אמורה לרכוש את רוב כמויות החשמל שייוצרו בתחנה, שתפעל בהספק של 370 מגוואט. ההיקף הכספי של העיסקה עם חברת החשמל הוא כ-3 מיליארד שקל.

באחרונה חשף "גלובס" פרשה אחרת, הקשורה למכרז במישור רותם. מדובר בטענות במשרד התשתיות, לפיהן ועדת המכרזים הבינמשרדית ביצעה לכאורה טעות קשה, ותשלם לאחים עופר סכום מיותר של 130 מיליון שקל בגין הקמת התחנה, שתוקם בהשקעה כוללת של 274 מיליון דולר.

לדברי בכירים בחברת החשמל, לא ברור אם יש קשר בין הטעות לכאורה, הקשורה לגובה תעריפי החשמל, שבוצעה במכרז, לבין המחיר הגבוה שנדרשת כעת חברת החשמל לשלם עבור ההסכם עם אחים עופר.

באחרונה פנה שר התשתיות הקודם, מודי זנדברג, לשר התשתיות החדש, בנימין בן-אליעזר, וביקש ממנו לדעת האם ננקטו צעדים משמעתיים נגד האחראים לטעות במכרז. זנדברג היה זה שחשף את הטעות במכתב ששיגר, לפני סיום כהונתו, בתחילת דצמבר אשתקד, לראש הממשלה ולשר האוצר.

נודע, כי בשבועות הקרובים יכריע דירקטוריון חברת החשמל האם לחתום על ההסכם לרכישת חשמל עם אחים עופר. אי-אישור ההסכם על-ידי חברת החשמל יגרום מבוכה קשה במשרד האוצר, שניהל את מכרז תחנת הכוח הפרטית, אליו ניגשה רק קבוצת אחים עופר. התחנה של אחים עופר אמורה להיות התחנה הפרטית הגדולה הראשונה שתוקם בארץ.

ל"גלובס" נודע, כי באחרונה קיבלו דירקטורים בחברת החשמל את החומר לגבי ההסכם לרכישת חשמל מאחים עופר. בדברי ההסבר לנוסח ההסכם מציין מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, כי המחיר הממוצע לקווט"ש בתנאי המכרז של התחנה הפרטית יעמוד על 5.2 סנט, ללא הוצאות הולכת הגז הטבעי, באמצעותו תייצר התחנה הפרטית חשמל.

רזון מציין, כי חברת החשמל תייצר חשמל בתחנות הכוח שלה בגז טבעי ב-4.2 סנט לקווט"ש בלבד, כאשר המחיר בתנאי תפעול של חברת החשמל מהוון ל-30 שנה, כולל הוצאות הולכת הגז, יעמוד על 3.97 סנט. מדבריו של רזון עולה, כי על-פי ההסכם עם אחים עופר תידרש חברת החשמל לשלם סנט אחד יותר עבור כל קווט"ש חשמל, ואולי אף יותר מכך, כלומר לפחות כ-25% יותר.

מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי "בקרוב יתקיים דיון בנושא בדירקטוריון החברה. קודם לכך, לא נוכל להתייחס לנושא".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "קביעת האחריות ומתן האישורים בכל הנוגע ליצרן חשמל פרטי, נמצאת באחריות משרד התשתיות. מבנה המכרז ואופן ההתקשרות עם היזם בצורה שאינה מבטיחה תחרות, נקבעו על ידי משרד התשתיות. לראיה, לאחרונה שינה משרד התשתיות את הכללים בנוגע להקמת יצרני חשמל פרטיים. בשיטת המכרז שבחר משרד התשתיות היזם הפרטי מעסיק כקבלן משנה להקמת התחנה את קבלן המשנה של חברת החשמל ובכך משולב בעצם גורם מתווך נוסף המבקש תשלום על תיווכו ומביא לייקור העלויות. כמו כן, אין זה סוד שהחשכ"ל ונציגיו לא אישרו מחיר גבוה מעלות הקמה של 250 מיליון דולר כדי להוזיל את מחיר התחנה ב-65 מיליון דולר בהשוואה לדרישות אחים עופר. עם זאת, טעויותיו של משרד התשתיות גרמו לאובדן של 15 מיליון דולר ובשל כך החיסכון הסתכם בכ-50 מיליון דולר בלבד".