משקיעים מחו"ל יקימו יישוב חדש סמוך לבית שמש - הרי עדן

לפרויקט נרשמו מאות משפחות, שהפקידו דמי רצינות של 25 אלף דולר

השבוע יתקיים טקס הנחת אבן הפינה ליישוב החדש "הרי עדן", המהווה למעשה הרחבה של היישוב רוגלית בעמק האלה, ליד בית שמש. רוגלית תוכנן עוד בתקופת כהונתו של אריאל שרון בתפקיד שר התשתיות, כחלק מתפיסה ביטחונית לפיה יש להקים יישובים בדרך לגוש עציון.

ממשלת ישראל, בראשות ביבי נתניהו, החליטה בחודש יוני 1998 על הרחבת היישוב ב-500 יחידות דיור נוספות, עם אופציה להגדלת מספר היחידות בעתיד, בשלב ב' של הפרויקט, ל-1,400 יחידות. כמו כן ייעדה 50 דונם לתעשיית היי-טק. איזור התעשייה, הממוקם בין רוגלית וכוכב מיכאל, תוכנן לשרת את שני המושבים.

כעבור ארבע שנים, בחודש יוני 2002, הוציא מינהל מקרקעי ישראל מכרז במסגרת מקב"ת, להחכרת שטחי ההרחבה. היזם ג'ייק ליבוביץ' מניו-יורק ניגש לבדו למכרז וזכה במכרז לשלב א' הכולל 500 יחידות. הוא התחייב להשקיע בתכנון והקמת התשתיות ובבניית הדירות ובתמורה יקבל בשלב א' 400 דירות. בכוונת ליבוביץ' לגשת גם למכרז המינהל לשלב ב' של הבנייה.

ליבוביץ' משווק בימים אלו, את המתחם החדש ליהודים אמידים בעלי אמצעים מארה"ב, אירופה, אוסטרליה ודרום-אפריקה, המעוניינים להשתקע בארץ.

ליבוביץ' מוסיף, כי רבים מרוכשי הבתים בפרויקט הביעו את רצונם להשקיע במיזמים שונים בשטח היישוב, הכוללים בין היתר מרכז רפואי, הקמת פרויקט לדיור מוגן, מפעלי היי-טק וביוטכנולוגיה, מיזמי תיירות ועוד. לדבריו, "פרויקטים אלו ייצרו מאות מקומות עבודה לתושבים מאזור בית שמש, קריית גת ומיישובי המועצה האזורית מטה יהודה".

לדבריו, עלות הקמת היישוב החדש נאמדת בכמיליארד דולר, ותכלול, בין היתר, הקמת תשתית תת-קרקעית של חשמל, מים וביוב, מערכות תחבורה פנימיות, מיחזור אשפה ועוד.

כיום הוועדה המחוזית הפקידה להתנגדויות את התב"ע המתוכננת למתחם החדש, ואם לא יהיו התנגדויות התוכנית תצא לפועל.

אזור בית שמש ממוקם בין הרי ירושלים לשפלת החוף וכיום, מספר תושבי בית שמש נאמד ב-63 אלף תושבים, המאכלסים כ-8,000 דירות 50% מתושבי העיר מתחת לגיל 21 ו-78% מתושביה מתחת לגיל 40. תחום השיפוט של בית שמש מקיף 50 אלף דונם, בהם מתוכננת תוספת של 29 אלף דירות עד לשנת 2020. היקף האוכלוסיה צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2020 והוא נאמד בכ-150 אלף תושבים.

הנגישות הקרובה לירושלים (25 דק' נסיעה), לגוש דן (34 דק' נסיעה), לדרום הארץ (30 דק' נסיעה), הפעלתה של "רכבת הפרברים" המתוכננת, שתקצר את משך הנסיעה למרכז תל אביב ל-20 דקות, השלמת סלילתו של כביש 39, העתיד לחבר את בית שמש והיישובים הסמוכים לה, לכניסה הדרומית של ירושלים, כביש מס' 6 ("חוצה ישראל"), העובר בסמוך, וכעת הקמת היישוב החדש, הופכים את בית שמש והיישובים הסמוכים לה לאלטרנטיבה מעניינת.