מאמצע 1999: אמריקן איירליינס ואל-על יאחדו את טיסותיהן בקווי ישראל-ארה"ב

הערכות: ההסכם יפגע בחברות האמריקניות ויגדיל טיסות אל-על * אל-על נמנעה עד כה מהסכם כזה מסיבות בטחוניות

חברת התעופה אמריקן איירליינס, שהיא חברת התעופה הגדולה בארה"ב ובעולם, ואל-על, יאחדו את מערך טיסותיהן מארה"ב וצפון אמריקה לישראל וממנה, החל מאמצע שנת 1999. כך נודע ל"גלובס".

נשיא אמריקן איירליינס, דון קרטי, העריך בראיון ל"גלובס", כי הדבר יביא להיחלשות חברות התעופה האמריקניות הפועלות בשוק הישראלי, ולהגדלה משמעותית בפעילות אל-על לצפון אמריקה. הטיסות לארה"ב הן מוקד הרווח העיקרי של אל-על, וההסכם עם אמריקן איירליינס הוא הראשון מסוגו שעליו חתמה.

הרקע לאיחוד מערך הטיסות הוא הסכם להטסה משותפת של נוסעים (קוד שרינג), שעליו חתמו החברות לפני כשנתיים. יישומו עתה, באישור משרד התחבורה האמריקני, הביא למעשה למצב, שלפיו אמריקן איירליינס, שלה כ-850 מטוסים ו-300 יעדים בעולם, תתחיל למעשה לטוס לישראל, אף שלא תבצע טיסות ישירות.

אל-על תמכור את טיסותיה תחת הקוד "אמריקן איירליינס", והחברה האמריקנית תציע טיסות ממאות יעדים בארה"ב תחת הקוד "אל-על".

מערך הטיסות יפעל בצורה הבאה: אמריקן איירליינס וחברת הבת אמריקן איגל, יטיסו - ברחבי ארה"ב ומשאר יבשת אמריקה - נוסעים לשני היעדים המרכזיים של אל-על בארה"ב - ניו-יורק ושיקאגו. שם יועברו הנוסעים למטוסי אל-על שיטיסו אותם לישראל.

אל-על נמנעה עד כה מחתימה על הסכמים מסוג זה מסיבות ביטחוניות, מחשש למעבר בלתי מבוקר של נוסעים ומטען למטוסיה. ל"גלובס" נודע, כי בניו-יורק ובשיקגו יותקנו מערכות מיוחדות, בעלות מיליוני דולר, שיאפשרו לאל-על לפעול באותם סטנדרטים בתחום הביטחון, שבהם היא פועלת בארץ.

יישום ההסכם התעכב בשל דרישת משרד התחבורה האמריקנית, לאפשר ליישם בישראל הסכמים דומים של חברות תעופה אמריקניות ואירופיות. אל-על התנגדה לכך, וחששה מהצפת השוק במטיסים אמריקניים דרך מדינה שלישית