"לעשות עולם טוב יותר, לא?"

זוהי המטרה של האמן הצרפתי המצליח פבריס איבר, שבין תערוכת ענק בסין ואנדרטה בפריז הגיע לישראל כדי לעשות כבוד ליונה פישר ולשתף פעולה עם מכון ויצמן > יהושע סימון

מבחינתי אמנות היא צורת תקשורת - תירוץ לתקשר עם אנשים", אומר פבריס איבר, אחד האמנים הבכירים בצרפת, שהגיע לארץ לרגל תערוכת 'יונה בבצלאל - חלק ב'', "תפקיד האמן הוא לתווך - האסטרטגיה היא לעשות עולם טוב יותר, לא?"

בתערוכת המחווה לאוצר יונה פישר, איבר מציג קטעי וידאו מעבודות קודמות ורישומי עיפרון של דמותו של פישר על קירות הגלריה. התערוכה מוצגת, כמו קודמתה, בחלל התצוגה של בצלאל בתל-אביב ומתמקדת באמנים ששיתפו פעולה עם פישר משנות השמונים ואילך, אוצרות את התערוכה שרית שפירא וסנדרה וייל.

האמנים הצרפתים המשתתפים בתערוכה צברו מאז שנות השמונים והתשעים מעמד בינלאומי, והם הגיעו לארץ בחסות המחלקה לקשרי תרבות של שגרירות צרפת, ליצור עבודות חדשות ומיוחדות לתערוכה כמחווה לכבודו. ביניהם מארי-אנג' גיימנו, ז'ורז' דופן, אן-מארי פילר, ז'אן-ז'אק רולייה ואיבר.

1,000 אסיסטנטים

איבר, המחלק את זמנו בין פריז ושנגחאי, עובד בימים אלה על תערוכה במוזיאון הרצליה, וכן על פרוייקט תצוגת קבע במכון ויצמן בו יוצמדו לוחות זיכרון לעצי המכון, "במשך השנים הם יכנסו פנימה, ככל שהשנים יעברו - בסוף הם יבלעו. כשיחתכו את העץ, ימצאו את הלוח בתוך הטבעות שלו, עם מסר מהעבר". איבר הציג בעבר בארץ ב-96', בתערוכה 'We' יחד עם אורי צייג. תערוכה שאצר פישר במוזיאון ישראל.

"אני אוהב דברים גדולים - אולי אני לא רוצה למות", הוא אומר בלובי של מלון הילטון, כשבשולחן השכן צלמים גוהרים על עמי אילון ופנחס ולרשטיין שבאו לדון ב"קרע ההתנתקות". "קל לחשוב שאמנות היא גמורה. אבל בכל פעם אתה יכול לשנות דברים - חשוב לחשוב על השינוי. כשאני מתחיל פרוייקט, אני מתחיל עם משפט אבל לא מסיים אותו. תערוכה היא סדנא לניסויים - יש דרכים רבות בשבילי לדמיין תערוכה, לא רק ציור. אתה יכול לבכות או להריח". בימים אלה הוא עובד על תערוכה שתיערך במאה מקומות בסין, והיא כוללת 1,000 אנשי צוות. בקרוב הוא מסיים פרוייקט ענק של בניית אנדרטה לחולי איידס בפארק לה-וילט בפריז, הכולל 1001 מ"ר של קרמיקה, ו-10,000 אריחים, כל אחד מצוייר.

האנדרטה תיפתח במרץ והיא מקום מפגש יותר מאשר מצבה לזכר המתים. "אנשים יבואו ללכת על ציור אמיתי. היה לי חשוב מאוד התהליך - עשיתי את האריחים במכסיקו, במפעל הקרמיקה הגדול בעולם. מאחר וזו מדינה קתולית, היה לי חשוב להביא לתודעת הציבור את מגיפת האיידס, שמתעקשים להתעלם ממנה. שבעה חודשים ציירתי בשטח ציבורי מול האנשים, ונפגשתי עם חולים - זו הייתה הפעם הראשונה שכתבו בעיתונים במכסיקו את מספר האנשים החולים באיידס".

עבודותיו של איבר מתייחדות במשחקיות ילדית, לאו דווקא תמימה. 'איים', סדרת ציורים שיצר ב-1989, הציעה להוריד את גובה פני הים, כך שכל היבשות יתחברו, 'תרגום' מ-91' היא חתיכת הסבון הגדולה בעולם המתועדת בספר שיאי גינס. מאז שנות התשעים איבר זוכה להצלחה בינלאומית. ב-1997 הוענק לו פסלון 'אריה הזהב' בביאנלה של וונציה על עבודתו בביתן הצרפתי - הפיכת הביתן לאוהל ענק ששימש כאולפן טלוויזיה במשך שבועיים. אתר האינטרנט שלו, www.hybert.com, זכה בתואר 'אתר האינטרנט החשוב ביותר' ב-1998.

אמנות שימושית

מזה מספר שנים איבר יוצר POF (Prototypes d'objects en fonctionnement), 'אב-טיפוס לאובייקט שימושי'. "מוצרים שאני יוצר לפני שאני יודע מה יהיה השימוש שלהם". עד כה איבר יצר 150 סרטוני וידיאו בהם אמן הדראג אליאן פין קרינגטון מלמד באיזו אופן ניתן להשתמש באובייקטים שיצר. בין השאר, ניתן למצוא בין ה-POF כדורגל מרובע, קביים שבסופם מראה לבדיקה מתחת לרכב, דובי מתנפח ללבישה, ומוצר 'אנטי-טראומטי' לירקות, שיעזור להם לעבור בשקט את תהליך החיתוך.

לפני שבועיים יצא בצרפת DVD מיוחד של איבר הכולל חמש שעות של עבודות וידאו, מתוכן שעה של תיעודי POF. "אני פוליטי בדרך העבודה שלי. אני תמיד מודע לזמן שבו העבודה נעשית. אנחנו באותו עולם, אבל בכל מקום הזמן שונה. באירופה אמנות היא לנצח, חושבים. כאן רק לכמה שנים, אז אתה שוכח ושוב נזכר. יש כאן שלושה זמנים לחיים, לא כמו באירופה. בגלל זה הפרוייקט שלי במכון ויצמן - אני מניח את הלוחות, אז שוכחים מהם, ואחר-כך מגלים אותם מחדש". *

'יונה בבצלאל - חלק ב'', רח' סלמה 60 ת"א, עד 19.2