הממשל האמריקני לא יוכל לעקל רווחי יצרניות הסיגריות - 280 מיליארד דולר

מניות היצרניות זינקו בעקבות פסיקת בית המשפט לערעורים, לפיה הקנס האדיר אינו חוקי

בית המשפט לערעורים במחוז קולומביה, שבו שוכנת בירת ארה"ב, דחה שלשום (ו') את בקשת ממשלת ארה"ב לאלץ את יצרניות הסיגריות לשלם סך של 280 מיליארד דולר בגין רווחיהן בעבר. החלטת בית המשפט ביטלה את הקנס הגבוה ביותר שהוטל עד כה על יצרניות הסיגריות. בתגובה לפסיקת בית הדין לערעורים נרשמה עליה חדה במניותיהן של יצרניות הסיגריות.

ברוב של שני שופטים נגד שופט אחד החליט בית המשפט, שהקנס האדיר שדרשה ממשלת ארה"ב להטיל על יצרניות הסיגריות אינו עולה בקנה אחד עם החוק הפדרלי. לאחר היוודע פסק הדין, זינקו מניותיהן של יצרניות הסיגריות, ומדד יצרניות הסיגריות של S&P נסגר בעליה של 4.92%.

החלטת בית המשפט לערעורים מבטלת את פסק הדין שנתנה ערכאה משפטית נמוכה יותר במאי 2004, וגוזלת מידי הממשלה את הקלף החזק ביותר שלה במאבקה נגד יצרניות הסיגריות. אנליסטים מעריכים שכעת תיאלץ הממשלה להגיע להסדר עם היצרניות.

היועץ המשפטי של יצרנית הסיגריות אר. ג'יי. ריינולדס, צ'רלס בליקסט, פרסם הודעה שבה נאמר שפסיקת בית המשפט לערעורים "חוללה תפנית מהותית במאבקו של משרד המשפטים של ארה"ב נגד יצרניות הסיגריות".

בנוסף לקנס כספי, מבקשת ממשלת ארה"ב גם להחמיר את כללי השיווק והפרסום של הסיגריות באופן שיבליט את האזהרות לגבי הנזק הבריאותי שהן גורמות.

הנתבעים בתביעתה של ממשלת ארה"ב, שהוגשה ב-1999, הם קבוצת אלטריה ויחידתה פיליפ מוריס בארה"ב, יחידת לורילרד טובקו של לואס קורפ, קבוצת קרולינה, קבוצת וקטור, קבוצת ליגט, יחידת אר. ג'יי. רייינולדס של ריינולדס אמריקן, ויחידת BAT אינבסטמנטס של בריטיש אמריקן טובקו.

מניית קבוצת אלטריה נסגרה שלשום (ו') בעליה של 3.26 דולר, 5.11%, ובמחיר של 67 דולר בבורסת ניו יורק, לאחר שבמהלך המסחר זינקה ל-68.50 דולר - הרמה הגבוהה ביותר בעשר השנים האחרונות.

מניית ריינולדס אמריקן נסגרה בעליה של 3.69 דולר, 4.5%, ובמחיר של 85.60 דולר. מניית קבוצת קרולינה נסגרה בעליה של 1.52 דולר, ובמחיר של 33.50 דולר, ומניית קבוצת וקטור בעליה של 47 סנט, ובמחיר של 16.53 דולר.