חברת החשמל תפצה ב-100 מיליון שקל רשויות מקומיות שבהן עוברים קווי הולכה

החברה תפריש בדו"חות 2004 741 מיליון שקל בשל שינוי בהתחייבויות האקטואריות לשכר עובדיה

חברת החשמל הודיעה בסוף השבוע, כי תזקוף 100 מיליון שקל לעלות קווי ההולכה שלה במסגרת דו"חותיה הכספיים לשנת 2004, כדי להבטיח שיפוי לרשויות המקומיות שבתחומן אמור לעבור מוביל החשמל הארצי - קווי ההולכה 400 קילו-וולט.

חוק התכנון והבנייה קובע כי בעלי זכויות במקרקעין שנפגעים על-ידי תוכנית מתאר, זכאים לפיצויים מהוועדות המקומיות שבתחומן חלה תוכנית מתאר זו. לצורך הקמת קווי 400 קילו-וולט נדרשות תוכניות מתאר ארציות.

חברת החשמל התחייבה לשפות את הוועדות המקומיות שבתחומן חלות תוכניות אלה במלוא הסכומים שהוועדות ייאלצו לשלם לבעלי המקרקעין שייפגעו. ההתחייבות לשיפוי ניתנה אחרי שהובהר לחברת החשמל, כי אי נתינת ההתחייבות תמנע אישור התוכניות.

חברת החשמל הודיעה עוד בסוף השבוע, כי בעקבות תוצאות ביניים של מחקר באוצר, ולפיו שיעור הגידול באורך החיים גבוה ממה שהונח בעבר - תיאלץ החברה לבצע שינויים אקטואריים שכר העובדים - בהתבסס על ההנחה האקטוארית בדבר שיעור הגידול הממוצע העתידי בשכר, שישתנה מ-3% ל-3.36%.

השפעת שינויים אלה על ההתחייבות האקטוארית תביא לרישום הפרשה בדו"חות הכספיים ל-2004 בסך 741 מיליון שקל (519 מיליון שקל לאחר השפעת המס).

לדעת החברה, יש לאמץ שינוי זה כבר בדו"חות בשנת 2004, בהנחה שיאומץ על-ידי כל קרנות הפנסיה מהדוחות הכספיים של 2004.

החברה מציינת, כי קיבלה בדצמבר אשתקד טיוטת דו"ח של צוות היועצים לבחינת הכללת עלויות הפנסיה בתעריף החשמל, שמונתה על-ידי הרשות לשירותים ציבוריים חשמל. לנוכח המלצות הצוות ולנוכח דעתו של האקטואר החיצוני של החברה, יש להתבסס על המודל המופיע במחקר האוצר.

משמעות יישום המלצה זו היא שימוש בסולם שכר אישי הן על פי גיל ומין והן על-פי הערכה לגידול שכר כללי. בהתאם להערכת החברה, שיעור הגידול הריאלי השנתי בשכר יהיה בשיעור של 1% מעבר לגידול בסולם השכר האישי, שיעור המשקף את מדיניות השכר של החברה בעתיד.

הנחיות משרד האוצר לקרנות הפנסיה הן להשתמש בשיעור גידול ריאלי שנתי בשכר של 2%, שהוא שיעור עליית השכר הממוצע במשק.