הבורר בקו הרכבת המשודרג לירושלים מותח ביקורת: הנהלת הפרויקט לא מקצועית

לחילופין, החלטותיהם נקבעות ללא בדיקה ובסיס; הפרויקט קודם נגד דעתם של מומחי תחבורה

"הנהלת הפרויקט וגם נציגי הרכבת שטיפלו בפרויקט או שאינם מקצועיים או שהחלטותיהם נקבעות ללא בדיקה ובסיס". כך כותב הבורר אינג' אבנר בר-סלע, שנדרש להכריע במחלוקת הכספית בין חברת התשתית מי- ערד לרכבת ישראל, בפרויקט הקו המשודרג לירושלים.

בר-סלע כותב עוד, כי החלטות שונות מבוצעות תוך תעתוע של כל המערכת ויצירת אי אמון בין המזמין, הקבלן וקבלני המשנה.

לדבריו, לאחר סיכום כלשהו מובעת חרטה, נוצר אי-ביטחון בהחלטות. לדברי הבורר, אז הרכבת פונה ליועץ חיצוני שלא רואה ולא מכיר את השטח, ומשולחנו כותב החלטות.

לדבריו, "הליכים אלה של ההחלטות יוצרים עיכובים ולחוסר מוטיבציה של המבצעים".

פרויקט הקו המשודרג לירושלים ספג ביקורת נוקבת בשל חריגה בעלויות, עיכוב בלו"ז, האפקטיביות התחבורתית ועוד. מבקר המדינה בודק גם הוא את הפרויקט.

הבסיס לבעייתיות בפרויקט היא העובדה שמדובר בפרויקט שקודם על רקע החלטה פוליטית, המנוגדת לעמדת הפקידות המקצועית במשרד התחבורה.

בנוסף, היה תכנון לקוי שלא תאם את המצב בשטח. כתוצאה מכך תוכניות העבודה שונו לעיתים תכופות בתדירות ובהיקפים חסרי תקדים.

חברת מי-ערד שזכתה במכרז להקים את המסילה מאיזור בית שמש לכיוון בר-גיורא, טענה כי היקף העבודה הוכפל ואף שולש.

לטענתה, היא אפילו הציעה לעצור את הפרויקט כדי להיערך לתכנון מחודש.

מי-ערד דרשה תוספות תשלום והבורר אישר תוספת של 48 מיליון שקל.

בר-סלע מציין, כי העבודות בשטח לא תאמו את התכנון המקורי ומתוך 43 קירות תמך שנאלצה מי-ערד להקים בשל הטופוגרפיה, 42 לא נכללו בתכנון המקורי.

מי-ערד סירבה להגיב לידיעה כיוון היא מצויה בהליך משפטי מול הרכבת בעניין פסק הבורר.

מנכ"ל הרכבת, יוסי מור, אמר בתגובה: "הרכבת הגישה בקשה לביטול פסק בורר ותמתין להכרעת בית המשפט בעניין".

גורמים בכירים במשרד התחבורה אמרו כי תמוהה בעיניהם התנהלות מי-ערד שמזה חודשיים לא פעלה לתת תוקף של פסק דין לפסק הבורר.

לטענת הגורמים, ההסבר להתנהלותה של מי-ערד היא העובדה שמי-ערד בעצמה יודעת שלא ניתן יהיה לאשר פסק בורר חד-צדדי שכזה.