ישראל והודו עומדות לחתום על הסכם סחר מורחב שיכלול שת"פ בהשקעות

ברוש לממשלה: ניתן להגדיל הייצוא להודו בעשרות אחוזים אם בין הצדדים ייחתם פרוטוקול פיננסי

שיתוף הפעולה בין חברות ישראליות להודיות צפוי להעמיק בקרוב, בעקבות הכוונה לחתום על הסכם סחר מורחב בין המדינות, אשר יכלול גם שת"פ בהשקעות. כיום קיימים 150 הסכמים בין חברות ישראליות להודיות, לפיתוח משותף, ייצור מקומי, או שיווק והפצת המוצרים של החברות הישראליות בהודו.

על החתימה על ההסכם החדש, הודיע היום (א') יו"ר מכון הייצוא ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לקראת קיומו בתל-אביב מחר של מפגש בין תעשיינים ויצואנים ישראלים לנציגי הארגונים הכלכליים בהודו ונציגי הממשלה, בראשות מזכיר הסחר של הודו, שרי מאנון.

במפגש, במתכונת של צוותי חשיבה משתי המדינות, ידונו הצדדים בחתימת הסכם הסחר המורחב, שצפוי להרחיב את השת"פ בתחומי אגרו-תעשיות וחקלאות, טקסטיל, טלקומוניקציה, פרמצבטיקה, כימיקלים, תשתיות, אבטחה, איכות סביבה ותוכנה.

ברוש העריך כי ניתן להגדיל את הייצוא הישראלי להודו בעשרות אחוזים לשנה, אם ישראל תנקוט מספר צעדים, שבראשם חתימה על פרוטוקול פיננסי, שיקל על חברות ישראליות השגת מימון לפרויקטים במחוזות השונים של הודו, בתחרות מול מדינות אירופיות המעניקות זאת.

צעדים נוספים הם מחקר שוק מקיף שיבחן את הכשלים בעבר ואת האסטרטגיה הנדרשת לחדירה, הקמת קרן לסקרי היתכנות בהיקף 100 אלף דולר לסיוע לחברות בהקטנת הסיכונים, וכן יצירת שת"פ עם הגופים הפעילים במימון השקעות ופרויקטים בהודו.

במפגש מחר ישתתפו 15 מנציגי הארגונים הכלכליים וממשלת הודו, ואילו מהצד הישראלי ישתתפו ראשי חברות מרכזיות הסוחרות עם הודו, בהם יו"ר בייטמן הנדסה, שוקי רז, נשיא דגם מערכות, ישראל אשר, יו"ר אלול, דוד קוליץ, יו"ר אי אנד טי, עמירם שור, ונציגיה הבכירים של מוטורולה, יוסף מורגנשטרן וסמי וסרמן.

עוד ישתתפו יו"ר תעשייני הטקסטיל ומנכ"ל אופיס טקסטיל, רמזי גבאי (תעשיית הטקסטיל הישראלית מאוימת עקב הייבוא מהודו), מנכ"ל אוסם אינטרנשיונל, גד פרופר, יו"ר פלסטרו גבת, צבי שור, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות, משה נחום, ומנכ"ל מכון הייצוא, חיליק אסיה.

הייצוא התעשייתי להודו (ללא יהלומים), גדל אשתקד ב-79% והסתכם ב-339 מיליון דולר, והיבוא גדל ב-22%, ל-330 מיליון דולר. השנה צופים גידול של 40%-30% נוספים בייצוא התעשייתי של ישראל להודו.

במהלך ביקורו של שר התמ"ת אהוד אולמרט בהודו ביוני אשתקד, קבע עם עמיתו שר התעשייה ההודי, קמאל נאת', יעד משותף ל-2008, לסחר הדדי בהיקף 5 מיליארד דולר (כולל יהלומים), לעומת 2.1 מיליארד דולר (כולל יהלומים) ב-2004.