התוכנית לפיתוח תשתית לרוכבי אופניים לא מתקדמת

למרות קיומה של תוכנית לפיתוח תשתיות לרוכבי אופניים בארץ, שתוכננה בשיתוף מע"ץ, קק"ל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, היא אינה מיושמת בשל העדר תקציב. כתוצאה מכך עולה מספר רוכבי האופניים הנפגעים בכל שנה בתאונות דרכים. כך קובע איגוד האופניים.

איגוד האופניים מונה 1,000 חברים. ברחבי הארץ 70-100 אלף רוכבים ספורטיביים בתחום אופני הכביש ואופני השטח. בארץ נמכרים מדי שנה 200 אלף זוגות אופניים והענף מגלגל עשרות מיליוני שקל בשנה.

מנתוני האיגוד מתברר, שבעקבות העלייה במספרם של רוכבי האופניים בשנים האחרונות, עלתה גם מעורבותם בתאונות דרכים קטלניות או בתאונות שגרמו לפציעות קשות.

ב-2004 נפגעו בכבישי הארץ 386 רוכבי אופניים, לעומת 339 רוכבים שנפגעו ב-2003. רוב הפגיעות נגרמו בשל התנהגות הנהגים בכבישים. למספר זה יש להוסיף פגיעות נוספות שלא דווחו.

התוכנית כוללת הקמת מסלולי אימונים ותחרויות יעודיים המופרדים מהכבישים, בין השאר בניית שבילים טבעתיים ביערות ובשטחים פתוחים. במהלך 2005 מבקש האיגוד להקים מסלול מרובע ברמת מנשה, ולסלול שבילים בלטרון במסלול הידוע בכינוי - המשולש. עוד מציע האיגוד הצבת שלטים בכבישים המוגדרים כשקטים המצביעים על נוכחות רוכבי אופניים, בעיקר בשבת בבוקר. ב-2005 מתכנן האיגוד להציב שלטים כאלה בגליל, בכרמל, בשפלה, פרוזדור ירושלים ובנגב המערבי. הכבישים השקטים המיועדים לרוכבי אופניים נפוצים באירופה.

ב-2005 מתוכננת סלילת שבילי אספלט מוארים בין ערים קרובות, כולל הפרדה מרכב ומהולכי רגל. הנתיב המתכונן הראשון, שישמש כניסוי, מתוכנן על כביש נתניה-תל אביב-ראשון לציון.