דרוש גאון

אחרי שכתב על עצמו ספר, כנראה שכל מה שנותר לבני גאון לשאוף אליו הוא לככב בסדרת טלוויזיה, שתשודר אצל זכיינית שהוא במקרה בעל מניות עיקרי שלה. עם עלייתה לשידור של התוכנית החדשה של טלעד, "דרוש מנהיג", גאון מגלה מה עמד מאחורי הכנסת השותפים החדשים לטלעד רגע לפני המכרז על ערוץ 2, מדבר על ההדלפות לתקשורת, מנסה להסביר למה הוא לא מחקה את יעקב פרי ב"השגריר", ומודה שהוא נהנה מכל רגע על הסט > יעל גאוני

"אני לא שחקן. לצורך זה יש מישהו אחר במשפחה שהוא טוב ממני (אחיו, יהורם גאון י.ג). אני באמת רואה בתפקיד שאני עושה בתוכנית הזו שליחות מסוימת. אתה שם מוניטין שלך מול מאות אלפים או מיליוני צופים. אני לא מוכר את עצמי. אני מין מנחה שלעיתים צריך לקבל החלטה על פרישת מועמד זה או אחר, ואני מנמק למה". כך מסביר איש העסקים בני גאון את תפקידו כיו"ר הפורום בתוכנית הריאליטי החדשה של זכיינית ערוץ 2 טלעד, "דרוש מנהיג", שתעלה לאוויר לראשונה הערב.

גאון, בהופעה ראשונה ככוכב סדרת טלוויזיה מנסה להסביר, בראיון ל"גלובס", מדוע הסכים לקחת חלק כה מרכזי בתוכנית בידור מסוג ריאליטי בטלוויזיה. למרות שהוא מנסה להסתיר את התרגשותו מהסדרה החדשה ומתפקידו הראשי, נראה שהיא גדולה מאד, ואולי אפילו יותר מההתרגשות לקראת מכרז ערוץ 2, שיכריע בין השאר אם טלעד (בה מחזיק גאון ב-19.37% במידה ואכן תזכה במכרז) תמשיך או תחדל.

גאון מפרגן רבות לתוכנית ולמפיקיה, וברגע של גילוי נאות הוא אומר: "אני אכן בעל מניות בטלעד, אך הייתי עושה את התוכנית הזו שוב, בהתנדבות עם כל זכיין אחר שהיה עושה אותה. לזכותה של טלעד ייאמר, לשמחתי, כי היא עלתה על הרעיון, ולי אין ספק, שזו תהיה הצלחה גם ברייטינג וגם כזו שידובר בה רבות והיא תעסיק את צופיה".

* אתה צופה לטלעד הצלחה עם "דרוש מנהיג" כמו שקשת הצליחה עם "השגריר"?

"אני לא משווה, זו נקודת המוצא שלי. זו טעות להשוות. העובדה שאני לוקח חלק בתוכנית היתה פועל יוצא לכך שאני באמת ובתמים מאמין שהבעיה החברתית והקהילתית מאוד רגישה במדינת ישראל. שכחנו את החמלה, שכחנו את הנושא החברתי, שבאיזשהו מקום הוא ציפור הנפש שלנו.

"כשבאו אלי והציגו לי את התוכנית, שמהותה היתה ללקט 12 אנשים טובים שייצגו את כל רבדי אזרחי מדינת ישראל שלכל אחד מהם ישנו חלום לתרום לקהילה, ומשהושגה התרומה של קרן רש"י של 5 מיליון שקל שייעודה תרומה לקהילה, זה נראה לי אתגר נהדר, שיכול בעתיד להגיד ליזמים שרק המעז מנצח - ובלבד שיעז. ואלה העזו ונכנסו לתחרות שהיא דורסנית מאוד. אני לא מתחפש למכרז. אני רואה 12 צעירים מדהימים ביופיים הפנימי ובנכונות שלהם לעשות משהו לקהילה, אך אין להם את האמצעים לעשות את הדברים".

אנחנו לא טאלנטים

* תעמדו בסטנדרטים שהציב ה"שגריר" של קשת?

"'השגריר' עשתה עבודה טלוויזיונית מעולה. בקשר לעבודה תוכניתית יש לי ספק. אני לא חושב שכל אלה שמשתתפים היום בצד של חברי הפורום (ב'דרוש מנהיג' י.ג), הדירקטורים המחליטים, יצטרכו להיות מחר מוגדרים כ'טאלנטים' של טלעד. אנחנו לא טאלנט, אלא באים להגיד משהו. מעבר לכך, ל'דרוש מנהיג' יש יתרון יחסי גדול: הוא מדבר עברית, מסתכל בגובה העיניים ומתמודד עם הבעיה המרכזית היום של החברה, של הולכה ושל מנהיגות".

* הרבה אנשי עסקים מעוניינים היום להשתתף בתוכניות טלוויזיה, ולאו דווקא תוכניות בהם מראיינים אותם על תחום עיסוקם.

"אני שולל את הנושא של אנשי עסקים מובילים. אני יכול לדבר רק על עצמי. מהיום שאני מתבטא לקחתי חלק בניסיון לסייע לרובד הפוליטי להכיר בעובדה שאנו צריכים לתת כתף למי שישיג את היעד המרכזי שהצבנו לעצמנו - שלום עם שכנינו, פתרון הבעיה הפלסטינית וביטחון שהוא המרכיב המרכזי לפיתוח כלכלי.

"לא חסכתי אמירות ומאמצים לקחת בזה חלק. צר לי שהרבה מאוד אנשים מהתחום העסקי באיזשהו זמן פרשו מחשיפה גלויה של אמירתם הפוליטית, ואם תסתכלי היום מי מתבטא בתחומים אלה תראי שיש מעטים, ואני שמח לומר שאני אחד מהם".

* טלעד הצליחה לספק רשימה מרשימה של אנשי עסקים שיהיו חלק מהתוכנית. אתה תעמוד בראש כיו"ר "פורום המנהיגות" ואליך יצטרפו בין השאר גם אוריאל רייכמן, הרב לאו, נאווה ברק, מאזן גנאים, יצחק פטרבורג, עו"ד רם כספי, יום טוב סמיה ואריה עמית. היה קשה לרתום את כולם או שהם נענו בשמחה?

"עם כל הצנעה, אני פניתי לאנשים ואמרתי שאני משתתף בתוכנית, ושאשמח שיתנו יד לעניין, והיתה היענות מוחלטת".

* גורמים בהפקה לוחשים לי שאתה נהנה מכל רגע.

"אני בהחלט נהנה. אני נהנה מהעובדה, גם אם זה אולי נשמע ארכאי, שיש לנו דור נהדר. אנחנו לפעמים שוכחים שצומח פה דור צעיר שמעבר לרצון בצד הקפיטליסטי יש לו אידיאולוגיה, רצון טוב וכמיהה לשנות. הוא לא אוהב את מה שקיים, והוא נכון גם לעשות דברים. בהסתכלות הזו יש עתיד. אם הדור הזה מבין שאם המערכת הפוליטית היא לא לרוחו או המנהיגות הפוליטית זה מה שהוא שואף אליה, והוא רק צריך רוח גבית, ואם במישהו מהם יתעורר הדחף ללכת בתחום הניהול הפוליטי או המעורבות הפוליטית, זה הישג אדיר שכל עם ישראל ואני בתוכו נצא נשכרים.

"אני אומר לך בכל הכנות, הצטלמתי והתראיינתי הרבה בחיים ואני לא צריך להגיד ששמי הוא בני גאון ומה היה תפקידי הקודם, החשיפה שלי מספיקה בהחלט. אני מאוד חשוף, אך באיזשהו מקום זה לא המוטיב של מצטלם, זה קשקוש. המוטיב המרכזי הוא ההסתכלות של הצופה בתוכנית הזו והחזרת המוצר שנדד ממחוזותינו - המוצר שנקרא תקווה. ואם נחזיר אותו לאקטואליה, אז אני כמנכ"ל מסייע לבנות את סיירת מנכ"ל".

בנימין ויעקב

* אתה באמת מאמין שאתה הולך לגדל את ראש הממשלה הבא באמצעות התוכנית?

"אני לא חושב שמהתוכנית הזו יצא מנהיג מדינת ישראל, כי בסופו של יום זו תוכנית טלוויזיה, ואני לא רוצה את הצביעות הזו. אך יחד עם זאת עשוי לצאת ממנה מנהיג חברתי, חבר כנסת, מנהיג מוניציפאלי שהתוכנית הזו היתה עבורו כנפי נסיקה".

* במה בני גאון יהיה שונה מיעקב פרי?

"אני בנימין והוא יעקב".

* אתה לא מרגיש שאתה עושה לו ME TOO?

"כיוון שאינני חוזה לעצמי קריירה טלוויזיונית מעבר לתוכנית הזו, וההצטרפות שלי אליה היתה בגלל מהותה ובגלל אמונותי שיש פה תרומה אני לא ניסיתי להשוות, אני לא נמצא בתחרות עם אף אחד. אני יודע דבר אחד ואני ועם כל הצנעה אני אומר את זה, מה שעשיתי עד עכשיו עשיתי טוב".

* מה הדרישות שלך ממנהיג?

"מנהיג בעיני הוא מנהל/מנצח, שהנגנים הם תזמורות כפופה והוא מביא אותם בגיבוש יחידתי לביצוע משימות להישגיות בלתי מתפשרת. הם, בוחריו או נגניו, משתתפים בניצחונותיו ושותפים מלאים לכשליו. מנהיג צריך להיות בעל עוצמות של נחישות, קביעת יעד, הישגיות והבנה שהוא מקבל לידיו פיקדון לזמן קצוב שהוא חייב למסור אותו לבא אחריו במצב טוב יותר ממה שהוא קיבל אותו. מנהיגות לא נלמדת. היא גם תכונה מולדת.

* מיהו מנהיג בעינייך?

"למרות שלא בחרתי באריאל שרון, אני חושב שהוא היום מגלה כושר מנהיגות יוצא מגדר הרגיל בהולכת מהלך של התנתקות. הוא מדלג על הרבה מהמורות ומכשולים, נחוש לבצע ואני חושב שיחד עם כל עם ישראל ויחד עם המגזר העסקי אני מאחל לו הצלחה".

* ההשתתפות בתוכנית תעשה טוב לעסקים שלך?

"לא. אין לזה נגיעה בכלל, ההיפך".

* זה לא מוזר בעינייך שאתה בעל מניות בטלעד ומככב באחת הסדרות הבולטות שלהם, במיוחד כשמדובר בעונת האביב שמשודרת בזמן המכרז?

"למה? מה קרה? זה שאני בעל מניות - זה מפריע או תורם? זה שום דבר, ואני לא רואה בזה שום דבר. אם מישהו אחר היה פונה אלי עם תוכנית כזו הייתי עושה את זה כי אני מאמין במהות שלה, לא בשום דבר אחר".

* באחרונה אמרו שנראה שטלעד מנסה קצת לחקות את קשת, שתוכנית כזו לא נמצאת ב-DNA שלה.

"אני לא מתיימר להיות מומחה ל-DNA ואין לי שום תואר ברפואה. אני חושב שהאמירה של טלעד, וזו גם הסיבה שנכנסתי אליה כבעל מניות, היא בהיותה ירושלמית, בשמירה על ערכים ואיכויות. נכנסה לשם מנכ"לית חדשה (דורית ענבר, י.ג), וזה מסר יפה בעיני, שהיא מנכ"לית יחידה מבין כל המנכ"לים בתחום. היא נכנסה בלי להיות מקורבת לזה או אחר, אלא נבחרה לגופו של עניין בהנחה שהיא מבינה את הנושא ותיתן לנו יתרון יחסי, והיא ואנשיה הביאו את התוכנית. אין לי מושג איך זה בא ומתי זה בא. אני, כבעל מניות בטלעד, לא נמצא בשלב הניהול התוכני, כמו שאני לא חושב שהייתי מבקש ממנכ"ל טלעד שתהיה שותפה איתי בקביעה באיזה מכרז אזכה בתחום צינורות הגז ולהיפך".

התלונה למשטרה

* מה אתה חושב על כל התכתובות הפנימיות בתוך טלעד שדלפו החוצה? לא נעים ואפילו מביך לעמוד בתקופה כזו עם כותרות כאלה.

"לא הבנתי את הכותרת הראשית ב'הארץ' על הקשקוש הזה. זו היתה התבטאות צינית הומוריסטית של מישהו שכתב, והיתה הדלפה של מישהו שרצה לסגור חשבון עם מישהו אחר. פנינו למשטרה, והמשטרה חקרה וחוקרת. בסופו של תהליך, כל האירוע נופח בצורה דיספרופורציונלית למהות וללהט הגדול של האנשים המעורבים בנושא. אני חייב לומר כאן, אני לקחתי חלק בכנס ראש פינה לטלוויזיה ושם ראיתי כ-1,500 איש עם אמירות על הרעיונות והחזונות שלהם ועל התוכניות הגרנדיוזיות שלהם, אבל מתוכם היו שם אולי 20 איש שהם למעשה שמו את הכסף, והם מסתכלים גם על ההיבט הכלכלי שלא בא לידי ביטוי שם. לי אין ספק שיש סיכון רב בהיסחפות לאמוציה חסרת מעצורים בהשתתפות במכרז, כשמנגד לזה אני מברך את הרשות על אופיו של המכרז, על הגדרות המכרז ועל כך שחלק ניכר מהניקוד הוא מתמטיקה ולא הערכה, ובנוסף משאיר 30% לשיקול דעת".

* אינך חושב שהגשת תלונה במשטרה והעברת תיק החקירה לידיה הוא צעד מיותר?

"לא, זה לחלוטין לא מיותר, כי אחרת אתה לא מונע הדלפות עתידיות. אין ספק שאחד הדברים הכי בלתי סימפטיים היה ההליכה לפוליגרף, והדריקטוריון התנצל בפני העובדים על כך. אך בלהט של התלהמות כזו או אחרת לא היתה דרך אחרת, ולכן גיבינו את הפעולה. אני מניח שבאיזשהו מקום בחקירה יעלו הדברים על פני השטח, ואין לי ספק שמישהו יושב היום באי נוחות".

* מעריכים שגובה ה"ביד" שהוגש על-ידי רוב הקבוצות עומד על כ-100 מיליון שקל. אתם בלחץ?

"הנושא של ה'ביד' היה החלטה של היום האחרון להגשת המכרז. בבוקר התכנסו בעלי המניות אצל יו"ר הדריקטוריון יאיר המבורגר ושם החלטנו. כמה הגשנו, אני לא אגיד לך".

* ובכל זאת, אתם בלחץ?

תסתכלי לי בלבן שבעיניים, אני נראה לך בלחץ? את חושבת שהמבורגר בלחץ? אנו משתתפים כדי לזכות, ואני אגיד לך דבר יומרני: אני מאמין שאנחנו זוכים, אבל אני לא שולט בזה. אני יכול להגיד לך שעשינו הכל - ה"ביד", סוגה עלית והגשת המכרז עצמו - באופטימום שאנו יודעים לעשות".

* יש לעיתים תחושה שטלעד מסתבכת בין הרגליים של עצמה.

"בגילוי לב מוחלט, זו מלחמה תקשורתית של המתחרים להולכת ספין תקשורתי כזה או אחר, שרוצה ליצור מגננה של זכיין כזה או אחר. העובדות הן שגם קרן מרקסטון וגם אפריקה ישראל (שרכשו כל אחת 18% ממניות טלעד בתנאי לזכייתה במכרז, י.ג) קיבלו החלטה, ונימוקיהן עימן, להצטרף אלינו. היתה החלטה של בעלי המניות להידלל, וחתמנו על חוזה שכולל גם את עלויות ההשתתפות שלהם בהכנת המכרז בהבנה שאם זוכים במכרז והרשות מאשרת, הם שם.

"כדי למנוע לזות שפתיים מינינו את מנהליהם לחברים בבורד של טלעד. אני לא יכול להתעלם מהתחושה שיש כאן משהו שהוא דיספרופרציונלי למערכת העסקית בישראל. הנושא הזה של המכרז לוכד את תשומת הלב, אפילו יותר מהפרטת בזק, מהפרטת לאומי, יותר מהתקציב".

* למה הכנסתם ברגע האחרון שני שותפים חדשים? זה היה מהלך אסטרטגי של רגע לפני המכרז, או שפשוט רק אז הצלחתם להגיע להבנות עם שתי החברות?

"זה סיפורי אלף לילה ולילה. זה לא תוכנית ולא ספין. היתה פנייה שלהם אלינו בשבוע האחרון לפני המכרז. ישבנו על זה מהר מאוד וגמרנו את זה בצורה סולידית ומסודרת. מעבר לכל היתה כאן כימיה בין הצדדים".

* אתה חושב שהמכרז בכלל הוא צעד נכון, או שהיה נכון יותר לחלק רישיונות או להאריך את זכיינותם של הזכייניות הנוכחיות?

"זה לא חשוב מה שאני חושב. חשוב מה שהוחלט. המחשבה שלי לא תשנה".

* להערכתך, סיכוייה של טלעד לזכות במכרז עלו או נפגעו?

עלו מאוד. באיזשהו מקום נכנסה להם תזזית מודרנית ועדכנית יותר בתוכניות כאלה ואחרות. הצלחת הרייטינג לדעתי, ואני אומר את זה בצניעות, יהיה 'דרוש מנהיג'. הבעיה שזה לא יהיה לפני המכרז". *