תוך 6 שעות התעופפו מניות לאומי בשווי של כ-1.8 מיליארד שקל

המדינה מכרה 6.5% ואופציה לרכישת 3.5% נוספים תוך 24 שעות * המניות נרכשו לפי שער של 12.7 שקל, דיסקאונט של 1% בלבד על מחיר המניה בשוק * דויטשה יפיץ המניות בקרב לקוחותיו

לאחר תקופה ארוכה שבה המדינה דיברה לא מעט על הפרטת הבנק באמצעות חלוקת אופציות לכל אזרח, הפתיעה אתמול נכסים מ.י כשפנתה לגופי ההשקעה בהצעה לרכוש ממנה עד 10% ממניות הבנק (6.5% מיד, ו'גרין שו' לרכישת 3.5% נוספים תוך 24 שעות), מתוך אחזקה של 34.8% שיש לה בבנק.

הפניה לברוקרים נעשתה במפתיע, סמוך לשעה שש בערב. בלילה כבר נבחר הזוכה - דויטשה בנק, שהציע לרכוש את המניות לפי שער של 12.7 שקל למניה. במונחים כספיים מדובר ב-1.16 מיליארד שקל במנה הראשונה, ועוד 624 מיליון שקל אם תמומש האופציה - סה"כ כמעט 1.8 מיליארד שקל, שיוזרמו לקופת המדינה תמורת 10% מהבנק השני בגודלו במשק, והופכות את העיסקה למכירת בעלי העניין הגדולה ביותר בהיסטוריה של שוק ההון המקומי.

בדויטשה בנק העדיפו היום לשמור על השתיקה בכל הנוגע לעיסקת הענק. ככל הידוע, בכוונת הבנק להפיץ את המניות בקרב לקוחותיו, ולא לשמור אותן לעצמו. נזכיר, כי אם דויטשה בנק היה רוכש את המניות כרכישה אסטרטגית של הבנק עצמו, מדובר היה במהלך שהיה מצריך אישורים רגולטוריים, שכן החוק קובע כי המפקח על הבנקים בבנק ישראל חייב לאשר כל הפיכה של משקיע לבעל עניין בבנק (קרי אחזקה של 5%), ולאחר מכן הגעה לאחזקה של מעל ל-10% בבנק. לדויטשה, ככל הידוע, אין אישור כזה, לפי שעה.

המכרז נסגר ב-6 שעות

לזכות המדינה ייאמר, כי מהלך המכירה של 10% בבנק השני בגודלו במערכת, שנמצא זמן רב על המדף, נעשה ביעילות מרשימה. המהלך כולו נשמר בסוד, ולא דלף (עניין לא שכיח במהלכים מסוג זה), והמכרז עצמו נסגר בתוך פחות מ-6 שעות - דבר לא פשוט כשמדובר בחבילה בשווי של כ-1.8 מיליארד שקל. במדינה שמרו על "ערפל קרב" בכל התקופה האחרונה, כשרק בחודש שעבר אף אישר הקבינט החברתי-כלכלי את הפרטת הבנק באמצעות חלוקת אופציות לציבור - מהלך שנראה כעת בלתי ישים לחלוטין.

בשוק ההון דיברו היום לא מעט על האגרסיביות של דויטשה בנק במכרז. למרות הגודל החריג של החבילה, בדויטשה נקבו במחיר ששיקף הנחה צנועה יחסית של כ-1% בלבד על מחיר הסגירה של מניית לאומי, אתמול בבורסה. חבילות בגודל כזה נמכרות לרוב בהנחות משמעותיות יותר, של 4%-5% לפחות.

ההסבר הפופולרי בקרב הפעילים בשוק הוא, שבדויטשה, שהפך לחבר בורסה אשתקד, רצו לבצע את העסקה המשמעותית הראשונה שלהם בשוק המקומי. "דויטשה פעילה בישראל כבר תקופה ארוכה, מתוכה כבר כמה חודשים כחבר בורסה", אומר גורם באחד מחדרי העסקאות. "בכל התקופה הזו, שמו של הבנק נעדר מהעסקאות הגדולות שנעשו כאן, כמו הבלוק הקודם של המדינה בלאומי, ולאחריו הבלוקים של מגדל ושל שלמה אליהו, וכן ההפצות הגדולות בבזק, בנק הפועלים, אי.די.בי ועוד. בכל המהלכים הללו דויטשה לא שיחק תפקיד, וכנראה שהם רצו להיכנס למשחק בגדול - וההפצה בלאומי היא צעד שנעשה לשם כך".

אם אכן מדובר במהלך שנועד לאפשר לדויטשה "לשים את הרגל בדלת" - מדובר בהסבר מעט תמוה. בכל זאת, מדובר בעסקת ענק של כמעט 2 מיליארד שקל, והשקעה כה גדולה רק כדי לשים את דויטשה על המפה המקומית נראית תמוהה.

"משחק פוקר"

ובכל זאת, אחד הברוקרים המתחרים אומר, שזהו ההסבר היחיד שהוא יכול לתת לרכישה. "הרי הלקוחות הגדולים מחו"ל לא עובדים בלעדית עם דויטשה - הם העבירו ביקושים דרך כמה חדרים, בהם גם דרכנו", אומר אותו סוחר. "אנחנו קיבלנו את הפניה של המדינה מעט לפני שש, והתחלנו לארגן 'בוק' (הזמנות קנייה למניה - י.פ). כבר בתוך כמה שעות, היה ברור לנו שאת ההפצה הזו יהיה קשה מאוד לבצע, גם בהנחה של 4%, שהיא ההנחה המקובלת בעסקאות מסוג זה. אני לא מאמין שלדויטשה יש לקוחות שעובדים איתו ולא עם שאר הברוקרים, ולכן קשה לי להבין מאיפה הם יביאו עוד ביקושים למניות, בוודאי במחיר שמגלם הנחה כל כך נמוכה על מחיר השוק.

"בחודשים האחרונים היו הפצות גדולות של כמה חבילות בלאומי ובבנק הפועלים, ובהן ראינו ביקושים מאוד גבוהים שהקלו על המפיצים. הפעם לא היו ביקושים כל כך חמים, וגופים רבים שפנינו אליהם ביקשו זמן כדי לבחון את ההצעה ולגבש החלטה - זה משהו שעד לפני כמה שבועות לא ראינו. אז היינו מתקשרים ללקוח ומיד מקבלים הזמנה".

בשוק ההון טוענים היום שבדויטשה מנהלים משחק פוקר עם יתר הגופים. "הם טוענים שהם לא ימכרו את המניות מתחת ל-12.7 שקל למניה, שזה שער גבוה יותר מתחום המחירים שבהם נסחרה היום המניה. הם מתנהגים כאילו כל המניות שהם רכשו כבר מגובות בביקושים מהלקוחות שלהם. האם זה נכון? אי אפשר לדעת כי הם שומרים את הקלפים קרוב לחזה. אבל מהאינדיקציות שקיבלתי, קשה לי להאמין שדויטשה יצליחו למכור את המניות ברווח".

בכל מקרה, ההסברים הללו הם של גופים שהפסידו מול דויטשה ואפשר "להבין", אם כן, את התמיהות שהם מעלים. מניית לאומי, אגב, ריכזה היום כצפוי מחזור גדול והתאימה עצמה למחיר המכרז בירידה של כ-1%. *