נתניהו: שוקל לחלק קרקעות ליוצאי צבא במקום לתת להם מענקי שחרור

שר האוצר: "המונופול הגרוע ביותר שקיים היום במשק הוא מנהל מקרקעי ישראל"

בהרצאה שנשא בפני סטודנטים באוניברסיטה העברית אמר שר האוצר, ח"כ בנימין נתניהו, כי בתוך 10-12 שנים ישראל עשויה להיות אחת מ-10 המדינות העשירות בעולם מבחינת ההכנסה לנפש.

לדברי נתניהו, השקעה בחינוך היא אמנם תנאי הכרחי לצמיחת המשק אך היא אינה תנאי מספיק: רק השילוב בין השקעה בחינוך לבין כלכלת שוק הוא המפתח לצמיחה. "מוצרים עתירי ידע הם אמנם בסיס אדיר לעושר, אבל זה, כשלעצמו, אינו מספיק. התנאי הראשון לשגשוג כלכלי, שיגיע לכל שכבות האוכלוסייה, הוא דרגות החופש בכלכלה או במילים אחרות: מידת התחרותיות של הכלכלה", אמר נתניהו.

לדבריו, חברת הייעוץ הבינלאומית, מקינזי, בדקה 17 כלכלות במשך 12 שנה והגיעה למסקנה שהגורם החשוב ביותר הוא מידת התחרותיות בתוך המדינה. "כשיש תחרות חופשית הכלכלה צומחת, אבל כשיש גילדות לא תיתכן צמיחה ושגשוג". אמר השר.

השר חזר וגונן על קיצוצי הקיצבאות שעשה משרדו ואמר כי "אנו קיצצנו את הקצבאות במקום להגדילן בצורה חסרת אבחנה. זאת, על מנת שלא להגיע למלכודת עוני פרמננטית. בתוך שנה עד שנתיים אנו מתכוונים להחזיר את הקצבאות רק לנזקקים האמיתיים ולא לנזקקים המדומים."

לשאלת אחד הסטודנטים, האם בכוונת האוצר להפריט גם את האוניברסיטאות, השיב נתניהו: "אני לא תומך בהפרטה של האוניברסיטאות הקיימות אולם אני בעד יצירת תחרות בתחום ההשכלה הגבוהה, על ידי מתן קרדיטציה לאוניברסיטאות נוספות. יש חשיבות לאפשר השכלה גבוהה לכל מי שיכול ומסוגל".

לדברי נתניהו, המונופול הגרוע ביותר שקיים היום במשק הוא מנהל מקרקעי ישראל. המינהל הוקם על בסיס תפישה ציונית, לפיה המדינה תגן על קרקעות הלאום. ואולם, לדבריו, המטרות הציוניות שלשמן הוקם המינהל לא הושגו, אלא השיגו את התוצאה ההפוכה. בארה"ב רק 30% מהקרקעות הן בידי המדינה. באירופה 40% מהקרקעות, ואילו בישראל המינהל מחזיק בכ-93% מהקרקעות ורק 7% מהקרקע במדינה היא פרטית.

"ייקח לנו כמה שנים לשבור את המונופול הזה, ולשחרר את הקרקעות שבבעלות המדינה", אמר נתניהו, והוסיף כי "בעתיד נשקול לחלק קרקעות ליוצאי צבא במקום לתת להם מענקי שחרור ".