מחריף המשבר הכלכלי ברוסיה: הרובל צנח ב-%40 מול הדולר

הבנק המרכזי הפסיק את סחר הרובל מול הדולר לאחר שירד אל מתחת לקו האלכסון

הבנק המרכזי של רוסיה עצר היום (ד') את סחר הרובל מול הדולר. הרובל צנח לשיא שפל של 13.80 לדולר ואיבד בכך %40 מערכו מול הדולר בתחילת היום. משמעות הצניחה היא שהרובל ירד אל מתחת לקו 9.5 רובל לדולר, אותו קבעה הממשלה הרוסית בשבוע שעבר כאשר הרחיבה את רצועת האלכסון של הרובל.

אחד מסוחרי המטבע בבנק ABN אמרו, מסר כי משמעות העניין שקרובה נטישת רצועת האלכסון וההגנה על הרובל היא בלתי אפשרית. הנפילה באה לאחר שראש הממשלה בפועל, ויקטור צ'רנומירדין, אמר כי הוא מאד מאוכזב מתיפקוד הבנק המרכזי.

צ'רנומירדין יטוס בקרוב לאוקראינה לשיחות עם מנהיגי אוקראינה ובלרוס בדבר המשבר הכלכלי. דובר מטעם הקרמלין מסר שהנשיא, בוריס ילצין, שוחח בטלפון עם צ'רנומירדין והביע את תמיכתו בהקמת הממשלה החדשה ובמאמצים להתגבר על המשבר הכלכלי.

נסיעתו של צ'רנומירדין לאוקראינה בעיצומם של המגעים להקמת הממשלה מוסברת בתפקיד החשוב שמילאו אוקראינה ובלרוס בהקמת חבר המדינות העצמאי שהחליף את ברה"מ.

בבנק המרכזי של רוסיה שרר היום שיתוק ויאוש. אתמול (ג') איבד הרובל %10 מערכו מול הדולר, ובעקבות הירידה הנוספת של %5 היום, במהלכה הגיע לשער של 8.26 לדולר, הכריזה היום רשות סחר המטבע של הבנק על ביטול המסחר בין הרובל והדולר. אתמול ירד מחיר הרובל מ-7.14 לדולר ל-7.88 לדולר, הירידה החריפה ביותר מאז מה שמכונה "יום שלישי השחור" באוקטובר 94'.

במהלך המסחר בשעות הצהריים איבד הרובל גם %69 מערכו מול המארק הגרמני, והתייצב על רמה של 7.6000 רובל למארק, לעומת 4.4995 במסחר אתמול (ג').

בדבריו אמר צ'רנומירדין כי הוא מקדיש למדיניות הכלכלית תשומת לב רבה כל דקה במהלך היום, וכי הוא מאד בלתי מרוצה מתיפקוד הבנק המרכזי ביומיים האחרונים. צ'רנומירדין אמור להיפגש בהמשך היום עם נגיד הבנק סרגיי דובינין. לא ברור אם צ'רנומירדין מתכנן שינויים בהנהלת הבנק, או אם רק התכוון לפייס את דעת הקהל בהצהרתו.

הירידה החדה במחיר הרובל באה לאחר שממשלת רוסיה הודיעה על תוכניתה להמיר איגרות חוב בשווי 250 מיליארד רובל (32 מיליארד דולר), באיגרות חוב חדשות שיחזירו למשקיעים פחות מ-30 סנט על כל דולר.

ראש צוות המו"מ להמרת איגרות החוב הרוסיות, אנטולי צ'ובאיס, צפה היום כי השבועות הקרובים יהיו קשים במיוחד לכלכלה הרוסית והזהיר כי אין לתת למערכת הבנקאות ברוסיה להתמוטט. הוא אמר כי הקושי המיוחד במצב הוא בכך שמצד אחד צריך למנוע את התמוטטות הבנקים, אך מצד שני, כל בנק בלתי יעיל צריך לסבול מנחת זרועה של המדינה. צ'ובאיס אמר כי כלכלת רוסיה נמצאת ללא ספק בתקופה הקשה ביותר מאז התמוטטות בריה"מ בשנת 91'